Har en syster som har nyligen fått försörjningsstöd beviljat och ska flytta ifrån vår lägenhet. Här har vi tvättstuga men dit hon ska flytta saknar det - det är då tvättmaskin som gäller. Brukar soc hjälpa till med att skaffa en sådan åt henne eller ge möbelbidrag?
Jag vill helst inte låna ut mer pengar till henne atm.
Har en syster som har nyligen fått försörjningsstöd beviljat och ska flytta ifrån vår lägenhet. Här har vi tvättstuga men dit hon ska flytta saknar det - det är då tvättmaskin som gäller. Brukar soc hjälpa till med att skaffa en sådan åt henne eller ge möbelbidrag?
tacksam för svar
Om man sitter i en så pass trasslig situation bör man överväga hurvida eget boende är det bästa...
Flyttar hon till hyresrätt är det fastighetsägarens ansvar att "det finns tillgång både till förrådsutrymmen inom fastigheten och till anordning för hushållstvätt inom fastigheten eller inom rimligt avstånd från den"
Jag antar hon inte flyttar till bostadsrätt om hon lever på socialbidrag.
Flyttar hon till hyresrätt är det fastighetsägarens ansvar att "det finns tillgång både till förrådsutrymmen inom fastigheten och till anordning för hushållstvätt inom fastigheten eller inom rimligt avstånd från den"
Jag antar hon inte flyttar till bostadsrätt om hon lever på socialbidrag.
Finns det krav då på att hyresvärden måste skaffa tvättmaskin åt henne?
18 a § Om en bostadslägenhet, som hyrs ut av fastighetsägaren till en hyresgäst för annat än fritidsändamål och som inte utgör del av hyresvärdens egen bostad, inte har lägsta godtagbara standard enligt sjätte och sjunde styckena, får hyresnämnden på hyresgästens ansökan förelägga hyresvärden att vidta åtgärd som behövs för att lägenheten skall uppnå sådan standard (upprustningsföreläggande).
I föreläggandet skall bestämmas inom vilken tid den åtgärd som avses med föreläggandet skall ha vidtagits. Vite får sättas ut i föreläggandet. Tiden i föreläggandet får förlängas, om det finns särskilda skäl för det och ansökan om förlängd tid görs före utgången av den tidsfrist som gäller.
Föreläggande får meddelas endast om åtgärden med hänsyn till kostnaden för denna kan beräknas ge skäligt ekonomiskt utbyte. Om den begärda åtgärden innebär att ingrepp måste göras i andra lägenheter i huset, får ett föreläggande meddelas endast om hyresgästerna i dessa lägenheter samtycker till åtgärden.
Bestämmelserna i 16 § fjärde-sjätte styckena tillämpas också i fråga om upprustningsförelägganden.
Med fastighetsägare jämställs innehavare av tomträtt och ägare av byggnad som tillhör annan än fastighetsägaren.
En bostadslägenhet skall anses ha lägsta godtagbara standard, om den är försedd med anordning inom lägenheten för
1. kontinuerlig uppvärmning,
2. kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien,
3. avlopp för spillvatten,
4. personlig hygien, omfattande toalett och tvättställ samt badkar eller dusch,
5. försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning,
6. matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor.
Utöver vad som anges i sjätte stycket krävs det för att lägsta godtagbara standard skall uppnås 1. att det finns tillgång både till förrådsutrymmen inom fastigheten och till anordning för hushållstvätt inom fastigheten eller inom rimligt avstånd från den, och
2. att huset inte har sådana brister i fråga om hållfasthet, brandsäkerhet eller sanitära förhållanden som inte skäligen kan godtas. Lag (2003:626).
tacksam för svar
Vad spelar det för roll? Hon kan ju inte få annat än avslag om hon söker så prova så märks det väl.
Känns tveksamt, iaf att man skulle få fullt belopp men vad vet jag, enligt deras resonemang kanske man gott kan tvätta för hand?
tacksam för svar
Det beror på hur mycket hon skall tvätta. Är det dagligen genom att hon har många barn kan egen tvättmaskin var nödvändigt för att uppnå skälig levnadsnivå. I annat fall får hon hålla till godo med fastighetsägarens tvättstuga i fastigheten eller angränsande fastighet. En gång hade jag 400 meter till tvättstuga gångvägen, 300 meter fågelvägen. Det var när jag bodde hos Riksbyggen.
Jag jobbar med försörjningsstöd och har aldrig någonsin beviljat bistånd till tvättmaskin. Skulle aldrig komma ifråga i min kommun.
Borde det inte gå i samma grej som "möbelbidraget" om det saknas möjlighet att tvätta i anslutning till bostaden?
Känns ju onekligen som skälig boendestandard att ha tvättmöjlighet.
Borde det inte gå i samma grej som "möbelbidraget" om det saknas möjlighet att tvätta i anslutning till bostaden?
Känns ju onekligen som skälig boendestandard att ha tvättmöjlighet.
Det har framkommit längre upp i tråden att det är hyresägarens - inte socialens - ansvar att fixa.