• 2
  • 3
2011-05-21, 08:34
Medlem
Problemet som jag ser med Linkedin är att bolaget värderas enligt vinster som ligger flera år i framtiden, givet att allt går som det ska. Nu ska ju allt gå som det ska också. Börjar det dra ut på tiden kommer investerare att tröttna. Ska bli intressant att se vad som händer när blankning och derivat börjat komma igång.
2011-05-21, 10:57
Medlem
a25zkmiz-premiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generationett
Problemet som jag ser med Linkedin är att bolaget värderas enligt vinster som ligger flera år i framtiden, givet att allt går som det ska. Nu ska ju allt gå som det ska också. Börjar det dra ut på tiden kommer investerare att tröttna. Ska bli intressant att se vad som händer när blankning och derivat börjat komma igång.

Det är snarare en desperat jakt på sociala tillväxtbolag och investerare väljer LinkedIn eftersom de inte kommer åt Facebook. För övrigt så var bara 10% av LinkedIns aktier som var till salu.
2011-05-21, 10:59
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Jag har läst hans post. Jag har även tillräckligt med erfarenhet för att veta att när alla unisont skriker "övervärderad" om en aktie den inte nödvändigtvis det, framförallt av användare på Flashback. Marknaden har oftast rätt. Men förklara gärna för mig på vilket sätt du anser LinkedIn övervärderat.

Som jämförelse kan nämnas att Google är nästan 20 gånger större än LinkedIn i termer av börsvärde..

Nu råkar ju google göra stora vinster och har stora tillgångar. Hur stora tillgångar har linkedin? Jag hade svårt att hitta några bra siffror.

Sen är det inte fel att en aktier är övervärderad, det händer ofta. Men självklart är den övervärderad.

Det finns 94.5 miljoner aktier. 15 miljoner dollar i vinst, med andra ord 94.5 miljoner kr i vinst.

94 500 000

så dom gör 1 kr i vinst för varje aktier.

En aktie kostar 93 dollar eller 586 kr.

Det skulle alltså ta dig 586 år innan du tjänar igen dina pengar.

Även om dom tiodubblade deras vinst skulle det ta 58 år.

Från idag måste de tjugodubbla vinsten för att komma i närheten av google. Så jämför dom inte.

Visst, det är ju faktiskt möjligt, så man vet ju aldrig, men självklart är dom övervärderade.
2011-05-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a25zkmiz-premium
Det är snarare en desperat jakt på sociala tillväxtbolag och investerare väljer LinkedIn eftersom de inte kommer åt Facebook. För övrigt så var bara 10% av LinkedIns aktier som var till salu.

Hur många aktier som var till salu är inte relevant i sammanhanget. Håller med om att folk desperat vill vara en del av det nya och spännande, precis som på den gamla goda IT-bubble-tiden. Något som jag är nyfiken på är vad de faktiskt ska använda pengarna de får in till. Är för lat för att kolla upp i prospektet.
2011-05-22, 19:50
Medlem
Ursäkta mig. Men vad är LinkedIN för något och vad tjänar dom pengar på? Aldrig hört talas om bolaget mer än rubriker man sett på diverse börsforum och tidningar.
2011-05-22, 20:10
Medlem
MissTeheran2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Ursäkta mig. Men vad är LinkedIN för något och vad tjänar dom pengar på? Aldrig hört talas om bolaget mer än rubriker man sett på diverse börsforum och tidningar.

Det är en hemsida som du kan lägga upp ditt CV på. Somliga här tycker att en sådan tjänst bör värderas till några hundra miljarder
2011-05-22, 20:36
Medlem
Awombhawhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTeheran2009
Det är en hemsida som du kan lägga upp ditt CV på. Somliga här tycker att en sådan tjänst bör värderas till några hundra miljarder

Hur mycket anser Du att företaget skall värderas till?
2024-11-16, 17:38
Moderator
Dr Kings avatar
Sedan länge uppköpt av Microsoft och avnoterat. Tråden stängs.

/Moderator
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in