2011-05-19, 08:07
Nu hade jag inte tänkt på det optimala precis, utan jag ville helst kunna kombinera båda på ett bra sätt, helst samma dag på grund av allmän tidsbrist. Hade inte tänkt bli en bodybuilder precis

Jag tränar i princip mest för hälsan och välbefinnandes skull.
Citera
2011-05-19, 08:14
Medlem
FredricBs avatar
Kör även kondition innan mitt styrkepass, vanligtvis 30 min löpning på 10>12 km/h. Har också separata konditionspass och fredagar och lördagar. Vet inte ifall jag har några problem med styrketräningen efter "uppvärmningen" men bänkpressen kan bli jobbig ibland iom att den är direkt efter .
Citera
2011-05-19, 08:38
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Exon-
Det är väll inte irrelevant vad jag tycker. Visst har konditions träning negativ effekt. Det man ska tänka på är om det faktiskt är ett problem i verkligheten. Negativ påverkan kan vara allt ifrån en procent mindre ökning till ingen ökning alls. Själv kör jag korta konditions pass efter vissa styrke pass och det har aldrig varit ett problem. Man får väga för och nackdelar.
Jo, vad du tycker är irrelevant. Konditionsträning i samband med styrketräning är negativt för styrkeutvecklingen. Det är smartare att lägga konditionen på en annan dag. Du kan läsa länken till träningslära, kanske snappar du upp något vettigt.

Hur vet du att det inte varit några problem? Det är ju inte direkt så att du tillhör styrke-/muskeleliten. Det är alldeles för mycket som spelar in för att man som ensam individ ska kunna säga, nope, det här påverkar mig inte alls negativt.
Citera
2011-05-19, 09:44
Medlem
-Exon-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Jo, vad du tycker är irrelevant. Konditionsträning i samband med styrketräning är negativt för styrkeutvecklingen. Det är smartare att lägga konditionen på en annan dag. Du kan läsa länken till träningslära, kanske snappar du upp något vettigt.

Hur vet du att det inte varit några problem? Det är ju inte direkt så att du tillhör styrke-/muskeleliten. Det är alldeles för mycket som spelar in för att man som ensam individ ska kunna säga, nope, det här påverkar mig inte alls negativt.

Jag läste och jag såg att killen skrev att konditions träning och styrka går att kombinera som nybörjare. Det är på elitnivå som det spelar större roll. TS vill inte bli bodybuilder eller elit om du läser vad han skrev i sitt senaste inlägg.

Jag har tränat en period utan kondition och en period med kondition. När jag började kondition så påverkades inte styrke ökningen. Det är ifrån det som jag är övertygad om att korta konditionspass inte förstör, inte för mig i alla fall.
Citera
2011-05-19, 11:48
Medlem
Opppes avatar
Exon

Sluta att tjafsa emot alla hela tiden har sett dig här på forumet i typ 3 dagar och det ända du gör är att tjafsa och tror att du vet allting bättre än alla andra! Du kan inte säga emot saker som är bevisat bara för att du itne tycker det.
Citera
2011-05-19, 12:16
Medlem
O.rly?s avatar
Till TS för att reda ut det en gång för alla, vad är det du vill fokusera på? Är det din styrketräning eller är det din konditionsträning? Skulle underlätta lite om du skrev det i trådstarten. Om det är Stryketräning som du har som prio 1 så kommer konditionsträning ge dig en negativ inverkan på din muskel hypertrofi. Är det däremot konditionen som är prio 1 så har åtminstone aldrig jag kommit över några studier där det pekar på att stryketräning skulle ha någon som helst negativ inverkan på konditionen.

Är du nybörjare av "karriären" så pekar studier på att det är positivt att kombinera styrka och kondition, och att konditionsträningen ska ha en minimal påverkan på din styrketräning.

Om du vill köra det samma dag, gör det! Känner du att du kan ge lika mycket när du kombinerar dessa på samma dag, så tycker jag du ska köra på det. Om du däremot känner att det blir lite väl tungt och du inte riktigt orkar köra all in så ska du definitivt köra på separata dagar. Som så mycket annat är just kondition och styrka svårt att säga hur man ska kombinera, jag tror det är bäst att du bara känner efter själv vad kroppen ger dig för signaler.
Citera
2011-05-19, 12:43
Medlem
-Exon-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opppe
Exon

Sluta att tjafsa emot alla hela tiden har sett dig här på forumet i typ 3 dagar och det ända du gör är att tjafsa och tror att du vet allting bättre än alla andra! Du kan inte säga emot saker som är bevisat bara för att du itne tycker det.

Jag skrev ju precis vad som stod i artiklen tidigare som det länkades till. Kondition och styrka spelar lite roll för nybörjare. Det är andra som är framme och miss tolkar allt jag skriver eller vill mot bevisa mig. Stör mig på attityden på det här forumet.

"Det här är något som hos otränade inte förefaller så himla viktigt, de ökar bra i både styrka och hypertrofi genom att köra ihop eller tätt inpå under samma dag. Men för vältränade idrottare är det inte så och flera av de studier som tas upp pekar på att man bör få en längre tids återhämtning."

http://traningslara.se/att-kombinera...pa-basta-satt/
Citera
2011-05-19, 15:23
Citat:
Ursprungligen postat av O.rly?
Till TS för att reda ut det en gång för alla, vad är det du vill fokusera på? Är det din styrketräning eller är det din konditionsträning? Skulle underlätta lite om du skrev det i trådstarten. Om det är Stryketräning som du har som prio 1 så kommer konditionsträning ge dig en negativ inverkan på din muskel hypertrofi. Är det däremot konditionen som är prio 1 så har åtminstone aldrig jag kommit över några studier där det pekar på att stryketräning skulle ha någon som helst negativ inverkan på konditionen.

Är du nybörjare av "karriären" så pekar studier på att det är positivt att kombinera styrka och kondition, och att konditionsträningen ska ha en minimal påverkan på din styrketräning.

Om du vill köra det samma dag, gör det! Känner du att du kan ge lika mycket när du kombinerar dessa på samma dag, så tycker jag du ska köra på det. Om du däremot känner att det blir lite väl tungt och du inte riktigt orkar köra all in så ska du definitivt köra på separata dagar. Som så mycket annat är just kondition och styrka svårt att säga hur man ska kombinera, jag tror det är bäst att du bara känner efter själv vad kroppen ger dig för signaler.

Ah okej, tack!
Citera
2011-05-19, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.rly?
Är du nybörjare av "karriären" så pekar studier på att det är positivt att kombinera styrka och kondition,

Eller vad är det för karriär vi snackar om?
Citera
2011-05-19, 18:17
Medlem
O.rly?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
Eller vad är det för karriär vi snackar om?

hälsa och välbefinnande, vilket TS själv beskrev
Citera
2011-05-19, 18:43
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Exon-
"Det här är något som hos otränade inte förefaller så himla viktigt, de ökar bra i både styrka och hypertrofi genom att köra ihop eller tätt inpå under samma dag. Men för vältränade idrottare är det inte så och flera av de studier som tas upp pekar på att man bör få en längre tids återhämtning."

http://traningslara.se/att-kombinera...pa-basta-satt/
Ja? Förstår du inte meningen? Nybörjare kan bygga bra med muskler även då de ligger på stora underskott också. Men är det att rekommendera för det? Nej! Eller ja, det beror på.

Att lägga kondition och styrketräning ihop är inte att rekommendera helt enkelt.

Sen att du refererar till dig själv rörande styrketräning och kondition, mja, du är väl inte direkt långt ifrån en nybörjare?
Citera
2011-05-19, 19:33
Medlem
-Exon-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Ja? Förstår du inte meningen? Nybörjare kan bygga bra med muskler även då de ligger på stora underskott också. Men är det att rekommendera för det? Nej! Eller ja, det beror på.

Att lägga kondition och styrketräning ihop är inte att rekommendera helt enkelt.

Sen att du refererar till dig själv rörande styrketräning och kondition, mja, du är väl inte direkt långt ifrån en nybörjare?

Konditions träning är ett brett begrepp. Kortare perioder av kondition efter styrkepass har inte sabbat någonting för mig. Då kör jag kondition ganska hårt i 20 minuter efter ungefär hälften av passen. På det sättet så tar jag en extra dag att vila istället vilket jag tycker är skönt. Sedan är responsen ifrån kroppen inte lika vid låg intensiv träning och hårdare konditions träning.

Det är lätt att säga si och så om träning men i slut änden så spelar det bara roll om det fungerar eller inte. TS säger ju själv att det är jobbigt att köra ben och kondition ihop. Gör inte det då. Antingen korta ned konditionen eller flytta det till en annan dag. En annan person skulle kanske inte ha problem att köra kondition efter styrka samtidigt. TS kanske kan köra kondition och styrka ihop om han kortar ned passen och kör på andra dagar än just ben.

Vissa säger att det är bäst att köra styrke träning på morgonen för hormonerna är bättre då i blodet. Det skulle aldrig fungera för mig för jag är ingen morgon människa. Jag tränar alltid efter klockan sex på kvällen. Man får hitta vad som fungerar för en själv och inte alltid bry sig om ifall det är jätte optimalt eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in