2011-05-17, 19:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonzo
Jag har en Inteno EG101. Jag bor i bostadsrätt och vi har även ip-telefoni igenom routern.

En sån här då.
http://www.inteno.se/index.asp?product=24

Som sagt så är det en gateway och antagligen inte inställd som router utan "bridge".
Citera
2011-05-17, 19:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En sån här då.
http://www.inteno.se/index.asp?product=24

Som sagt så är det en gateway och antagligen inte inställd som router utan "bridge".

Kan du ansluta fler än en dator?
Får du lokal eller publik adress?

deathdevil: Har du samma burk så ska du nog inte reseta den utan köpa en egen router.
Senast redigerad av PeterNoster 2011-05-17 kl. 19:31.
Citera
2011-05-17, 19:43
Medlem
Citat:

deathdevil: Har du samma burk så ska du nog inte reseta den utan köpa en egen router.

ok. har satt in en egen router nu. Vad ska man göra sen för att få det att funka? Kontaka ownit om detta med dmz lr?
Citera
2011-05-17, 21:11
Medlem
Citat:

Min dator får IP-adressen: 192.168.1.2. och ja, jag ansluter laptopen via det trådlösa på routern.
Citera
2011-05-17, 21:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathdevil
ok. har satt in en egen router nu. Vad ska man göra sen för att få det att funka? Kontaka ownit om detta med dmz lr?

Hade du samma gateway som Alonzo eller....?

Du får nog svara på mina andra frågor innan jag kan svara. I bästa fall ska du inte behöva göra någonting.
Senast redigerad av PeterNoster 2011-05-17 kl. 21:30.
Citera
2011-05-17, 22:39
Medlem
Citat:
Hade du samma gateway som Alonzo eller....?

Du får nog svara på mina andra frågor innan jag kan svara. I bästa fall ska du inte behöva göra någonting.

ja det hade jag. en EG101R1.
Citera
2011-05-18, 00:08
Medlem
PeterNosters avatar
....och får du också en IP som börjar på 192.168?
Citera
2011-05-18, 12:59
Medlem
PeterNosters avatar
Ok, det har varit stora driftstörningar i natt på Södermalm/Haninge området i natt på grund av någon uppgradering.
Om det är så att du har routern uppsatt som router och vill kunna öppna portar o.s.v i routern utan att blanda in ownit så blir det lite krångligt. Det enklaste är att försöka få Ownit att ställa om Intenon till "bridge mode", brygga. Då ansluter man sen den egna routerns WAN port till en LAN port på gatewayen och så är det bara att köra.

Om inte Ownit går med på det så kan man fixa det ändå. Då blir det router på router och det är inte så trevligt men det går:

1. Anslut datorn direkt till Intenon och kör ipconiv i ett kommandofönster.
Notera vilken gatewayadress du får. Kan vara t.ex 192.168.1.1.
2. anslut datorn till routern och kolla samma sak.
Notera nu om gatewayadressen är samma som i Intenon.
3. Om de är lika så ändra i routern så att den inte blir likadan som i Intenon. Kan vara t.ex 192.168.0.1. Det viktiga är att den näst sista siffran är olika.
Senast redigerad av PeterNoster 2011-05-18 kl. 13:02.
Citera
2011-05-18, 18:43
Medlem
PeterNosters avatar
ipconfig naturligtvis.
Citera
2011-12-27, 18:42
Medlem
Gammal tråd, men om någon fortfarande letar så är lösen

u: user
p: user

På dessa ownit produkter så de har alltså inte bytt lösenord utan kör på intenos default.
Citera
2011-12-27, 18:50
Medlem
PeterNosters avatar
Men fjärrstyr de den så har man väl inget för att man ändrar i den eller....?
Citera
2012-05-26, 14:34
Medlem
Pingar denna tråden lite..

användaren "user"+lösen "user" ger dig bara allmän information i routern, du har inga adminmöjligheter och kan i princip inte ändra någonting.
Ownit kör nånting som kallas ACS, vilket låter dem fjärrstyra alla routrar (egentligen tjänstefördelare). Förstår inte riktigt varför de ska envisas med att vägra ge ut lösenordet dock..

Pratade med någon på Ownit support då jag försökte dela ut en USB hdd via usbporten på Intenon, tydligen har de även installerat någon special-firmware på Intenon som gör att usb-delning och många andra möjligheter är avstängda...

Har funderat på att köra in en ny firmware i routern ( går via user/user login) och helt enkelt ta bort deras ACS-kontroll och göra mina egna inställningar. WAN-ip går att utläsa genom user/user-login så det borde inte vara något större problem....

Någon som vet var man kan få tag i Firmware till en Inteno FG500?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in