2011-05-22, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SyltBob
Skatter.

Du måste betala stämpelskatt i form av lagfart, som är ett ägarbevis, när du köper en fastighet, inte bostadsrätt. Som att betala skatt för att du äger en bil.

Pantbrev är ett bevis som betyder att den som har det i sin ägo kan väcka anspråk på en fordran, typ. Alltså du gör en inteckning på den fastighet du köper och tar ut ett pantbrev på det belopp som du sedan lämnar över till banken som bevisar att banken har säkerhet i ditt hus motsvarande pantbrevsbeloppet.

Svårt förklarat kanske, se dessa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4mpelskatt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pantbrev

Ska du köpa hus för första gången (med hus, fastighet) rekommenderar jag att du köper boken "Köpa Hus - Allt du behöver veta innan du skriver under köpekontraktet" av Åsa Holstein. Där förklaras det mesta som är nyttigt att känna till. Fråga också mäklaren om allt du inte förstår, du har ett stort ansvar som köpare vad gällande undersökning av fastigheten.

Bob

Köpa och läsa ska det stå
Citera
2011-05-22, 17:24
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -2012-
Stockholm
Du får inget hus här för 2-2,7 såvida du inte ska låååååååångt från Sthlm. Lycka till med allt dock
Citera
2011-05-22, 19:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
SBAB bevilja mig lån, hur är dom då?
En annan fråga gällande lånet. Huset jag är intresserad av stod på 2 mille, själva kontant insatsen måste vara 15% dvs 300 lappar vilket jag har men att ha pratat med familjemedlemmar säger dom att jag borde sökt 200- 300 lappar mer än vad det står, anledningen till det är att det blir budgivning och i flesta fall så överstiger budet lätt med 400- 700 lappar? Visst kan jag göra en ny ansökan men problemet är att ju högre man ansöker ett lån desto mer måste man ha i kontant insats, med det priset innebär det i runda slängar runt 500k för mig? Vadå, hur fan ska jag få till 200k extra?

Hela avsikten med kravet på kontantinsats är just att folk som inte har har insatsen skall avstå från att ta en enorm risk i sitt boende genom att belåna sig upp till skorstenen. Du är inte ensam om att inte ha 200k extra, att köpa bostad är trots allt ingen rättighet.
Citera
2011-05-22, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Du får inget hus här för 2-2,7 såvida du inte ska låååååååångt från Sthlm. Lycka till med allt dock

Inte? Vad kostar huset här då, 5- 10 miljoner?
Citera
2011-05-22, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hela avsikten med kravet på kontantinsats är just att folk som inte har har insatsen skall avstå från att ta en enorm risk i sitt boende genom att belåna sig upp till skorstenen. Du är inte ensam om att inte ha 200k extra, att köpa bostad är trots allt ingen rättighet.

Men dom som inte har det då, tar dom då sk blanco lån?
Citera
2011-05-22, 20:08
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Inte? Vad kostar huset här då, 5- 10 miljoner?

Ursäkta, vet du inte det?
Citera
2011-05-22, 20:09
Medlem
Kill bills avatar
Citat:

Ja, med hårda amorteringskrav och oftast en bra lön.
Citera
2011-05-22, 20:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:

En hel del gör nog det ja men det är inte vidare smart med tanke på att avsikten med lånetaket är att begränsa risken.
Citera
2011-05-22, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ja, med hårda amorteringskrav och oftast en bra lön.

Hur hårt kan det vara? Vad är bra lön då?
Citera
2011-05-22, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
En hel del gör nog det ja men det är inte vidare smart med tanke på att avsikten med lånetaket är att begränsa risken.

Inget lån är bra, ännu sämre blir det om man måste betala ränta oxå på det men vill man ha nåt eget så måste man kanske offra lite, utan att ha skulder kommer man aldrig aldrig äga nåt.
Citera
2011-05-22, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursäkta, vet du inte det?

Nej, berätta?
Citera
2011-05-22, 21:02
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Hur hårt kan det vara? Vad är bra lön då?

En bra lön är när du efter en ränta på 8%, amorteringar på ett par tusen i månaden har kvar ca 15 kkr. Banken vill att du har bra marginaler.

Så, din lön kan vara jättebra om du bara ska låna 100 000 kr.
Nu vet jag inte om det bara är du som ska ta detta lånet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in