Citat:
Mycket riktigt det du säger. Kollar man på den första vågen av graffiti i Sverige så ser man att majoriteten av målarna inspererades av New York's sena 70-tals-scen. In på mitten/senare delen av 80-talet i Sverige kan man se att väldigt mycket är lånat från mitten av Frankrikes (Paris först och främst) och Hollands (d.v.s. Amsterdam) scen där Bando, Mode2, Shoe mm. höll igång. Tidigare 90-tal så gled svensken in på New York-stilen igen, 1984-stilen skulle man kunna säga (men writers som Sak, Duro, Poem osv.). Den lite mer vassa stilen, med dubbellinjerade outlines, sylvassa pilar etc. Det är min uppfattning i alla fall.
Ursprungligen postat av Stressoraklet
Bra skrivet! Mycket mer biggie idag om man "lånar" en form nånstans ifrån. Mycket av den svenska old-school graffitin (80-tal och tidigt 90-tal), som hyllas som innovativ och fantastisk av samma personer som skriker bajt åt höger och vänster åt nutida klotter, är ofta direkt plagierad från NYC. Bläddrar man i böcker som Subway Art osv. händer det ofta att man ser nåt och "var har jag sett den piecen förut?" Svårare att komma undan med sånt idag kanske med internet, vad vet jag.
Var du en del av graffiti-scenen i NYC på 80-talet kräver jag nästan att du startar en "Ask my anything"-tråd right away!
Var du en del av graffiti-scenen i NYC på 80-talet kräver jag nästan att du startar en "Ask my anything"-tråd right away!
Jag skulle säga att enligt oss lite äldre så har vi (i alla fall jag) lite lättare att se vad dom är "baitat" när det kommer till oldschool graffiti, när man kollar tillbaka på det. Medans idag kan alla göra samma F i sin målning utan att ens någon märket det - det säger jag nog bara för att graffitin i Sverige åter glidit in i samma sväng som den var i under 93-97, den lite mer runda stilen, där bokstäverna ser lite lätt efterblivna ut istället för agressiva - som Dondi CIA sa, "A letter gotta be able to protect itself".
Du har PM som väntar.