Jag har gymmat i cirka två år nu. Jag har idrottat regelbundet i extrem dager sedan barnsben. Dock känner jag nu att tränar hårdare än någonsin men resultaten uteblir. Jag tränar vanligtvis 6-8 gånger i veckan. Schemat ser ut såhär:
Måndag - Vilodag.
Tisdag - Explosiv tennis i en timme samt uppvärmning+nedvarvning.
Onsdag - Ben och axlar. Mestadels explosivt, få reps med t.ex. dryga 130 kg i bencurl.
Torsdag - Hårt pass, bröst/rygg.
Fredag - Tennis som tisdag
Lördag - Armar på gymmet, samt tennis likt tisdag.
Söndag - Kaloriförbränning. Runt 1100-1200 brukar jag förbränna på crosstrainer.
Jag kör även magövningar så ofta det går, cirka 4 gånger i veckan. Vanligtvis utför jag dem på pilatesboll, enkla crunchs. Alternativt maskin på gym.
Jag har idrottat så pass länge och så pass intensivt att jag nu börjar bli fundersam. Vart är resultaten? Jag har gymmat överdrivet systematiskt och intensivt det senaste året och då kvarstår en följdfråga: har jag fastnat i rutiner? Hur bör kosten se ut för ett schema likt denna? Finns det något jag bör lägga till, och i så fall vad?
Senast redigerad av Cabazo 2011-05-19 kl. 11:52.
Anledning: Syftningsfel
Vill du gå upp i vikt? ner i vikt? Bli stark? Bli bra på tennis? vad är målet med just din?
Prova att ändra om i träningen om resultatet uteblir, byt schema, byt dagar, kombinera andra muskelgrupper mot vad du gör nu. Kör högreps ett tag istället för din explosivitetsträning.
Du kanske inte vilar tillräckligt? eller sover för dålig? äter för dåligt?
Det är svårt för oss att hjälpa när vi vet så relativt lite om dig och dina vanor!
Och angående kosten beror även det helt på vad du vill uppnå...
Specifikt vill jag bygga mer muskler och tappa i fett. Jag väger just nu 72 kilo och är 175 centimeter lång. Kortfattat kan man säga att jag vill ha en tvättbräda, men inte till priset av minskad vikt. Dock strävar jag efter hög muskelvolym i förhållande till en rimligt nedslimmad kropp.
Mitt dagliga intag av kalorier ligger gissningsvis runt 3000.
Och lite mer generellt vad gällande drivkrafterna bakom träningen, vill jag uppnå ett högre välmående samt förmågan att försvara mig själv och vänner, vid behov.
Specifikt vill jag bygga mer muskler och tappa i fett. Jag väger just nu 72 kilo och är 175 centimeter lång. Kortfattat kan man säga att jag vill ha en tvättbräda, men inte till priset av minskad vikt. Dock strävar jag efter hög muskelvolym i förhållande till en rimligt nedslimmad kropp.
Om du tränar så mycket som du säger så har du kanske en hyffsat utvecklad magmuskulatur under fettet. I så fall behöver du bara minska andelen kroppsfett för att få tydligare magrutor. Vill du behålla din nuvarande vikt men minska kroppsfettet lär du få bygga mer muskler först vilket du enklast gör genom att öka ditt intaget av energi under en period och träna tung styrketräning och minimalt med cardio, vilket i sig också gör att du lägger på dig aningen mer fett till en början. Kort sagt. "Bulka" kontrollerat och när du tror dig ligga på rätt nivå så deffar du tills du är nöjd med magen.
Söndagens träning är inte jätteutmanande. Men för mig känns sju träningar i veckan ganska ordinärt, jag har ingen lust att trappa ned från 7. Äta mer, okej.
Eftersom det är svårt att gå upp i muskelmassa samtidigt som man tränar för att bränna bort överflödigt fett för du först och främst avsätta perioder i ditt tränande. Så kallade deff- och bulk-perioder. Tråkigt nu inför sommaren, men tyvärr sant.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!