2011-05-19, 18:34
Medlem
Veddans avatar
Hur tycker ni man ska versalisera webbadresser? Om man börjar en mening med en url, ska man då versalisera första bokstaven – "flashback.org är ett internetforum..." eller "Flashback.org är ett internetforum..."?
Citera
2011-05-19, 18:37
Medlem
Jag tycker inte att det finns något anledning att ha något .org eller .com eller liknande alls om man inte skriver ut hela adressen med www och allt. Flashback räcker gott och väl som varumärke, och då ska det naturligtvis skrivas med versal.
Senast redigerad av In-Fredel 2011-05-19 kl. 18:41.
Citera
2011-05-19, 18:41
Medlem
Veddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Jag tycker inte att det finns något anledning att ha något .org eller .com eller liknande alls om man inte skriver ut hela adressen med www och allt. Flashback räcker gott och väl som varumärke.

Jag tänkte mig en situation där det är nödvändigt att explicit skriva ut hela adressen, säg "flashback.org är ett exempel på ett domännamn som slutar på .org" eller "dn.se är en svensk domän, vilket avslöjas av det faktum att den slutar på .se"
Senast redigerad av Veddan 2011-05-19 kl. 18:45.
Citera
2011-05-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veddan
Jag tänkte mig en situation där det är nödvändigt att explicit skriva ut hela adressen, säg "flashback.org är ett exempel på ett domännamn som slutar på '.org'".
Skriv då "Forumet Flashback är ett exempel på ett domännamn som slutar på .org.
Senast redigerad av In-Fredel 2011-05-19 kl. 18:59.
Citera
2011-05-19, 18:51
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veddan
Hur tycker ni man ska versalisera webbadresser? Om man börjar en mening med en url, ska man då versalisera första bokstaven – "flashback.org är ett internetforum..." eller "Flashback.org är ett internetforum..."?
Det är inte förbjudet att börja en ny mening med liten bokstav. Tvärtom, efternamn med »von« / »af« etc skall skrivas med liten bokstav i början på mening, men journalister brukar använda omskrivningar för att slippa skriva så här:
Gustaf von Rosen var greve och militär. von Rosen är en vittförgrenad släkt.
Läsarens bekvämlighet skall vara ett mål. Därför skriver man kanske hellre:
Flashback (flashback.org) är ett internetforum som ...
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Skriv då "Forumet Flashback är ett exempel [på] domännamn som slutar på .org.
Slutar och slutar ... I princip söker DNS-servern först på .org. "Forumet Flashback är ett exempel på domännamn inom toppdomänen .org.

Adresser benas även traditionellt upp från slutet. Min brevadress har SE-12345 Blomstervik som toppdomän, vilken skrivs nederst på kuvertet.

I vissa länder är de så konsekvent stack-orienterade att de skriver 1192 Main Street.
Senast redigerad av egon2b 2011-05-19 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in