Citat:
Ursprungligen postat av YesNoYesNo
Jag sa åt henne att ringa till sin hyresvärd eftersom jag tyckte det lät vettigt att de skulle se till att det fanns tillgång till tvättmaskin istället för att dra soc in i skiten. Så här sa de:
Tvättmaskin får man själv skaffa men de har gjort det möjligt så att tvättmaskin ska kunna kopplas in i köket. Hyresvärden har inga tankar på att köpa in tvättmaskin eller bygga någon tvättstuga.
Då är min fråga... Ska hon överklaga detta nu? Eller har hyresvärden rätt?
Som det redan har sagts så bryter hyresvärden mot lagen om de inte ger henne en möjlighet till att tvätta. Därför är det bara för henne att säga att hon drar det till hyresnämnden om de inte sätter in en tvättmaskin eftersom det är ett grundläggande krav i en hyresrätt att man har möjlighet att tvätta (=lägsta godtagbara standard).
(Eller så går hon med i hyresgästföreningen och låter dem dra i det, men om företaget är så oseriöst att de anser att följa lägsta godtagbara standard så lär de skita i HGFs brev och då drar det bara ut på tiden innan de hamnar i hyresnämnden).
Till sist så bör hon ha flyttat in innan hon börjar detta då risken finns annars att de hittar någon anledning till att hon inte ska få lägenheten..