2011-05-22, 02:43
Bannlyst
Ligger på sitt sovrum, brukar stänga dörren pga fågeljäveln som aldrig håller tyst (den får mat och vatten automatiskt, så oroa er inte .. jag älskar min fågel ). Fönster och dörrar stängda. Sover kanske 12h den gången jag har turen att kunna sova. Vaknar. Sätter mig direkt vid datorn. Sitter där hela dagen. Inget käk, ingen toa, nada. Allt stängt.

Går och lägger mig igen. Ligger 5 timmar. Får panik över att jag kanske håller på att drabbas av syrebrist eftersom att det känns kvavt. Öppnar fönstret några minter för att vädra, stänger sedan. Somnar. Repeat 2-3 gånger. Därefter så är jag tillbaka i min vanliga rythm: sova 3-4 timmar per natt, drägga runt i lägenheten med fetångest och ont i magen.

Hur som helst. Hur vanligt är det att man andas ihjäl sig själv i stängda rum? Alltså till den grad att man blir kodioxidförgiftad och förstör hjärnan - blir osmartare.
Citera
2011-05-22, 10:46
Bannlyst
Menar du på allvar att du inte har någon som helst luftcirkulation i rummet? Inte kring fönsterlisterna? Inte ens vid dörren till ditt rum? Du har alltså ett helt isolerat rum.

OT: Är du invandrare?
Citera
2011-05-22, 10:49
Medlem
Jag har för mig att Mythbusters testade det där. De tejpade för alla små hål i ett rum, alltså ingen som helst ny luft, och stannade där ett tag. Co2 nivåerna kom aldrig över 1 procent ens. Med andra ord, det bör vara ganska safe.
Citera
2011-05-22, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av betongfarsa
Menar du på allvar att du inte har någon som helst luftcirkulation i rummet? Inte kring fönsterlisterna? Inte ens vid dörren till ditt rum? Du har alltså ett helt isolerat rum.

OT: Är du invandrare?

Har ett litet hål över dörren, men annars så är det tätt. En liiiiten liiten springa vid fönsterlisten, men den är extremt tunn och liten som sagt.

OT: Är sandnegrer (i plural) och föredrar att grilla salamandrar insvepta i elefantöron inomhus.

Citat:
Ursprungligen postat av pellespelle
Jag har för mig att Mythbusters testade det där. De tejpade för alla små hål i ett rum, alltså ingen som helst ny luft, och stannade där ett tag. Co2 nivåerna kom aldrig över 1 procent ens. Med andra ord, det bör vara ganska safe.

Var det folk i rummet då och hur länge var de det?
Citera
2011-05-22, 17:00
Medlem
Japhys avatar
Varför inte ställa fönstret på glänt om du nu är så orolig?
Hur som helst är det ingen risk att du ska påverkas, förutsatt att du inte har ett löjligt litet rum. Hur många kvm har du och hur högt i tak är det?
Citera
2011-05-22, 18:21
Medlem
Räkna på det!

Hur stor är rummet? Kubikmeter då alltså.
Anta att luften blandas homogent.
Du andas, när du sover, kanske, sex gånger per minut. Kanske en liter luft per gång.
Du andas in luft med 21% syre, ut cirka 16%.
Denna luft blandas med den i omgivningen.
Du får problem att ta upp syre, tror jag, om halten syre, vid aktuellt tryck, är under 11% men räkna med några procent mer.

Om vi bara uppskattar - 4x4x2,4 meter stort rum 38 kubikmeter luft.
6 liter per minut. 1000 liter per kubiketer. Okej, vi säger 10 liter per minut för att ha lite marginal. Det ger att det tar dig 63 timmar att andas igenom all luft en gång, dvs sänka syrehalten till 16%.

Du klarar dig ganska länge i ett normalt sovrum även om det kommer att bli instängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in