Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-18, 19:55
  #1
Medlem
Hej

Vet inte om jag postar i rätt forumdel, men:

Har haft problem med upprepade inbrott i förråd och polisen verkar maktlös så:
Jag behöver ett larm, som ska sitta på/vara i kontakt med ett hänglås (!) som utlöses om någon får för sig att vara och känna på hänglåset i fråga. Larmet ska ringa upp min mobiltelfon.
Det får inte vara en extremt känslig detektor, eftersom jag inte vill att det ska utlösa när någon går förbi.

F.ö så får det inte vara möjligt att tex krossa larmet med något tillhygge utan att larmet utlöser, eftersom förrådsväggarna är galler med stora öppningar.
Priset är också en viktig detalj.

Hoppas något har sett nått liknande, eller kanske vet om någon butik där man kan sätta ihop detta via lösa delar!
Citera
2011-05-18, 20:02
  #2
Medlem
Om du inte hittar det du söker.
Köp en röd sprayflaska och pyssla upp den innanför dörren. Försök fixa så att när någon öppnar grinden sprayas det röd spray ned på personen som kliver in i ditt förråd. Tråd/Snöre borde fungera utmärkt. Förhoppningsvis blir GM nedsprayad och blir lättare att ta fast.
Finns även överfallsalarm man kan fästa med snöre i grinden. Dessa brukar utlösas igenom att man drar ur sprinten vilket är perfekt om någon knippsar låset och går in i ditt förråd.
__________________
Senast redigerad av 2ndGeneration 2011-05-18 kl. 20:04.
Citera
2011-05-18, 20:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2ndGeneration
Om du inte hittar det du söker.
Köp en röd sprayflaska och pyssla upp den innanför dörren. Försök fixa så att när någon öppnar grinden sprayas det röd spray ned på personen som kliver in i ditt förråd. Tråd/Snöre borde fungera utmärkt. Förhoppningsvis blir GM nedsprayad och blir lättare att ta fast.
Finns även överfallsalarm man kan fästa med snöre i grinden. Dessa brukar utlösas igenom att man drar ur sprinten vilket är perfekt om någon knippsar låset och går in i ditt förråd.

Bra idé! Så länge TS inte vill kunna komma in i sitt eget förråd...

OnT: Det finns ju motorcykellås som larmar vid rörelse... men är ju inte riktigt det du är ute efter.
Citera
2011-05-19, 15:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2ndGeneration
Om du inte hittar det du söker.
Köp en röd sprayflaska och pyssla upp den innanför dörren. Försök fixa så att när någon öppnar grinden sprayas det röd spray ned på personen som kliver in i ditt förråd. Tråd/Snöre borde fungera utmärkt. Förhoppningsvis blir GM nedsprayad och blir lättare att ta fast.
Finns även överfallsalarm man kan fästa med snöre i grinden. Dessa brukar utlösas igenom att man drar ur sprinten vilket är perfekt om någon knippsar låset och går in i ditt förråd.

Skulle väl kunna fungera, men färg går ju alltid att tvätta bort och kläder går att slänga. Vill ju dessutom kunna ertappa tjuven på bar gärning, därav larmet till telefonen.

Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Bra idé! Så länge TS inte vill kunna komma in i sitt eget förråd...

OnT: Det finns ju motorcykellås som larmar vid rörelse... men är ju inte riktigt det du är ute efter.

Nej men det närmar sig! Fler förslag medan jag googlar på motorcykellarm.
Citera
2011-05-19, 15:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renzo-G
Nej men det närmar sig! Fler förslag medan jag googlar på motorcykellarm.

Citera gärna mig om du hittar en lösning på ditt problem. Kan vara användbart i framtiden även för mig.
Citera
2011-05-19, 15:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2ndGeneration
Citera gärna mig om du hittar en lösning på ditt problem. Kan vara användbart i framtiden även för mig.

Ska försöka minnas.
Sitter och bombar olika "säkerhets" siter med frågan nu.
Citera
2011-05-19, 16:21
  #7
Medlem
snafflebits avatar
Ett konventionellt inbrottslarm med vibrationsdeckare.
Citera
2011-05-20, 11:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Ett konventionellt inbrottslarm med vibrationsdeckare.

Konventionellt vet jag inte om det bör vara, det ska ju ringa upp mobilen.
Har du någon specifik återförsäljare i åtanke dock?

Behöver tips på återförsäljare av larm och larmkomponenter.
Citera
2011-05-23, 06:44
  #9
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renzo-G
Konventionellt vet jag inte om det bör vara, det ska ju ringa upp mobilen.
Har du någon specifik återförsäljare i åtanke dock?

Behöver tips på återförsäljare av larm och larmkomponenter.
Ja alltså ett vanligt inbrottslarm kan programmeras att ringa upp de nummer du önskar. Känner bara till grossister på larmkomponenter. Prova Teletec eller Direktronic t ex. så kanske de kan ge dig namn till närmsta återförsäljare.
Citera
2011-05-29, 04:35
  #10
Medlem
Såg att det inte var allt för exakta svar. Så kan försöka hjälpa dig så gott jag kan.


Gissar på att du vill installera själv och kan iaf säga följande;
Det du vill ha är:
1x Magnetkontakt.
1x vibrationsdetektor
1x GSM sändare
1x Central MED GSM UPPRINGNING (kommer krävas då jag gissar att ni inte har tele där nere...)

x: Glöm ej. GSM'n fungerar som en mobil. Måste ha teckning!

I nuläge kan jag bara komma på teletec som säljer till privatpersoner... alternativt om du hittar någon firma som kan köpa ut till dig( Glöm ej! Att ta offert på larmutrustning kostar oftast nada!). Finns självfallet Clas Olsson men det är till 99% bara skit.

Kan bara säga att installation och programmering inte är allt för lätt alltid. Speciellt för er som inte jobbar med det.

//Roses
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback