Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-05-20, 08:45
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overcow
En riktigt såklart, känns ganska meningslöst annars. Sedan så
Bra, allt eller inget.
Citat:
Kan tänka mig att den del har svårt att få i sig sådant, men med tanke på den absurda mängd mejeriprodukter (se: ost) jag konsumerar så lär det inte bli något problem.
Okej, låter gott!
Citera
2011-05-20, 09:09
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Jobbigt att vegetarianer inte äter ost då eftersom det innehåller löpe.
Det finns ostar som inte innehåller löpe. Dessutom finns det vegetarianer som äter ost med löpe.
Citera
2011-05-20, 09:48
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Det finns ostar som inte innehåller löpe. Dessutom finns det vegetarianer som äter ost med löpe.

Det finns ost utan löpe ja, men det finns ABSOLUT inte vegetarianer som äter ost med löpe. Däremot finns det människor som så desperat måste tillhöra någon form av Subkultur att dom kallar sig saker dom inte är.
Citera
2011-05-20, 11:22
Medlem
Lys avatar
Det finns mycket man kan laga som vegetarian. Köp en bra vegetarisk kokbok, och kolla igenom mattrådarna här. Soppor är bra och lätt, kan göras med eller utan mixer. Jag har lämnat en del sopp-recept i tråden Mera soppa. Har lämnat recept i några andra trådar med, tex lins-tråden och en bulgur-tråd. Du kan också göra detta, bland det billigaste jag vet: Koka ett gäng potatisar. Tvätta innan, men skala dem inte. Finhacka en stor gul lök, fräs i olja. ( jag brukar ta olivolja eller jordnötsolja ). Sen mosar du potatisen med lite vatten eller mjölk och steker ihop med löken. Salta och peppra. Låt bli lite brunfrasig. Ät som det är eller krydda med chili, vitlök, örter eller vad du nu tycker om. Och har du råd nån gång och tid att vänta på maten, för detta tar lång tid att laga, så vill jag ge dig ett lyxrecept. Det är väl värt besväret. Alla jag bjudit hittills har älskat den här rätten. Det är en Aubergine-gratäng från ett område i norra Italien.

Du behöver: En fin aubergine
En stor gul lök, eller ett par små
Två krukor färsk basilika
Minst fem, sex färska och smakrika tomater ( burktomater går i nödfall )
Ett ägg
Tre mozzarella-ostar ( gärna på buffelmjölk, men komjölk går bra med )
Ströbröd
Olivolja av bra kvalitet, salt och svartpeppar

Skiva Auberginen i ganska tunna skivor. Inte mer än 1 cm tjocka, det är lagom. Vispa ett ägg i en liten skål och doppa skivorna i det uppvispade ägget. Vänd dem sen i ströbröd. Finhacka löken och fräs i olja i en gryta. Hacka tomaterna och släng i dem, samt alla bladen från basilikan. Koka på svag värme 20 min eller en halvtimme. Salta och peppra, rör om då och då.

Stek den panerade auberginen i olja på rätt hög värme, passa noga så det inte bränns. Skiva mozzarellan i bitar. Varva sen aubergine, tomatsås och mozzarella i en ugnsform. Sätt in i ugnen på 250, 200 grader och låt vara där upp till en timme. Orkar du inte vänta så länge, kan du ta ut maten efter en halvtimme. Det är gott alltså! Passar väldigt bra med ett fylligt rödvin till. man måste inte ha parmesan till, men vill man ha det och kanske oliver kan man ta det såklart.

Jag kanske återkommer med fler vegorecept. Nu kom en kompis hit, så jag måste sluta skriva.
Citera
2011-05-20, 16:21
Medlem
Overcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Det finns ost utan löpe ja, men det finns ABSOLUT inte vegetarianer som äter ost med löpe. Däremot finns det människor som så desperat måste tillhöra någon form av Subkultur att dom kallar sig saker dom inte är.

Jag skulle faktiskt gå så lång att hävda att ost utan löpe faktiskt är godare, men det kanske bara är jag?

Tack till Ly och Frostfjaril för hjälpen.
Citera
2011-05-22, 19:55
Medlem
...as...s avatar
Själv äter jag inte landlevande djur. Jag kallar mig inte vegetarian. Har levt så senaste 9 åren.
Jag äter fisk, skaldjur, ost, ägg och dricker mjölk.

Mitt tips till dig är att ersätta köttet med sojaprodukter eller quorn när du lagar mat.

Sojaburgarna från hälsans kök är helt GRYMMA! Skulle jag äta kött idag så skulle jag ändå välja sojaburgarna framför nötburgare.

Om du går till en ica maxi så brukar dom ha en hel frys med vegetariskt utbud. Bara att välja och vraka.

Du kan även ställa in dig på att du kommer få frågan "MEN!?!?!.. vad äter du då om du inte äter KÖTT??!?! "

Då brukar jag svara "Jag äter allt utom kött" så brukar frågeställaren känna sig lite dum och bli tyst.

Lycka till och grattis till ett bra val för din kropp. En annan bra sak med att sluta äta kött är att man inte luktar gammal gubbe när man svettas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in