Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-01-01, 01:28
  #61
Medlem
Uschlings avatar
En gammal (ja, han var gammal, lever inte idag tyvärr) bekant till mig arbetade som brevbärare, och i början av sitt yrkesverksamma liv då Sidsjöns Mentalsjukhus var i drift och relativt nytt så ryckte han in ibland och delade ut post på området till de olika expeditionerna där. Han berättade för mig en gång att han fick se de mest konstiga saker där då han passerade mellan husen på sin väg till de olika sekreterarna och läkarna som skulle ha posten, och det är ju rätt förståeligt att man fick det på det stället.

Människor som var i rum utan en tråd på kroppen exempelvis, gap och skrik från en massa salar och på vissa ställen han passerade var det människor som var helt liksom distansierade från verkligheten och var i helt egna världar, några av patienterna försökte få kontakt med honom då han skyndsamt passerade.

Men det var ju så mentalsjukvården såg ut på den tiden, tänk er alla olika typer utav människor med de allra grövsta och extremaste former utav psykiska störningar, psykoser, vanföreställningar ni kan tänka er.
Ett hundratal utav dessa i samma byggnad, UTAN medicinering (medicinering kom långt efter min väns vikariat, alltså lugnande medel, psykofarmaka e.tc) att lugna och personlighetsförändra dem med.
Utan medicinering betyder ju såklart att alla lever ut sitt innersta, att alla går bananas, mot både varandra och mot vårdarna.

Det var bara under loppet av en sommar han tog den tjänsten, då och då, vill jag minnas att han sa, sen ville han tillbaks till andra sidan stan, och sitt riktiga distrikt ute på Alnö.

Fascinerande ställe hela området tycker jag, med en jäkla massa historia och livsöden knutet till sig.

Det är väldigt sorgligt på ett sätt när allt det här gamla, med så mycket historia försvinner, någon annan tar över, stänger ute, river, och det förändras.
Må hända man är lite väl egoistisk när man resonerar så...hehe.
Önskar själv att jag hade haft möjligheten att få gå igenom stället, sett allt som det var precis då det hade stängts och allt fanns kvar.

Alla som är intresserade av stället kan jag starkt rekommendera att se filmerna "Humanitetens tempel" och "Det vita snittet" av Måns Berthas.
Citera
2020-02-14, 23:40
  #62
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dj_BoW
Hejsan!

Tidigare idag har jag varit i delar av sidsjöns psykhys (medvetet stavat)
Jag var i den nedre delen av dom alla byggnaderna.
Där nere håller nu sundsvalls karateklubb, dröse & norberg och en musik studio till.
Den delen ligger längst ner mot bäcken (gamla tvätteriet vid den höga skorstenen)

Kan även berätta att den delen är larmad till viss del, det vill säga rum som nu används av företag.

Men med lite nyfikenhet och kontakter så fick jag även göra att besök i kulverten som löper från huset där skorstenen befinner sig ända upp till det översta radhuset (gamla stormen).
Nere i kuvertarna är det väldigt intressant.
Hittade dels massvis med gamla bårar i stål.
Den hel del små rum fann ja med massa skrot i.
Och i den nedre delen av kulverten så fanns ny monterade dörrar.
Genom dessa kändes det riskabelt att gå så jag lät bli.

En del bilder har jag, ca 5st, men dock med dålig kvalité pga kameramobil.
Men känslan av dom gamla gångarna gav mig gås hud.
Tanken på vad som passerat där nere..

Men dock ett sant nöje att vandra, med tillåtelse, och se detta.

Kan starkt rekommendera detta, men FÖRSTÖR INGET.
Det vill säga inga upp brutna lås, inge klotter osv.

årets bump !!

spännande att du verkar sett samma delar av kulvertarna som jag sett också!
hittade du likrummen, och maskinerna för elchocksbehandling..?
såg ni badkaret i mitten av det stora rummet någon våning ner?
tar för givet du sett den mytiska målningen med kannibaler, gryta, och ben genom näsan..? texten är ju episk -"små quinnor aktas!"
det går att ta sig in uppe vid stormen om man har vetskap om området och letar lågt, den ledtråden kanske kan hjölpa explorers hoppas jag!
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback