Hejsan, igår på bussen hem ifrån jobbet möttes jag av en konstig händelse.
(följande är egentligen oviktigt)
En kvinna springer för att stanna bussen mellan två hållplatser. Den gamla chauffören stannar, lite irriterat.
(viktigt: )
Hon kommer in, säger EXTREMT LÅGT (jag sitter på det ensamma sätet längst fram som typ är till för äldre egentligen) "tack, tack, tack". Hon är utländsk också, men jaja. Jag ser att hon har en hudfärgad sak i örat som jag antar är en hörapparat. Hon lutar sig mot chauffören och säger något, men hon pratar så extremt lågt att chauffören såklart inte hör något, även om hon praktiskt taget har munnen mot örat på honom. Han säger ganska högt till henne att hon får höja rösten, men hon fortsätter så lågt att man inte hög vad hon säger, man märker knappt något ljud alls.
(oviktigt: )
på råga om allt visar det sig att hon besvärat fel buss att stanna åt kärringajäveln så hon hoppar av på nästa hållplats.
Min fråga är alltså, varför betedde hon sig så här? Fungerade henne hörapparat inte och var hon osäker på om hon skulle prata för högt? Eller fungerade den FÖR BRA, dvs att hon hörde allt så högt att hon själv sänkte rösten?
Jag har ingen aning om hur hörapparater fungerar, har någon annan märkt detta hos folk med dessa manicker? Att de pratar så tyst? Vad kan ha varit orsaken?
Kan inte släppa detta, tänkte på det hela eftermiddagen igår ....
Hejsan, igår på bussen hem ifrån jobbet möttes jag av en konstig händelse.
(följande är egentligen oviktigt)
En kvinna springer för att stanna bussen mellan två hållplatser. Den gamla chauffören stannar, lite irriterat.
(viktigt: )
Hon kommer in, säger EXTREMT LÅGT (jag sitter på det ensamma sätet längst fram som typ är till för äldre egentligen) "tack, tack, tack". Hon är utländsk också, men jaja. Jag ser att hon har en hudfärgad sak i örat som jag antar är en hörapparat. Hon lutar sig mot chauffören och säger något, men hon pratar så extremt lågt att chauffören såklart inte hör något, även om hon praktiskt taget har munnen mot örat på honom. Han säger ganska högt till henne att hon får höja rösten, men hon fortsätter så lågt att man inte hög vad hon säger, man märker knappt något ljud alls.
(oviktigt: )
på råga om allt visar det sig att hon besvärat fel buss att stanna åt kärringajäveln så hon hoppar av på nästa hållplats.
Min fråga är alltså, varför betedde hon sig så här? Fungerade henne hörapparat inte och var hon osäker på om hon skulle prata för högt? Eller fungerade den FÖR BRA, dvs att hon hörde allt så högt att hon själv sänkte rösten?
Jag har ingen aning om hur hörapparater fungerar, har någon annan märkt detta hos folk med dessa manicker? Att de pratar så tyst? Vad kan ha varit orsaken?
Kan inte släppa detta, tänkte på det hela eftermiddagen igår ....
Hon hör så dåligt att hon maxat volymen på hörapparaten för att höra andra. När hon pratar låter hon sjukt högt i sitt eget huvud ^^
Eller så har hon hög volym o pallar inte sänka av någon anledning..
Hon hör så dåligt att hon maxat volymen på hörapparaten för att höra andra. När hon pratar låter hon sjukt högt i sitt eget huvud ^^
Eller så har hon hög volym o pallar inte sänka av någon anledning..
Men borde man inte fatta vinken efter att chaffisen skrikit "VA??? PRATA HÖGRE" till henne x antal gånger? Och andra hon pratar med också för den delen?
på mitt jobb idag på sjukhuset så stötte jag faktiskt på samma problem, en med hörapparat skulle jag fråga en sak, han hörde inte, fick fråga högre, sen när han svarade hörde jag knappt alls asså, man fick skrika "VAHHH??!!". sen hörde jag.
men jag tror det har nåt att göra med att han har nån lungsjukdom ochså. vem vet.
förlåt om ni inte förstår texten jag förstår den knappt är lite hög och försöker göra det tydligt för er.
Men borde man inte fatta vinken efter att chaffisen skrikit "VA??? PRATA HÖGRE" till henne x antal gånger? Och andra hon pratar med också för den delen?
Hon kanske var svag i rösten? Typ svaga lungor eller hes eller så..
Edit: Förutsatt att det inte gäller människor med hörapparat generellt.
Hon kanske var svag i rösten? Typ svaga lungor eller hes eller så..
Edit: Förutsatt att det inte gäller människor med hörapparat generellt.
Nej jag vet inte, för det mesta tror jag väl att folk som hör dåligt (även de med hörapparat) brukar tala högre än medelvolymen... Men det är bara denna kvinna jag mött som var sådan.
Men det kändes verkligen som att hon försöket prata tyst.
Kan ju även vara så att hon uppfostrats att vara tystlåten. Förr uppmuntrade man flickor att vara tysta 0.0
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!