• 4
  • 5
2011-06-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Där ser man.

Men säg att du låter bli att amortera i tre år, och istället har en kontantinsats på 120k, som du använder för att ta ett lån och köper ett hus till, som du hyr ut. Med lite flyt så kan du låta det huset betala för sig själv och till och med göra profit på det.

Vinsten kan gå till antingen amortering, ny kontantinsats eller lön.

Det är ju en idé men det kräver ganska mycket i form av planering, tid och arbete att hyra ut. Sen ska man veta att man får det uthyrt, där jag bor är det inte vanligt att man hyr hus under längre tid då husen är relativt billiga. Man ska sedan se till att allt fungerar och i ett hus kan de komma många oväntade utgifter som tär ganska mycket på vinsten. Men självklart är det en möjlighet om man har ett objekt man med stor säkerhet tror sig kunna hyra ut i stort konstant, står det tomt 6 månader är det ju inte så kul.

Dessutom har jag fått rådet att amortera så mycket jag kan på mitt hus av alla de personer jag har pratat med privat (detta är personer som idag har mycket pengar och investerar flitigt i aktier/skog osv) jag lyssnar helt enkelt på de som faktiskt har lyckats i livet Sen kan man säkert göra det på flera olika sätt.
Citera
2011-06-01, 17:34
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Det är ju en idé men det kräver ganska mycket i form av planering, tid och arbete att hyra ut. Sen ska man veta att man får det uthyrt, där jag bor är det inte vanligt att man hyr hus under längre tid då husen är relativt billiga. Man ska sedan se till att allt fungerar och i ett hus kan de komma många oväntade utgifter som tär ganska mycket på vinsten. Men självklart är det en möjlighet om man har ett objekt man med stor säkerhet tror sig kunna hyra ut i stort konstant, står det tomt 6 månader är det ju inte så kul.

Dessutom har jag fått rådet att amortera så mycket jag kan på mitt hus av alla de personer jag har pratat med privat (detta är personer som idag har mycket pengar och investerar flitigt i aktier/skog osv) jag lyssnar helt enkelt på de som faktiskt har lyckats i livet Sen kan man säkert göra det på flera olika sätt.

Sant. Jag försöker tänka långsiktigt. Syftet med mitt stundande husköp är att tjäna pengar, att investera. Utgifterna lär ju minska åtminstone en aning när det inte är uthyrt pga uteblivet slitage och ingen/mindre el och värmeförbrukning, vatten osv.

Fick du någon motivering till varför de rådde dig att amortera så mycket du kan?
Citera
2011-06-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Sant. Jag försöker tänka långsiktigt. Syftet med mitt stundande husköp är att tjäna pengar, att investera. Utgifterna lär ju minska åtminstone en aning när det inte är uthyrt pga uteblivet slitage och ingen/mindre el och värmeförbrukning, vatten osv.

Fick du någon motivering till varför de rådde dig att amortera så mycket du kan?

Ska man köpa hus i spekulation så är det ju helt andra saker man ska kika på än om man ska bo där
Dock tror jag det är lite lurigt att köpa hus om det är ökat försäljningspris du är ute efter då husmarknaden verkar ha lite stiltije nu.

Nja den motivering jag fick är just att man ska se till att minska sina lån för då tex räntan är 6 % på ca: 6-700 000 blir det ofta mer pengar än man kan "tjäna" genom att investera. Det går givetvis att få bra avkastning men i längden ska det då vara bättre att få ner de kostnaderna så mycket som möjligt. Sen är det ju det faktum att ens fasta kostnader minskar vilket alltid är positivt i ekonomisk synpunkt.
Citera
2011-06-02, 09:17
Medlem
MABdTs avatar
Folj det basta radet du nagonsin kan fa: Lagg ned dina planer. Jag tjanar nastan fyra ganger sa mycket som du, och jag skulle inte kunna tanka mig ta ett lan pa en miljon kronor. Bomarknaden star nu stilla, och av detta foljer en period av tvekande(folk vill inte salja till annat an vansinnespriser) innan det rutschar pa utfor. Klarar du inte kapitaltackningskravet sa kommer du tvingas salja ditt hus. Lanet sitter dock kvar som en minnesbeta.

Gor dig inte till en skuldslav.
Citera
2011-06-11, 12:58
Medlem
Prototyps avatar
Jag lägger husköpandet på is den närmsta tiden, tills dess blir det att försöka dra in och spara så mycket pengar som möjligt.

Jag ska börja med att säga upp mitt hemtelefonabbonemang som jag inte använder (jag äger inte äns en vanlig, fungerande telefon), sen ska jag försöka skära ner på snabbmaten och försöka skaffa mig en extrainkomst.

Som det är nu har jag ingen koll alls, jag läcker med alla säkerhet massvis med pengar helt i onödan.

Huset jag funderade på hade endå ingen kvällssol.

Detta betyder inte att tips och trix inte är välkommna, att spara pengar är ett väldigt långsiktigt projekt.

Så om någon har den perfekta lösningen på hur man löser ett huslån på upp t.o.m 1 miljon kronor utan kontantinsats, tveka inte att dela med dig av din kunskap, vi är nog många som suktar efter den.
Citera
2011-07-06, 10:46
Medlem
Prototyp
Har skummat igenom tråden och jag köper ditt resonemang fullständigt. Fram för allt det du säger med att ligga på gränsen mellan pelleredig och ignoransjocke .

Sitter i samma sits som dig med inga som helst möjligheter att låna av föräldrar. Bor i dagsläget 6 mil ifrån mitt jobb och äger ingen bil. Så jag måste ta mig inåt närmare tokstan för att kunna ha en bedräglig tillvaro.

Då jag är i starten av min karriär(IT branschen) så har jag inte heller haft en enda möjlighet att spara ihop pengar då jag studerat de senaste 3 åren.

Det har kommit en hel del bra svar på hur man ska gå tillväga för att få ett lån på ca 1 miljon. Men finns det någon som har andra alternativ så skriv ner det här och gör oss andra en toktjänst.
Citera
2014-03-16, 18:56
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prototyp
Jag har fast anställning sedan många år, inga betalningsanmärkningar. Allt är i ordning.

Men jag har inga föräldrar som jag kan låna en kontantinsats av hur som helst, av anledningar jag inte vill gå in på.

Jag har inte heller några sparade tillgångar i skrivande stund.

Nu vill jag i alla fall köpa mig ett eget hus, förmodligen blir det väl ett mindre fritidshus eller liknande då jag har satt pristaket till cirka 1 miljon kronor.

Swedbank krävde i princip bevis på att jag kunde hosta upp en kontantinsats innan min handläggare över huvud taget ville ta fram ett lånelöfte.

Jag frågade om man inte kunde ta ett blankolån till kontantinsatsen: "nej, vi gör inte så", blev svaret.

Okey, "men jag kan ju säkert låna av mina föräldrar", ljög jag och tänkte att jag kanske kunde ta ett blankolån på en annan bank och påstå att det är pengar från föräldrar eller liknande, detta sa jag mest för att få fram ett lånelöfte.

"Jaha, är du säker på det?" Frågade handläggaren. "Jadå, det ska nog inte vara några problem", svarade jag.

"Då tycker jag du ska åka hem och prata med dina föräldrar, sen kan jag ge dig ett lånelöfte", sa idioten.

"Okey, tack sa jag" och gick.

Frågeställning:
1. Är jag mer eller mindre körd utan givmilda föräldrar?
2. Finns det pålitliga banker där man kan ta kontantinsatsen som en del av det totala lånet?
SBAB har jag hört något sådant om, men kommer inte ihåg exakt vad som var sagt.
3. Har ni några andra förslag.

Ekonomi, lån och banktermer är rena hiroglyferna för mig.

Jag ska tillägga att jag uppskattar alla tips, stora som små, väldigt mycket.

Du har fortfarande inte fattat att bankerna sitter i skiten på grund av alla bostadslån? Om det smäller till så kommer bankerna att kräva in lånen och folk får gå från hus och hem med skulderna kvar samtidigt som banken säljer bostaden till någon annan. Även om banken får mindre för lägenheten än vad de lånat ut så får de in den summan och det den skuldsatte tidigare ägaren är skyldig. Plus ränta!
Citera
2014-03-16, 19:15
Medlem
Diablo1118s avatar
Ts har förhoppningsvis nu sparat ihop kontantinsatsen eller löst det på något annat sett då det är snart tre år sen han skrev i tråden.
Citera
2014-03-16, 21:13
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ts har förhoppningsvis nu sparat ihop kontantinsatsen eller löst det på något annat sett då det är snart tre år sen han skrev i tråden.

Du tror att TS sparat ihop ett par hundra tusen på tre år? Det tror inte jag.
Citera
2014-03-17, 05:49
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Du tror att TS sparat ihop ett par hundra tusen på tre år? Det tror inte jag.

100k/ tre år är inga som helst problem om man nu har det som mål. Nej jag tror inte TS gjort det.
Citera
2014-03-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prototyp
Jag har fast anställning sedan många år, inga betalningsanmärkningar. Allt är i ordning.

Jag har inte heller några sparade tillgångar i skrivande stund.
.

Hårda fakta

NEJ "Allt är (inte) i ordning"

Anställning i flera år och inget sparat betyder nog att du skall vänta med bostadslån tills du har sparat ihop kontantinsatsen tyvärr
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in