• 1
  • 2
2011-05-21, 21:49
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Mugg
Detta ser inte ut som svamp utan som erythrasma, vilklet är en helt ofarlig hudåkomma. Finns bra och enkel behandling, gå till vårdcentralen så ordnar dom det. Läs mer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Erythrasma
http://www.praktiskmedicin.com/sjukd...118&code=19268

Fast, jag är inte fet, har inte diabetes (vad jag vet) och de kliar/fjällar inte. Dessutom har de inte växt, de är oförändrade sedan minst fler år tillbaka.
Men jag kanske får kontakta hudläkare... Jag litar inte på min vårdcentral, antingen får man en svensk arrogant gubbe som inte orkar bry sig om folk eller en invandrare man inte förstår (och som i gengäld inte förstår mig). Helt otroligt. Men ja, jag får väl försöka kontakta någon hudläkare, på något sätt.
Citera
2011-05-21, 21:50
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1234
Ser nästan ut som blåmärken tkr jag. Men gå till läkare och fråga.

Du kanske inte läste ordentligt? Blåmärker har man inte kvar i fler ÅR, vad jag vet. Och det ser/känns inte alls som det heller.
Citera
2011-05-21, 22:10
Medlem
Puffs avatar
Jag tycker också att det liknar erytrasma (att det står på Wikipedia att det är vanligare hos obesa och hos diabetiker betyder inte att man måste vara fet diabetiker för att få det).
Citera
2011-05-21, 22:28
Medlem
AlexOnTops avatar
Okej, jag skickade iväg ett meddelande till vårdcentralen via Mina Vårdkontakter nu i alla fall så får jag väl svar i nästa vecka någon gång. Man kanske ska passa på att kolla sig för diabetes iom detta då?

Bilder på google på erytrasma är väldigt extrema antar jag? För deras fläckar är både större och mycket, mycket mörkare. Mina syns knappt, och oftast bara i rätt ljus och i rätt "vinkel".
Citera
2011-05-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Du kanske inte läste ordentligt? Blåmärker har man inte kvar i fler ÅR, vad jag vet. Och det ser/känns inte alls som det heller.

Nej jag vet,men gå till läkare skulle jag rekommendera.
Citera
2011-05-23, 00:24
Medlem
DrCarlsons avatar
Det kan kanske vara benigna melanom. Alltså godartade ansamlingar av celler (helt ofarliga tumörer!) Men det kanske är lite långsökt Det kan ju bara vara helt naturliga pigmentförändringar, eller om du har blivit bränd illa någon gång, kan det säkert ge upphov till liknande fläckar. Om du känner dig osäker så är en vårdcentral förmodligen rätt forum och inte Flashback :P lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in