• 1
  • 2
2011-05-21, 18:24
Medlem
Jimmits avatar
Tjena Flashback!

Börjar direkt med att ursäkta om jag verkar efterbliven gällande diverse tränings-uttryck etc. Jag har ingen större koll på i princip någonting vad det heter, jag bara kör på och hoppas på det bästa.. Eller något.

Jag är:
Kön: Kille
Ålder: 20 år, 11 månader
Vikt: 64kg
Längd: no idea... 175-180cm kanske? (Yepp, jag e tanig)
Sjukdom: Diabetes typ 1, samt allergisk mot pollen, pälsdjur, nötter och en massa tjafs

Min bakgrund till varför jag vill börja träna:
Jag vill komma tillbaka och börja spela innebandy igen. Var tidigare innebandymålvakt, deltog på AIK Summercamp 06 och Warbergs motsvarighet 07, runt jul 08 slutade jag då vi hade mycket i plugget, samt att jag blev petad i flertalet matcher, och jag helt enkelt blev utmattad av både plugg och träning.

April 2010 drog jag från trygga Småland och arbetade som professionell datornörd i Stockholm, men i september säckade jag ihop och hamnade på sjukan där det konstaterades att jag hade diabetes. Hade förmodligen haft det väldigt länge, för HbA1c visade att blodsockret förmodligen legat över 30 (normalt är 4-6/7 typ) i minst 3 månader. Det är inte omöjligt att det var detta som gjorde mig utmattad redan i slutet av gymnasiet.

Innan jul blev jag hotad 2ggr av 2 olika okända typer utanför min port i Stockholm, blev givetvis livrädd, och eftersom det inte är en barnlek att hitta ny bostad i den stan så sa jag upp mig från världens bästa jobb och flydde hem till Småland igen. Nu har jag återhämtat mig från både diabetes-chocken och hoten och börjat leva ett normalt liv igen. Har börjat programmera på allvar igen och då blir det en väldigt stillasittande vardag, vilket jag nu tänkt kompencera med träning.

Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet gällande träning utöver innebandyn så kommer jag till att börja med endast köra på det vi gjorde under fys-träningarna hos AIK och Warberg. Sen lär jag mig väl förhoppningsvis mer av att hänga här i denna forum-delen och läser det ni proffs skriver.

Mina mål med träningen:
Komma tillbaka starkare än någonsin och kunna konkurrera om platsen i kassen på en gång. Jag vill köra stenhårt hela sommaren för att när hösten närmar sig kolla om det finnas plats så jag kan börja spela med min gamla klubb igen.

Eftersom jag också är diabetiker så blir ett delmål att jobba stenhårt för att hålla blodsockret jämnt på en normal nivå och fortsättningsvis kunna ta mindre insulin.

Genomförd träning hittills:
[??/5] Gick en mil i rask takt
[??/5] Försökte jogga en mil, pallade 5-6km (glömt sänka insulinmängden så blodsockret sjönk = allt fuckade upp)
[??/5] Gick en mil i rask takt
[??/5] Joggade 5km
[18/5] Cyklade 1mil på träningscykeln på nivå 6/8, 33:17min
[20/5] 2x(6min cykel nivå 6/8, 3x10 armhävningar, 3x10 situps, 3x10 rygglyft)
[21/5] 10min cykel nivå 6/8, 3x10 knäböj, 3x12 armhävningar, 3x12 situps, 3x12 rygglyft

Och nu är tanken att upprepa detta varannan dag, och jogga 5km till att börja med varannan dag, vila fredagar.

Well, idiotförklara mig helst inte, korrigera mig dock gärna om jag gör något fel Har ingen lust att dra till gym ännu, vill helst röra mig utomhus nu när vädret väl tillåter det. Har ett par skogs-slingor i närheten där det är trevligt att träna nu under sommarhalvåret.
Citera
2011-05-21, 18:27
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
gym hade väl varit bra om du vill bli lite större, då täcker du ju målet mer
Citera
2011-05-21, 18:30
Medlem
Jimmits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
gym hade väl varit bra om du vill bli lite större, då täcker du ju målet mer
Absolut, men har alltid hört "Du behöver inget mer än din kroppsvikt att träna med när du är nybörjare".. Sen om det stämmer vet jag inte? Förövrigt är jag arbetslös och ska börja komvux så har knappt råd med ett gym-kort. Men absolut, får väl tänka över det
Citera
2011-05-21, 18:37
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit
Absolut, men har alltid hört "Du behöver inget mer än din kroppsvikt att träna med när du är nybörjare".. Sen om det stämmer vet jag inte? Förövrigt är jag arbetslös och ska börja komvux så har knappt råd med ett gym-kort. Men absolut, får väl tänka över det

visst kroppsvikt i all ära men det blir lite annorlunda när man väl är på gymet. dels har du ju massor av maskiner som du kan lalla runt o prova och bli bekväm med. du har massa brudar du kan titta på tills de blir irriterade och säger till personalen. du har turkar som luktar svettdeo. efter några år känner man igen de flesta och vilka tider de tränar och gymmet känns som ett andra hem.

så försök leta up ngt billigt halvstort gym som itne är alldeles för fancy i närheten. kolla eniro lr googla på din stad o se om du hittar nått. sen får du väl råna nån gamling för pengarna som krävs lr nått sånt som typ alla andra kebabnissar som hänger på gymmen gör
Citera
2011-05-21, 18:54
Medlem
Jimmits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
visst kroppsvikt i all ära men det blir lite annorlunda när man väl är på gymet. dels har du ju massor av maskiner som du kan lalla runt o prova och bli bekväm med. du har massa brudar du kan titta på tills de blir irriterade och säger till personalen. du har turkar som luktar svettdeo. efter några år känner man igen de flesta och vilka tider de tränar och gymmet känns som ett andra hem.

så försök leta up ngt billigt halvstort gym som itne är alldeles för fancy i närheten. kolla eniro lr googla på din stad o se om du hittar nått. sen får du väl råna nån gamling för pengarna som krävs lr nått sånt som typ alla andra kebabnissar som hänger på gymmen gör
HAHA! Sounds like a plan!

Syrran har tjatat länge på mig att jag borde hänga med henne till gymmet, så kanske inte vore fel ändå. Ang. maskiner så har jag lollat runt på gym och sådär när jag var 15-16år, men sen blev det inget av det av någon anledning. Men yes, ska nog sikta på att få ihop till det och köra stenhårt då!
Citera
2011-05-22, 18:16
Medlem
Jimmits avatar
Kört ett vanligt pass idag igen, men ökat dosen lite. La även på lite brittisk rock i bakgrunden, sooooft!

Vanlig presentation:
[22/5] 10min cykel nivå 6/8, 3x12 knäböj, 3x15 armhävningar, 3x15 situps, 3x15 rygglyft

Tydligare presentation:
10min cykel nivå 6/8
2min vila
15 armhävningar
15 situps
15 rygglyft
12 knäböj
2min cykeln nivå 3/8 för att hålla igång kroppen
15 armhävningar
15 situps
15 rygglyft
12 knäböj
15 armhävningar
15 situps
15 rygglyft
12 knäböj
40 på morfars gamla "träningsfjäder", eller vad de nu är förnågot. Man håller i två handtag och ska böja en fjäder.

Lägger till lite extra info med tanke på att man e diabetiker och måste ha koll på sockret också...
Före träning: 7,4 (2 enheter mindre insulin innan "lunchen" kl 15)
Efter träning: 4,3 (5 min efter när pulsen lagt sig)

Funderar på att lägga in 5km jogging innan läggdags ikväll också.
Senast redigerad av Jimmit 2011-05-22 kl. 18:30.
Citera
2016-08-23, 22:27
Medlem
Jimmits avatar
Haha! Det gick inte så bra för denna journalen. Kanske dags att ta tag i den igen.

Numer kör jag nära på varje dag i veckan, brukar ha en vilodag för återhämtningens skull.

Det blev ingenting med innebandyn, flyttade istället till Kalmar 2012 och höll inte igång träningen mer än sporadiskt.

Den 13:e April 2014 fyllde min yngsta bror 16, vi samlade släkten hemma för att äta tårta och fira hans 16 årsdag med en massa trevligheter. Gott var det fan i mig också, men dåligt samvete när man kom hem gjorde att man gav sig ut på en löprunda som visade sig bli starten på mitt hållbart aktiva liv. Här är den rundan loggad: https://runkeeper.com/user/jimmitjoo/activity/334894434

Det tog exakt 2 veckor innan jag sprang min första mil, vilken avverkades i 5:29 tempo: https://runkeeper.com/user/jimmitjoo/activity/343312075

Nu drygt 2 år senare har jag en rekordmil på 39:39 från Mönsterås stadslopp ( http://www.monsterasstadslopp.se/con...opp%202016.pdf ) där jag slutade på 11:e plats.

Satte förra hösten ett mål att jag skulle klara milen under 40 under denna säsongen, att det skedde redan den 4:e juni känns bra då jag tvingades bryta mitt huvudmål ATEA Kalmarmilen med magknip ungefär halvvägs.

---

Sammanfattningsvis:

Avklarade mål:
2011-2013: Bli aktiv - check
Säsongen 2016: Milen sub 40 - check

Kommande mål:
  • 27/8 går Nattloppet här i Kalmar, ca 5km. Hoppas gå i mål med ett kilometertempo på omkring 3:45.
  • 10/9 går ett seedinglopp för Göteborgsvarvet i Malmö, hoppas gå sub 40 där också. Gör jag inte det skiter jag nog i att anmäla mig till varvet nästa år.
  • 2016 hoppas innan året är slut göra en mil på sub 39 (3:54), oavsett om det är lopp eller träning.

Denna veckas träning:
  • Mån: Fartlek 6km, sprang med 2 polare som är rätt ovana så blev lite tempo och lite gång blandat, skönt pass och inte så slitigt.
  • Tis: 1200+1000+800+600+500+400+300+200m med 90s vila. 3:50 på de 4 första, 3:40 på de 4 sista.
  • Ons: Styrka, massa tungt och få reps för ben och bål.
  • Tors: 2(4x400m) + 2x200m 90s gåvila på bana
  • Fre: Vila, kanske ett par km lätt jogg
  • Lör: Nattloppet 5km i 3:45
  • Sön: Vila, alternativt långpass beroende på känslan efter loppet
Citera
2016-08-27, 11:05
Medlem
Jimmits avatar
Slitiga intervaller i tisdags, överfullt gym i onsdags gjorde att veckan började lite småsegt träningsmässigt. Bra kvalité på intervallerna dock.

Torsdagens intervaller gick på anrika Fredriksskans tillsammans med en kollega. Gillar löparbanorna iom alla som är med kan köra sitt tempo, man hamnar inte 5km från varandra som man gör i skogen. Hur som, otroligt tung i fötterna under uppvärmningen, men härligt rappa ben under själva intervallerna. 4x400m gick i 3:30-3:20/km tempo och avslutande 200ingarna kördes i 3:05-3:00/km. Känns som jag måste våga pressa ännu lite hårdare, kanske 3:15-3:10 på de längre och gå under 3 på 200ingarna för att ta ut mig och få ut max av träningen.

Helvila igår, och ikväll väntar lopp. Testar Vitargo +Electrolyte för första gången denna veckan, första passet kändes horribelt med det men gillar det mer och mer. Blaskar inte som vatten i magen och man har aningen mer kraft i kroppen. Får se hur det känns under loppet ikväll.
Citera
2020-06-11, 11:53
Medlem
Jimmits avatar
Spännande att hitta tillbaka hit. Senast jag skrev hade precis sub 40 avklarats, vilket nu är drygt 4 år sedan. Förra helgen gick en dryg mil på 35:40 på en bana som enligt samtliga inblandade verkar vart omkring 150m för lång, min klocka sa till att milen passerades på 35:08.

Generell träningsvecka såhär långt 2020:
Måndag: 1h distans (ev 30-60min jogg på kvällen)
Tisdag: Intervaller i nån form, ofta 6-15x omkring 600-1600m
Onsdag: 1h distans (ev 30-60min jogg på kvällen)
Torsdag: Fartlek, dvs mer intervaller på känsla & tid. Exempelpass 10x3min hårt, 2min joggvila
Fredag: Löpvila, styrka
Lördag: Varannan vecka 8-14km tempopass, varannan vecka 23-28km långpass i moderat fart
Söndag: 1h-90min distans
Citera
2020-07-02, 11:11
Medlem
Jimmits avatar
Totalt drygt 40 mil i juni, trots både jag och sambon fyllde jämnt, midsommar, syrrans födelsedag och många andra träningsstörande inslag i vardagen. Mycket nöjd med det.

Årets huvudmål var att göra en bra tid nere i Prag på halvmaran, den vart flyttad från mars till september, men är nu helt inställd och vi har blivit inbjudna till nästa år istället. Möjligt jag springer då istället, målet kanske 1:15?

Just nu finns inte många tävlingar, men har ett par "träningstävlingar" inplanerade. Den första är 5000m på bana den 10:e. Så fokus är mer på lite högre fart och mindre på hårda långpass just nu.

Denna veckan:
Måndag: 20x80s kontrollerad fart - fokus på teknik. ~3:15/km
Tisdag: FM 6km lätt jogg ~6:00/km. EM 6km låg tröskel ~3:50/km
Onsdag: 1h/13km terräng distans ~4:40/km
Torsdag: 20x60/60s fartlek
Fredag: 1h distans
Lördag: Vila - resdag
Söndag: 90min, kanske avslutar med 30min hårt beroende på känsla
Citera
2020-07-19, 23:01
Medlem
Jimmits avatar
Drog på mig en ljumskskada för ett par veckor sen. Ett distanspass förra veckan, sen blev ett 5000m lopp första kvalitetspasset på 14 dagar. Gick bra, vann med nästan en minut och tog mig till final som ska springas nästa fredag. Siktar på sub 17, men ska inte springa sönder mig igen.

Därefter blir det nog fokus på maraton i Oktober. En grundmånad med många mil (40+) känns vettigt för augusti.
Citera
2020-11-13, 09:58
Medlem
Jimmits avatar
Endast blivit 2 riktiga lopp denna pandemisäsong. 10km 35:10 och en halvmara där jag väggade efter 14km och lunkade i mål på 1:25 nånting.

Testade dubbeltröskel för första gången i onsdags. Känns onödigt då jag bara springer omkring 10 mil i veckan, rullar nog vidare på nuvarande upplägg med 2 hårda, ett moderat och resten lugna pass. Dubbeltröskel är säkert bra om man ligger på ca 15 mil i veckan eller mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in