2011-05-19, 19:34
Medlem
Vilken universitetskurs på högskola/universitetet i matematik har ni ansett vara svårast, och vilken kurs har ni tyckt varit roligast?

HAr bara läst upp till envariabelanalys så här långt, men även om det är den våraste hittills så är det ändå den roligaste. Men jag har ju som sagt inte så mycket att jämföra med än..
Citera
2011-05-19, 19:41
Medlem
DunderLeifs avatar
Jag har inte heller kommit så långt. Har tenta i flervariabelanalys snart. Men jag tycker att den är den svåraste hittills. Automatiskt blir den som du säger också den roligaste eftersom den är mer utmanande än de andra och intressantare. Hoppas att envariabeln går bra!
Citera
2011-05-19, 20:05
Medlem
Superstefans avatar
Kursen i "Differentialekvationer och Transformermetoder II del 1 & 2" är iaf inget jag längtar tillbaka till....
Roligaste var nog kursen i "Komplex analys", båda på KTH.
Citera
2011-05-19, 20:14
Medlem
ti4s avatar
Den svåraste kursen var nog differentialgeometri. Inte för att innehållet var svårt alls egentligen utan för att läraren gärna gjorde inlämningsuppgifter som kom från saker han stött på i egen forskning och var extremt beräkningstunga. Som att en generaliserad torus har medelkrökning noll som ett smakprov.
Citera
2011-05-19, 20:19
Medlem
hetfields avatar
Svårast, antagligen "Sannolikhetslära och kombinatorik", antagligen för att det varit den klart tråkigaste kursen.

Roligast, Transformteori. Var trevligt med lite avbrott från all integrering/derivering som gör i "..."-analys-kurserna.

Tilläggsfråga: Ni som läst komplex analys, hur mycket svårare än vektor/flervariabel-analys?
Citera
2011-05-19, 20:28
Medlem
BengtZzs avatar
Roligaste och svåraste jag har läst är algebra och talteori. Där behandlades bland annat diskreta logaritmer, kryptering, kvadratisk reciprocitet med mera. Askul och assvårt.

Flervariabel är mycket, mycket lättare att förstå, men krävs rätt mycket mekanik i räkningen som man får öva in. Kanske dels för att jag har läst så lite linjär algebra, men a!
Citera
2011-05-20, 00:04
Medlem
Svårast var nog första matematikkursen på fysikinstitutionen, inte för att materialet i sig var svårt, men för att tempot var väldigt högt och väldigt många olika områden täcktes i snabb följd så man hann aldrig greppa något område helt innan vi fortsatte med något helt annat.

Roligast var nog en kurs i diff. geometri, mest för att matematiken är vacker, applicerbar inom mycket fysik, samt att det är den mest matematiskt krävande kurs jag läst.

Citat:
Som att en generaliserad torus har medelkrökning noll som ett smakprov.
Låter jobbigt, det svåraste vi hade var nog att bevisa egenskaper lite egenskaper om Jacobifält.

Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
Tilläggsfråga: Ni som läst komplex analys, hur mycket svårare än vektor/flervariabel-analys?
Inte svårare, skulle jag säga, bara lite annorlunda. Lite mindre rutinmässiga beräkningar och lite mer tankearbete, kanske.
Citera
2011-05-20, 08:43
Medlem
Snart tenta i flervariabelanalys, helt klart roligaste kursen hittils (iofs inte läst så mycket).
Citera
2011-05-20, 08:57
Medlem
ewallgs avatar
Flera komplexa variabler är nog den intressantaste kursen jag läst. Den jobbigaste var nog partiella differentialekvationer men även den väldigt intressant.

Citat:
Jag tycker att den var lättare men det beror nog på att man med hjälp av teorin för analytiska funktioner kan spotta ur sig så mycket fascinerande satser om analysen att det blir väldigt roligt att läsa.
Senast redigerad av ewallg 2011-05-20 kl. 08:59.
Citera
2011-05-20, 09:54
Medlem
Superstefans avatar
Citat:

Får väl hålla med i vad andra svarat på detta, nämligen att komplex analys inte var "svårare", även om vissa saker kanske var lite mindre rakt-på-sak.
Smaksak vad man tycker är lättast, då exempelvis flervariabel är mer repetition av vad man redan tillämpat så smått på gymnasiet men bara inte förstått i grunden, medan komplex analys är mer nytt.

Citera
2011-05-20, 18:05
Medlem
Jag gillar den mesta matten, men som någon sa tidigare är komplex analys och transformmetoder roliga avsnitt. De två mattekurser på A-nivå som jag hittills läst - Optimering och Matristeori - var också någorlunda roliga, och svåra. Optimeringen är speciellt rolig och matristeorin är speciellt svår, kanske mest eftersom jag hade hyfsat svårt även för lineär algebra. Allt ovanstående kan dock rekommenderas, iaf för de som gillar matte
Citera
2011-05-20, 19:25
Medlem
Svåraste är nog komplex analys. Får fortfarande rysningar när jag tänker på Laurent-serier. Mer avancerad residy-kalkyl är inte heller något jag känner varmt för, även om det är jäkligt nyttigt att kunna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in