Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Ja? Förstår du inte meningen? Nybörjare kan bygga bra med muskler även då de ligger på stora underskott också. Men är det att rekommendera för det? Nej! Eller ja, det beror på.
Att lägga kondition och styrketräning ihop är inte att rekommendera helt enkelt.
Sen att du refererar till dig själv rörande styrketräning och kondition, mja, du är väl inte direkt långt ifrån en nybörjare?
Konditions träning är ett brett begrepp. Kortare perioder av kondition efter styrkepass har inte sabbat någonting för mig. Då kör jag kondition ganska hårt i 20 minuter efter ungefär hälften av passen. På det sättet så tar jag en extra dag att vila istället vilket jag tycker är skönt. Sedan är responsen ifrån kroppen inte lika vid låg intensiv träning och hårdare konditions träning.
Det är lätt att säga si och så om träning men i slut änden så spelar det bara roll om det fungerar eller inte. TS säger ju själv att det är jobbigt att köra ben och kondition ihop. Gör inte det då. Antingen korta ned konditionen eller flytta det till en annan dag. En annan person skulle kanske inte ha problem att köra kondition efter styrka samtidigt. TS kanske kan köra kondition och styrka ihop om han kortar ned passen och kör på andra dagar än just ben.
Vissa säger att det är bäst att köra styrke träning på morgonen för hormonerna är bättre då i blodet. Det skulle aldrig fungera för mig för jag är ingen morgon människa. Jag tränar alltid efter klockan sex på kvällen. Man får hitta vad som fungerar för en själv och inte alltid bry sig om ifall det är jätte optimalt eller inte.