2011-05-17, 21:21
Medlem
Hej
Vi ska skaffa vår första "lilla" hund men vet inte vilken ras vi ska satsa på. Nu handlar det visserligen om individer men det finns ju saker man kan undvika genom att välja ras.

Det är viktigt att det är en snäll men glad och livfull hund som tycker om långa promenader. Jag vill gärna träna hunden i något den tycker om tex agility.
Hunden ska inte vara för liten dvs ingen chiuaua utan lite mer robust. Den ska ändå vara lätt att ta med sig, bära och lyfta. Både gamla mormor och vår 8-åring ska klara att gå ut med den.
Den kommer vara ensam hund hos oss men vara på hunddagis.

Vi vill inte ha en hund som är
-skällig
-nervös
-hundaggressiv
-opålitlig
-har mycket jaktinstinkt
-är för lugn
-mycket pälsvård

Cocker spaniel har vi funderat på-trots päls-är det någon som vet för- och nackdelar med den?

Tips på någon annan ras?

Tack på förhand !
Senast redigerad av Lifeonmars 2011-05-17 kl. 21:23.
Citera
2011-05-17, 22:33
Medlem
Dirk_Gs avatar
Borderterrier är en väldigt trevlig ras som uppfyller alla de kriterierna som du har
skrivit. Dessutom så är den en lättlärd ras. Vi har en 4-månaders här hemma och
jag har inte ångrat mig en sekund
Lycka till!
Citera
2011-05-17, 22:38
Medlem
Pälsvård är ju kanske ett sekundärt problem-allt går ju att raka...
Nackdelen med cocker kan vara sjukdomar, de har både problem med hjärtfel och ögonproblem.
Kolla föräldrar noga innan ni börjar titta på valpar.
Vissa linjer har även problem med lynnet så håll lite koll där också.

Andra trivsamma "lätta" hundar är cavalier king charles spaniel har dock också lite sjukdoms problematik med ögon och hjärta, pudel toy,dvärg-mellan storlek (rakas lämpligtvis om man vill slippa sköta päls fördel:de fäller inte, friskare än ovan nämda raser), lanceshire heeler (ser ut som en rottweiler utan ben), shetland sheepdog, dansk-svensk gårdshund.
Västgötaspets och corgie är också trevliga hundar men de kanske inte är så estetisk tilltalande ?!?

Vad gäller skällighet så skapar man stora delar av skällandet själv men man kan ju titta lite på föräldrar också.
Citera
2011-05-17, 22:41
Medlem
Border terriern skulle jag avråda från då det är en ganska krävande hund med starkt psyke, kanske lite överkurs för en 8-åring. Den är i grunden en grythund som skall klara av att gå ner i ett gryt och jaga ut grävlingar, säger kanske lite om hur envis och skarp man bör vara då!
Citera
2011-05-17, 23:43
Medlem
Part0uzes avatar
Papillon kanske ?
Mycket päls bara
Citera
2011-05-18, 10:34
Medlem
Lys avatar
Min granne har en Yorkshireterrier. Mycket trevlig och energisk liten hund. Är pälsen lång måste den kammas ofta, men de har löst det genom att klippa hunden kort. Grannen sa dock att den kräver lika mycket fostran som en stor hund, den är väldigt mycket hund trots sin ringa storlek. Jack Russel är en annan pigg hund som är trevlig. Vet inte om alla individer av den rasen gillar barn, men då min son var liten fanns det en Jack Russel på hans fritids, och den älskade barn. Andra små hundraser.... pudel? Ingen dum hund alls, de små pudlar jag känt har varit mycket trevliga och smarta djur, lätthanterliga också. Det finns så många småhundar, Svenska kennelklubbens hemsida har presentationer av många olika raser. Toy terrier är förfärligt söta, men jag vet inte mycket om hur deras personlighet är. Men den är pytteliten, som chihuahua ungefär, så liten vill du kanske inte ha? Yorkshireterriern är också en minihund. Blev dock förvånad över dess stora charm, jag gillar mest stora hundar och föreställde mig Yorkshireterriern som en påfrestande liten bjäbb-hund.
Citera
2011-05-18, 11:26
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Pälsvård är ju kanske ett sekundärt problem-allt går ju att raka...
Nackdelen med cocker kan vara sjukdomar, de har både problem med hjärtfel och ögonproblem.
Kolla föräldrar noga innan ni börjar titta på valpar.
Vissa linjer har även problem med lynnet så håll lite koll där också.

Andra trivsamma "lätta" hundar är cavalier king charles spaniel har dock också lite sjukdoms problematik med ögon och hjärta, pudel toy,dvärg-mellan storlek (rakas lämpligtvis om man vill slippa sköta päls fördel:de fäller inte, friskare än ovan nämda raser), lanceshire heeler (ser ut som en rottweiler utan ben), shetland sheepdog, dansk-svensk gårdshund.
Västgötaspets och corgie är också trevliga hundar men de kanske inte är så estetisk tilltalande ?!?

Vad gäller skällighet så skapar man stora delar av skällandet själv men man kan ju titta lite på föräldrar också.
Shetland Sheepdog är dock rätt skälliga. Men jag håller med om att det även är något man till viss del styr själv.

Jag har två Cavalierer och jag tycker att de stämmer överens på samtliga punkter i din lista, TS. Mycket trevliga, livliga och lätthanterliga hundar. Enkla att ha att göra med och roliga att träna med. Jag tränar själv agility och freestyle med mina. Samt går långa promenader.
Citera
2011-05-18, 12:35
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeonmars
Det är viktigt att det är en snäll men glad och livfull hund som tycker om långa promenader. Jag vill gärna träna hunden i något den tycker om tex agility.
Hunden ska inte vara för liten dvs ingen chiuaua utan lite mer robust.

Vi vill inte ha en hund som är
-skällig
-nervös
-hundaggressiv
-opålitlig
Alla de här beror på hur hunden är uppfostrad. Sedan finns det förstås raser (som spetsraserna) som har närmare till skall, och raser med mycket rädslor (som Shetland Sheepdog), men generellt så ska ingen korrekt uppfostrad hund vara varken skällig, nervös, aggressiv eller opålitlig.

-har mycket jaktinstinkt
Då skippar du jaktraser, som terrier, spaniels osv. (Spaniels i grupp 8 har jaktinstinkten kvar mer eller mindre, medan de i grupp 9 inte använts till jakt på över 500 år.)

-är för lugn
-mycket pälsvård

Då vill du också skippa Cockern, på det sista i allafall. Både amerikansk och engelsk cocker har fått en helt överdriven päls i utställningsringen som är fullständigt meningslös och bara i vägen för den vanliga ägaren, varesig du vill ha hunden till några aktiviteter eller bara som sällskap. Pälsen gör sig enbart gott i utställningsringen (så jäkla tragiskt då det egentligen är jakthundar, jakthundar som inte ens kan vistas i skogen längre för det "förstör pälsen"), och man får antingen klippa bort den så det ser dumt ut eller spendera mycket tid med borstning och att ta ut skräp ur pälsen.

Kolla in grupp 9 säger jag. Man kan ju skaffa sig även en pälsras om man inte är intresserad av pälsvård, bara man klipper eller rakar ned den nu och då.

Ang. de andra kraven, så kan i princip vilken hund som helst (utom möjligen bulldoggar, pekingeser och bullterriers) följa med på timslånga promenader, även en liten Papillon.
Citera
2011-05-18, 22:15
Medlem
TACK för väldigt bra svar!
Citera
2011-05-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeonmars
TACK för väldigt bra svar!

Har själv en cavalier king charles spaniel, kan inte tänka mig bättre hund än det!
Sjukt snäll och go, klarar promenader hur bra som helst, men inget måste.
Skäller aldrig (haft honom i 5 år, hört han skälla typ 10 gånger)

Grym vovve och finns ju i 4 olika sorter/färgkombinationer =)
Citera
2011-05-19, 10:36
Medlem
Dansk Svensk Gårdshund låter som ett bra alternativ.

http://www.gardshund.com/
Citera
2011-05-22, 20:58
Medlem
Själv har jag en ett år gammal Dvärgpinscher Tik, helt fantastisk ras...
Fysiskt omöjlig att trötta ut klarar av hur långa promenader som helst, ingen pälsvård att tala om.
Visserligen skäller hon ibland, dock endast när det "behövs" hon vaktar alltså, men det har rasen i sig.
Läs på om Dvärgpinscher och ta dig tiden att träffa en så kommer du bli förälskad!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in