• 5
  • 6
2019-03-23, 17:10
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Jag är långt ifrån kommunist, men ett samhälle som inte ser ut såhär iallafall:

Oxfam says wealth of richest 1% equal to other 99%
https://www.bbc.com/news/business-35339475
Citera
2019-03-23, 17:51
Medlem
Hur lever amishfolket? Fan va skönt att inte vara en del av det riktiga samhället.
Citera
2019-03-23, 19:40
Medlem
avrogados avatar
Pröva Utopia, El Dorado eller kanske Shangrila.

Kanske RyanAir har destinationer dit...

Jag har själv inte varit på något av de ställena men hört att:
1. Inga jobbar.
2. Alla har allt.

Så när planet landar måste medresenärerna hjälpas åt att städa, tanka osv.

Om du vill övernatta där måste du se till att fixa sovplats i naturen och på morgonen måste du leta frukost.

Glöm mobil och annat tekniskt hemma för du har ingen användning av det väl framme...

Rena paradiset
Citera
2019-04-04, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Tex så beror mycket kriminalitet, våld och tex gängkriminalitet med mera på fattigdom och orättvisor, som sagt det mesta har rötter i pengar direkt (bedrageri, rån, stöld osv) eller indirekt (kriminalitet som utvecklats pga bla fattigdom och klyftor i samhället).

Ett bättre alternativ än det monetära systemet skulle vara en resursbaserad ekonomi.

Kan tillägga att i en resursbaserad ekonomi skulle tex automatiseringen inte göra den stora massa arbetslös och fattig medan nollkommanollen procent blir ännu extremare välbärgade utan produktionen av det automatiserade arbetet skulle gynna alla och ge folk mer tid att leva och mindre tid att slita.
Tack för svar. Kan tyvärr varken motsätta eller medhåll mig det. Även fast jag tror att kriminalitet och då speciellt våld är mer komplicerat än så. Det låter dock väldigt intressant. Jag ska nog ta att kika lite närmare på det.
Citera
2019-04-05, 01:13
Medlem
Det finns inga perfekta samhällen eftersom mänskligheten består av en lång rad olika personligheter och förmågor. På varje plats och i varje tid är det någon av dessa som dominerar mer, medan andra ligger i träda och skugga.

Den bästa samhällsform mänskligheten kan sikta mot har en viss elasticitet som gör dess register av mänskliga förmågor starkt, brett och djupt. Detta kallas högkultur eller civilisation. Men detta lyckas aldrig fullständigt då vi till sist måste enas under en mer grundläggande rubrik.

I vissa tider kan en sådan rubrik vara andlighet. I en annan tid teknik. Båda typerna gynnar ett brett spektrum av personligheter, om än aldrig alla samtidigt.

Det som sen sker på den politiska höger/vänster-axeln, eller tanke/känsla som den också kan kallas, är mer av ytliga förändringar som växlar lite snabbare. Inte så snabbt som mellan de politiska val vi ordnar i modern tid, även om folk följer dessa val med en uppmärksamhet som gränsar till nåt religiöst, trots att det knappt skiljer något mellan blocken längre och att det är betydligt större skillnad mellan hur S styr idag och hur de styrde för 50 år sen, jämfört med hur både S och M styr idag.

Vi pratar mer en periodicitet om 50-60 år, vilket tycks långsamt, men ändå så snabbt att dom flesta människor får prova på båda sortens samhällen under sin livstid och därmed för genomgå ett skifte i världsbild och uppleva att tiden rör lite på sig.

Men det är de långsammaste historiska linjerna som är de intressantaste eftersom dessa är mest styrande.
Senast redigerad av Sanctus2 2019-04-05 kl. 01:15.
Citera
2019-04-16, 04:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus2
Det finns inga perfekta samhällen eftersom mänskligheten består av en lång rad olika personligheter och förmågor. På varje plats och i varje tid är det någon av dessa som dominerar mer, medan andra ligger i träda och skugga.

Den bästa samhällsform mänskligheten kan sikta mot har en viss elasticitet som gör dess register av mänskliga förmågor starkt, brett och djupt. Detta kallas högkultur eller civilisation. Men detta lyckas aldrig fullständigt då vi till sist måste enas under en mer grundläggande rubrik.

I vissa tider kan en sådan rubrik vara andlighet. I en annan tid teknik. Båda typerna gynnar ett brett spektrum av personligheter, om än aldrig alla samtidigt.

Det som sen sker på den politiska höger/vänster-axeln, eller tanke/känsla som den också kan kallas, är mer av ytliga förändringar som växlar lite snabbare. Inte så snabbt som mellan de politiska val vi ordnar i modern tid, även om folk följer dessa val med en uppmärksamhet som gränsar till nåt religiöst, trots att det knappt skiljer något mellan blocken längre och att det är betydligt större skillnad mellan hur S styr idag och hur de styrde för 50 år sen, jämfört med hur både S och M styr idag.

Vi pratar mer en periodicitet om 50-60 år, vilket tycks långsamt, men ändå så snabbt att dom flesta människor får prova på båda sortens samhällen under sin livstid och därmed för genomgå ett skifte i världsbild och uppleva att tiden rör lite på sig.

Men det är de långsammaste historiska linjerna som är de intressantaste eftersom dessa är mest styrande.
I teorin finns subjektivt perfekta samhällen och det är utifrån det vi diskuterar. Men "bästa möjliga" hade varit bättre för att det är även praktiskt genomförbart och därför också intressantare, enligt mig.
Citera
2019-04-17, 19:19
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Det är svårt att säga det perfekta samhället eftersom alla har olika fördelar. Mitt drömsamhälle skulle nog vara mkt med att man lever med naturen, snäll mot djur, sen mkt forskning o böcker kultur, mkt frihet med droger o normer alla behövde inte va likandana, utan man respekterade andra o tvinga inte andra att leva på ett visst sätt. Man skulle uppmuntra bra saker i samhället om någon hade gjort jobbat eller uppfunnit något då skulle de ses som bra men ändå skulle de finnas så ingen behövde svälta ihjäl.
Citera
2019-07-02, 14:29
Medlem
Det perfekta måste spridas innifrån och ut .
Tex om jag får allt jag vill sen sprider sig glädjen runt mig och vidar runt dom glada å alla blir gladare å gladare.
Citera
2019-07-19, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av puritanen
Ett perfekt samhälle är omöjligt att uppnå eftersom människan inte är perfekt.
Frågan är då vad man menar med "perfekt". Det är faktiskt möjligt att subjektivt anse vilket samhälle som helst perfekt och såvitt jag vet finns det inget objektivt perfekt.
Senast redigerad av KlurigtMedNamn 2019-07-19 kl. 23:11.
Citera
2019-07-19, 23:15
Medlem
Jofs avatar
I filmen Matrix sa en figur något tänkvärt.
Dom skapade först en perfekt värld, men sen märkte dom att människorna inte trivdes så bra där. (Blev inte så bra kött av dom). Så dom la problem, elände, krig och hot. Och vips blev människorna nöjdare (Och köttet bättre).
Citera
2019-07-25, 21:36
Medlem
Jo, funkar ju alltid när perfekt och lycklig är två påhittade ord .
Hade vi gjort skapat detta samhälle . Hade vi nya samhällsproblem .
Allt hade bara varit åt fanders .....
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in