Har en liten fråga som säkert någon flashbackare kan reda ut.
När jag kör stående militärpress så är jag glad om jag klarar 8*3 på 30kg. Men sittande axelpress där kan jag köra med 8*3 med 2*30kg hantlar.
Det brukar ju vara svåra med hantlar då det även kommer in ett balansmoment? Vari ligger skillnaden mellan övningarna?
Du trycker säkert mycket mot ryggstödet och kan således ta i lite extra. Jag kör ibland sittande hantelpress för axlar utan ryggstöd, då kan man inte hjälpa till med varken benen eller att trycka ifrån med ryggen.
När du sitter behöver du inte kroppen tänka på att balansera och kompensera med andra muskler. Jag har samma fenomen, dock föredrar jag att stå för det känns dom man tränar mer av kroppen då.
Oj, vilken skillnad ändå.. Jag kan nog göra 12or på 30kg militärpress men inte 12or med 2x17,5 hantlar. Skulle gärna vilja sitta och pressa stora 30kgs hantlar istället, vilken penisförlängare
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!