2011-05-21, 09:59
Medlem
Jag sa åt henne att ringa till sin hyresvärd eftersom jag tyckte det lät vettigt att de skulle se till att det fanns tillgång till tvättmaskin istället för att dra soc in i skiten. Så här sa de:

Tvättmaskin får man själv skaffa men de har gjort det möjligt så att tvättmaskin ska kunna kopplas in i köket. Hyresvärden har inga tankar på att köpa in tvättmaskin eller bygga någon tvättstuga.

Då är min fråga... Ska hon överklaga detta nu? Eller har hyresvärden rätt?
Citera
2011-05-21, 10:31
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YesNoYesNo
Jag sa åt henne att ringa till sin hyresvärd eftersom jag tyckte det lät vettigt att de skulle se till att det fanns tillgång till tvättmaskin istället för att dra soc in i skiten. Så här sa de:

Tvättmaskin får man själv skaffa men de har gjort det möjligt så att tvättmaskin ska kunna kopplas in i köket. Hyresvärden har inga tankar på att köpa in tvättmaskin eller bygga någon tvättstuga.

Då är min fråga... Ska hon överklaga detta nu? Eller har hyresvärden rätt?
Som det redan har sagts så bryter hyresvärden mot lagen om de inte ger henne en möjlighet till att tvätta. Därför är det bara för henne att säga att hon drar det till hyresnämnden om de inte sätter in en tvättmaskin eftersom det är ett grundläggande krav i en hyresrätt att man har möjlighet att tvätta (=lägsta godtagbara standard).

(Eller så går hon med i hyresgästföreningen och låter dem dra i det, men om företaget är så oseriöst att de anser att följa lägsta godtagbara standard så lär de skita i HGFs brev och då drar det bara ut på tiden innan de hamnar i hyresnämnden).

Till sist så bör hon ha flyttat in innan hon börjar detta då risken finns annars att de hittar någon anledning till att hon inte ska få lägenheten..
Citera
2011-05-21, 22:11
Medlem
Impalers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Vet ni vad socialtjänstlagen är? Har ni läst socialstyrelsen råd om tillämpningen av socialtjänstlagen?
Självklart, och det är inget som vår nämnd generellt anser ingår i begreppet "skälig levnadsnivå", utan vi hänvisar till hyresvärden. Men visst, skulle frågan komma upp och det var en extrem situation så skulle vi självfallet göra en individuell prövning
Senast redigerad av Impaler 2011-05-21 kl. 22:16.
Citera
2011-05-22, 20:25
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impaler
Självklart, och det är inget som vår nämnd generellt anser ingår i begreppet "skälig levnadsnivå", utan vi hänvisar till hyresvärden. Men visst, skulle frågan komma upp och det var en extrem situation så skulle vi självfallet göra en individuell prövning

Bra, det jag ville se - "individuell prövning". Om en kvinna ensamstående, med enbart deltidsarbete med tre barn i förskoleålder, som har problem med ettan och tvåan, som både väter och skitar ner kläder och sängkläder så det kräver daglig tvättning så kan tvättstugan inte vara rimlig p.g.a. att många fler inom bostadskollektivet har behov av sina tvättider. Då ter sig en egen tvättmaskin för hushållet som ett rimligt skäl för att nå "skälig levnadsnivå". Då skall det inte göras en generell bedömning utan man skall göra en bedömning om tvättmaskinen underlättar för kvinnan att kunna nå ut på arbetsmarknaden för att kunna bli självförsörjande. Att klienten skall bli självförsörjande är det grundläggande målet för alla som är i behov av ekonomiskt bistånd av socialtjänsten. Lagen ger utrymme för att bistå med mer än vad minimiramarna anger som bistånd i enlighet med socialtjänstförordningen. Socialtjänster i många kommuner är extremt dåliga på detta och straffsanktioner borde införas när socialtjänsten inte når upp till lagen och socialstyrelsens utarbetade mallar och föreskrifter.

Här är skräckexemplet på vad en socialtjänst inte bör göra:
http://hd.se/landskrona/2011/05/16/soc-letar-mat-i-fattigas-kylskap/
http://hd.se/landskrona/2011/05/20/hon-fick-nej-till-matpengar/
http://hd.se/landskrona/2011/05/20/socialstyrelsen-trodde-kylkoll-var/

Landskrona har utmärkt sig tidigare vilket fick Socialstyrelsen att rikta kritik.
http://hd.se/multimedia/archive/00420/L_S_HELA_beslutet_o_420242a.pdf
Citera
2011-05-24, 20:31
Medlem
Dynamics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Som det redan har sagts så bryter hyresvärden mot lagen om de inte ger henne en möjlighet till att tvätta. Därför är det bara för henne att säga att hon drar det till hyresnämnden om de inte sätter in en tvättmaskin eftersom det är ett grundläggande krav i en hyresrätt att man har möjlighet att tvätta (=lägsta godtagbara standard).

(Eller så går hon med i hyresgästföreningen och låter dem dra i det, men om företaget är så oseriöst att de anser att följa lägsta godtagbara standard så lär de skita i HGFs brev och då drar det bara ut på tiden innan de hamnar i hyresnämnden).

Till sist så bör hon ha flyttat in innan hon börjar detta då risken finns annars att de hittar någon anledning till att hon inte ska få lägenheten..

Låter det lite komiskt att flytta in i en ett ny bostad.

Och det första man gör är att anmäla hyresägaren för kontaks brott. Det skulle verkligen höja hennes anseende för värden
Senast redigerad av Dynamic 2011-05-24 kl. 20:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in