Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-19, 18:37
  #1
Medlem
Hur vet man om man har svullna lymfkörtlar i halsen?... sitter och gräver i halsen och letar efter knölar och visst hittar jag sådana men hur vet man om de är svullna lymfkörtlar eller om det bara är icke-svullna eller andra sorters knölar...? Kna man se svullna lymfkörtlar i halsen utifrån eller känna dom när man smeker huden lätt? för då varken ser jag eller känner jag något


Edit: Söker runt i internet men finner ingen förklaring hur man vet om nåt är en lymfkörtel eller ej
__________________
Senast redigerad av kalamankala 2011-05-19 kl. 19:00.
Citera
2011-05-19, 18:46
  #2
Medlem
vid sidan om käken, innanför.
Citera
2011-05-19, 18:51
  #3
Medlem
Vad menar du?
Citera
2011-05-19, 19:15
  #4
Medlem
pokereves avatar
Får man fråga varför du letar aktivt efter svullna lymfkörtlar?
Citera
2011-05-19, 19:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokereve
Får man fråga varför du letar aktivt efter svullna lymfkörtlar?

Jo allt började med att jag kände en knöl vid ena testikeln och jag avr 100% säker på att jag hade cancer... går til läkarn undersöker med ultraljud och allt och det vart inget farligt... lättnadens suck några dagar senare tror jag att jag har HIV... får panikångest och springer och testar mig och får ett negativt resultat såklart.. där började min hypokondri så nu har jag någon typ av vana att klämma i min kropp och leta efter symptom.(vet att jag itne borde) men kan itne sluta haha :P
Citera
2011-05-19, 21:27
  #6
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalamankala
Jo allt började med att jag kände en knöl vid ena testikeln och jag avr 100% säker på att jag hade cancer... går til läkarn undersöker med ultraljud och allt och det vart inget farligt... lättnadens suck några dagar senare tror jag att jag har HIV... får panikångest och springer och testar mig och får ett negativt resultat såklart.. där började min hypokondri så nu har jag någon typ av vana att klämma i min kropp och leta efter symptom.(vet att jag itne borde) men kan itne sluta haha :P

Kan ju lugna dej med att cancer inte kommer och går. har du haft svullna lymfnoder (inga körtlar per definition) och de gått tillbaks till normal storlek så är de ingen fara på taket Jag vet faktiskt hur det är, var väldigt hypokondrisk ett tag, men sen jag började läsa medicin så har jag faktiskt blivit kvitt rädslan! Svullna lymfnoder är nästan alltid ett tecken på att ditt immunförsvar arbetar som de ska, du har lymfnoder utspridda i ljumskar, armhålor, hals ja nästan över hela kroppen.

Farliga tecken är om du har nattliga svettningar, viktnergång, återkommande infektioner OCH svullna lymfnoder!

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback