2011-05-21, 15:00
Medlem
behöver hjälp med en uppgift jag fått på en högskola i södra delarna av landet.
frågan lyder: varför är psykopati en psykos?
behöver hjälp! tack på förhand
Citera
2011-05-21, 15:07
Medlem
incarnateds avatar
Jag visste inte ens att psykopati är en psykos?
Citera
2011-05-21, 15:14
Medlem
Suleymans avatar
Psykopati är en benämning på flertalet ps och ej psykos.
Citera
2011-05-21, 15:45
Medlem
HolyCraps avatar
Psykopati är inte en psykos.

Varför är ett äpple en fotboll?
Citera
2011-05-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adamsky
behöver hjälp med en uppgift jag fått på en högskola i södra delarna av landet.
frågan lyder: varför är psykopati en psykos?
behöver hjälp! tack på förhand

Nej som flera andra skrivit är det man kallade för psykopati inte en psykos.

Numera använder man inte begreppet psykopati, kliniskt, man säger istället " antisocial personlighetsstörning", eftersom det senare beskriver tillståndet bättre. (Psykopati förknippades med en komponent av kriminalitet som inte alls alltid är uppfylld vid den är typen av störningar).

En psykos är ett tillstånd där patienten inte uppfattar verkligheten som vi andra gör den. Det vanligaste är kanske exemplet med att patienten hör "röster" som ingen annan kan höra men även hallucinationer förekommer. (En av mina patienter brukar träffa ärkeängeln Gabriel i ICA men föreståndaren förnekar bestämt att Gabriel hör till stamkunderna. )
Citera
2011-05-22, 00:26
Medlem
Lys avatar
Nej, psykopati är inte en psykos. Det är en personlighetstörning, och oerhört svårt, eller snarare omöjligt att bota. Själv tycker jag psykopati är ett bra begrepp. Det finns flera olika typer av psykopater,och de utgör ca 2% av befolkningen. För den som vill veta mer om psykopati kan jag rekommendera Görel Kristina Näslunds bok Lär känna psykopaten. Finns också en bra hemsida om psykopati: psykopati.se
Citera
2011-05-22, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Nej, psykopati är inte en psykos. Det är en personlighetstörning, och oerhört svårt, eller snarare omöjligt att bota. Själv tycker jag psykopati är ett bra begrepp. Det finns flera olika typer av psykopater,och de utgör ca 2% av befolkningen. För den som vill veta mer om psykopati kan jag rekommendera Görel Kristina Näslunds bok Lär känna psykopaten. Finns också en bra hemsida om psykopati: psykopati.se

Jadå. Psykopati kan användas som ett begrepp för en vidare diskussion men vad gäller klinisk verksamhet har man ju diagnosnomenklatur att ta hänsyn till. Denna nomenklatur anger alltså "antisocial personlighetsstörning" för det vi tidigare kallade psykopati.

Det kan vara bra att ha det i minnet så att man inte får för sig att det nyare begreppet är mindre allvarligt, på något sätt.
Citera
2011-06-03, 14:50
Medlem
Suleymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jadå. Psykopati kan användas som ett begrepp för en vidare diskussion men vad gäller klinisk verksamhet har man ju diagnosnomenklatur att ta hänsyn till. Denna nomenklatur anger alltså "antisocial personlighetsstörning" för det vi tidigare kallade psykopati.

Det kan vara bra att ha det i minnet så att man inte får för sig att det nyare begreppet är mindre allvarligt, på något sätt.

Antisocial PS behöver inte betyda att man är våldsam eller mot samhället, jag känner flera med antisocial PS och de kan fungera bra, men på sina egna villkor. Deltar de i samhället skall det vara på DERAS villkor, och det betyder inte att de använder våld för att få sin vilja fram. De är helt enkelt annorlunda.
Citera
2011-06-03, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej som flera andra skrivit är det man kallade för psykopati inte en psykos.

Numera använder man inte begreppet psykopati, kliniskt, man säger istället " antisocial personlighetsstörning", eftersom det senare beskriver tillståndet bättre. (Psykopati förknippades med en komponent av kriminalitet som inte alls alltid är uppfylld vid den är typen av störningar).

En psykos är ett tillstånd där patienten inte uppfattar verkligheten som vi andra gör den. Det vanligaste är kanske exemplet med att patienten hör "röster" som ingen annan kan höra men även hallucinationer förekommer. (En av mina patienter brukar träffa ärkeängeln Gabriel i ICA men föreståndaren förnekar bestämt att Gabriel hör till stamkunderna. )

Om du har egna patienter borde du väl veta om att det är en hallucination i sig att höra röster som ingen annan hör... En hörselhallucination.
Citera
2011-06-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Om du har egna patienter borde du väl veta om att det är en hallucination i sig att höra röster som ingen annan hör... En hörselhallucination.
Ja visst. Skrev klantigt. Skulle ha varit "visuella hallucinationer eller hörselhallucinationer" fstss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in