2011-05-20, 12:29
Medlem
Har en syster som har nyligen fått försörjningsstöd beviljat och ska flytta ifrån vår lägenhet. Här har vi tvättstuga men dit hon ska flytta saknar det - det är då tvättmaskin som gäller. Brukar soc hjälpa till med att skaffa en sådan åt henne eller ge möbelbidrag?

Jag vill helst inte låna ut mer pengar till henne atm.

tacksam för svar
Citera
2011-05-20, 12:53
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YesNoYesNo
Har en syster som har nyligen fått försörjningsstöd beviljat och ska flytta ifrån vår lägenhet. Här har vi tvättstuga men dit hon ska flytta saknar det - det är då tvättmaskin som gäller. Brukar soc hjälpa till med att skaffa en sådan åt henne eller ge möbelbidrag?

tacksam för svar

Om man sitter i en så pass trasslig situation bör man överväga hurvida eget boende är det bästa...
Citera
2011-05-20, 13:52
Medlem
Conceptions avatar
Flyttar hon till hyresrätt är det fastighetsägarens ansvar att "det finns tillgång både till förrådsutrymmen inom fastigheten och till anordning för hushållstvätt inom fastigheten eller inom rimligt avstånd från den"

Jag antar hon inte flyttar till bostadsrätt om hon lever på socialbidrag.
Citera
2011-05-20, 14:48
Medlem
Citat:
Flyttar hon till hyresrätt är det fastighetsägarens ansvar att "det finns tillgång både till förrådsutrymmen inom fastigheten och till anordning för hushållstvätt inom fastigheten eller inom rimligt avstånd från den"

Jag antar hon inte flyttar till bostadsrätt om hon lever på socialbidrag.

Finns det krav då på att hyresvärden måste skaffa tvättmaskin åt henne?
Citera
2011-05-20, 15:31
Medlem
Conceptions avatar
Exakt.

Citera
2011-05-20, 20:56
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

tacksam för svar
Vad spelar det för roll? Hon kan ju inte få annat än avslag om hon söker så prova så märks det väl.

Känns tveksamt, iaf att man skulle få fullt belopp men vad vet jag, enligt deras resonemang kanske man gott kan tvätta för hand?
Citera
2011-05-20, 20:58
Medlem
annanmedlems avatar
Coolt svar du fick, alltid lär man sig något nytt antar jag.
Citera
2011-05-21, 02:29
Medlem
SingleStars avatar
Citat:

tacksam för svar

Det beror på hur mycket hon skall tvätta. Är det dagligen genom att hon har många barn kan egen tvättmaskin var nödvändigt för att uppnå skälig levnadsnivå. I annat fall får hon hålla till godo med fastighetsägarens tvättstuga i fastigheten eller angränsande fastighet. En gång hade jag 400 meter till tvättstuga gångvägen, 300 meter fågelvägen. Det var när jag bodde hos Riksbyggen.
Citera
2011-05-21, 02:36
Medlem
Impalers avatar
Jag jobbar med försörjningsstöd och har aldrig någonsin beviljat bistånd till tvättmaskin. Skulle aldrig komma ifråga i min kommun.
Citera
2011-05-21, 02:48
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impaler
Jag jobbar med försörjningsstöd och har aldrig någonsin beviljat bistånd till tvättmaskin. Skulle aldrig komma ifråga i min kommun.

Borde det inte gå i samma grej som "möbelbidraget" om det saknas möjlighet att tvätta i anslutning till bostaden?
Känns ju onekligen som skälig boendestandard att ha tvättmöjlighet.
Citera
2011-05-21, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Borde det inte gå i samma grej som "möbelbidraget" om det saknas möjlighet att tvätta i anslutning till bostaden?
Känns ju onekligen som skälig boendestandard att ha tvättmöjlighet.

Det har framkommit längre upp i tråden att det är hyresägarens - inte socialens - ansvar att fixa.
Citera
2011-05-21, 09:45
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impaler

Vet ni vad socialtjänstlagen är? Har ni läst socialstyrelsen råd om tillämpningen av socialtjänstlagen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in