2011-05-17, 04:05
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
OT:
Med tanke på att jag inte känner dig alls, och med tanke på att vi kommunicerar skriftligt är det inte alls så konstigt att ironin inte går fram. Om du inte har märkt det så är det otroligt vanligt att ironi helt enkelt inte fungerar på Flashback. Om du känner för att vara ironisk är en att rekommendera. Det finns otaliga idioter här. Varför skulle jag utgå från att du var ironisk?

Ännu mer OT:
Men nog fan förtjänar jag lite beröm för engagemang i att luska fram att du ljög?
Om alla de som engagerar sig i att försöka motbevisa mig på något sätt skulle få beröm hade jag haft svårt att hinna med annat om dagarna. Men visst gjorde du väldigt bra ifrån dig, jag blir så stolt över att se hur snabbt användarna på flashback utvecklas nuförtiden (återigen, ironin..).
Citat:
Som sagt så är den här diskussionen nu uppdelad i två delar. Det är bra om vi kan hålla isär dem.

Den första delen handlar om rättvisa. Vi har redan konstaterat? att så gott som alla skriver något OT någon gång ibland. Det är nästan oundvikligt om man inte vill sätta omänskliga krav på skribenterna. Med andra ord är det nästan ett faktum att säg 0.2% av det man skriver kommer att vara OT. Ska man då alltså bestraffa dem som faktiskt ser till att Flashback är vad det är? Flashback är ingenting utan sina medlemmar. Jag kan köpa att man kan ha lite överseende med nya medlemmar, men jag anser inte att man bör bestraffa de gamla.

Den andra delen handlar om konsekvenser. Om de väldigt flitiga skribenterna blir bannlysta pga några få (procentuellt) OT-inlägg så är det negativt för FB i det stora hela. Om man sparkar ut de som har få OT-inlägg procentuellt, men ganska många pga sitt flitiga skrivande, men låter de som skriver få inlägg men procentuellt sett många OT stanna, så kommer - oundvikligen - andelen OT öka totalt sett. Jag tycker inte att det är eftersträvansvärt.
Anar jag hyckleri, fast något pragmatisk sådan? Jag är i och för sig inte en utav de som skulle falla offer för det. Så länge det minskar risken för mig att bli avstängd skiter jag fullständigt i alla nyregistrerade lågpostare (nej, ingen ironi).
Citera
2011-05-17, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Anar jag hyckleri, fast något pragmatisk sådan? Jag är i och för sig inte en utav de som skulle falla offer för det. Så länge det minskar risken för mig att bli avstängd skiter jag fullständigt i alla nyregistrerade lågpostare (nej, ingen ironi).
Om du anser detta vara hyckleri så vill jag gärna att du utvecklar det. Jag förstår inte riktigt hur du menar nämligen.
Citera
2011-05-17, 04:14
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Vad sägs om att utveckla lite? Likvärdigt med avseende på vad?

Vadå utveckla? Alla ska bli bestraffade efter reglerna, börjar man göra undantag så vill alla vara med.
En regel finns för att folk inte ska bryta den, hur är det inte självklart?
Citera
2011-05-17, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Vadå utveckla? Alla ska bli bestraffade efter reglerna, börjar man göra undantag så vill alla vara med.
En regel finns för att folk inte ska bryta den, hur är det inte självklart?
Ja, alla ska bli bestraffade enligt reglerna. Hur ska reglerna se ut?

Det har redan kommit fram ganska mycket argument för och emot, så om du vill vara med i debatten föreslår jag något mer än "lika för alla, det är ju självklart".
Citera
2011-05-17, 04:23
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Om du anser detta vara hyckleri så vill jag gärna att du utvecklar det. Jag förstår inte riktigt hur du menar nämligen.
Se det BenAsslick skrev. Om du tycker att folk på forumet som skriver ett visst antal inlägg (där du förstås är inkluderad antar jag?) ska kräva fler tillsägelser för avstängning än någon med färre inlägg är det ganska tydligt hyckleri.

Jag har ingenting emot det i praktiken då jag inte missgynnas av ditt förslag, men jag stödjer det inte då jag inte ser fördelen i att omärkbart gynnas av någonting som missgynnar såpass många andra.
Citera
2011-05-17, 04:24
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ja, alla ska bli bestraffade enligt reglerna. Hur ska reglerna se ut?

Det har redan kommit fram ganska mycket argument för och emot, så om du vill vara med i debatten föreslår jag något mer än "lika för alla, det är ju självklart".

Nej, varför ska jag ändra mitt argument för att göra andra nöjda? Alla ska följa reglerna till punkt och pricka, annars får man ta konsekvenserna admins har bestämt.

Och om jag är med i debatten eller ej skiter jag i, jag förstår ärligen talat inte hur det kan finnas någon debatt gällande huruvida det borde finnas folk som får stå över reglerna, sånt kommer bara leda till svineri som förpestar forumet.
Citera
2011-05-17, 04:33
Medlem
Citat:
Se det BenAsslick skrev. Om du tycker att folk på forumet som skriver ett visst antal inlägg (där du förstås är inkluderad antar jag?) ska kräva fler tillsägelser för avstängning än någon med färre inlägg är det ganska tydligt hyckleri.

Jag har ingenting emot det i praktiken då jag inte missgynnas av ditt förslag, men jag stödjer det inte då jag inte ser fördelen i att omärkbart gynnas av någonting som missgynnar såpass många andra.
ALLA är inkluderade i mitt förslag. Däremot påverkas man olika mycket beroende på hur flitig skribent man är. Jag ser inte mig själv som en så otroligt flitig skribent. Du skulle till exempel gynnas oerhört mycket mer.

Om du försvarar nuvarande system får du gärna förklara för mig varför ens regelöverträdelser ska behandlas olika beroende på över hur lång tid de är utspridda.

Jag skulle också gärna se en kommentar om hur kvalitén som helhet skulle kunna förbättras. Det är också en viktig aspekt, då reglerna ju främst finns till för att höja helhetskvalitén.

Sen ser jag faktiskt inte hur någon skulle missgynnas av förslaget. Mitt förslag går ut på lättnader för flitiga skribenter. Inte något straff för oflitiga. Visst kan man tolka det på det sättet, men å andra sidan kan man i så fall tolka nuvarande system som att det missgynnar flitiga skribenter.
Citera
2011-05-17, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Nej, varför ska jag ändra mitt argument för att göra andra nöjda? Alla ska följa reglerna till punkt och pricka, annars får man ta konsekvenserna admins har bestämt.

Och om jag är med i debatten eller ej skiter jag i, jag förstår ärligen talat inte hur det kan finnas någon debatt gällande huruvida det borde finnas folk som får stå över reglerna, sånt kommer bara leda till svineri som förpestar forumet.
Varför du skulle ändra ditt argument? För att det inte säger något. Det säger bara att du tycker att det är självklart. Det finns folk som inte delar din åsikt. Som framgår ganska tydligt är det här ingen listtråd där man ska vädra sin åsikt, utan en diskussionstråd kring ämnet. Om du inte vill argumentera för din ståndpunkt tangerar du således OT.

Jag är inte ute efter att folk ska stå över reglerna. Absolut inte, men regler har syften, och dessa syften bör man ta hänsyn till både vid formuleringen av reglerna samt vid tillämpningen av dem. Så går det faktiskt till i våra domstolar också.

Personligen tror jag inte att detta kommer att utnyttjas i någon större utsträckning. Jag tror det är väldigt få som kommer att utnyttja möjligheten att skriva några OT-inlägg för att de redan har skrivit så mycket bra.

Dessutom har jag inte sagt att det ska vara skrivet i sten att man ska "ha rätt" till ett visst antal OT, utan bara att moderatorerna bör ta hänsyn till omständigheterna. Det ska alltså inte vara något som en användare kan hävda när han får en varning.
Citera
2011-05-17, 04:43
Medlem
Denoms avatar
Citat:
ALLA är inkluderade i mitt förslag. Däremot påverkas man olika mycket beroende på hur flitig skribent man är. Jag ser inte mig själv som en så otroligt flitig skribent. Du skulle till exempel gynnas oerhört mycket mer.

Om du försvarar nuvarande system får du gärna förklara för mig varför ens regelöverträdelser ska behandlas olika beroende på över hur lång tid de är utspridda.

Jag skulle också gärna se en kommentar om hur kvalitén som helhet skulle kunna förbättras. Det är också en viktig aspekt, då reglerna ju främst finns till för att höja helhetskvalitén.

Sen ser jag faktiskt inte hur någon skulle missgynnas av förslaget. Mitt förslag går ut på lättnader för flitiga skribenter. Inte något straff för oflitiga. Visst kan man tolka det på det sättet, men å andra sidan kan man i så fall tolka nuvarande system som att det missgynnar flitiga skribenter.
Du utgår ifrån att alla inlägg som inte är regelöverträdelser är precis lika mycket värda. Det är de tyvärr inte.

Det finns säkert oerhört många skribenter med färre inlägg än mig som presterar så mycket bättre än mig. Vars inlägg bidrar så mycket mer än vad mina gör. Enligt ditt förslag skulle jag dock vara mer värd då jag har skrivit fler inlägg som inte rapporterats som OT.

Ditt förslag kommer leda till någon smärre inläggshets. Många kommer försöka få in inlägg lite varstans mest för att kunna ha en extra tillsägelse tillgodo. Många kommer fokusera på att hellre producera 400 (eller vad siffran nu hamnar på) okej inlägg för att ha en tillsägelse tillgodo istället för att i en långsammare takt skriva 100 stycken bra inlägg.
Senast redigerad av Denom 2011-05-17 kl. 04:46.
Citera
2011-05-17, 04:52
Medlem
Citat:
Du utgår ifrån att alla inlägg som inte är regelöverträdelser är precis lika mycket värda. Det är de tyvärr inte.

Det finns säkert oerhört många skribenter med färre inlägg än mig som presterar så mycket bättre. Vars inlägg bidrar så mycket mer än vad mina gör. Enligt ditt förslag skulle jag dock vara mer värd då jag har skrivit fler inlägg som inte rapporterats som OT.
Jag utgår inte från det, men jag vet att det är ett problem. Det är ett problem jag dessvärre inte har någon lösning på. Att räkna antalet tecken blir ju helt otänkbart. Jag är också för det mesta emot att man ska belöna folk med många inlägg, då det tyvärr kan leda till posthoreri.

Dock tror jag ändå att det kan vara ett vettigt sätt att genomföra det på. Även om förhållandet mellan antalet inlägg och antalet regelbrott inte är vattentätt så tror jag ändå att det ger en hyfsat god fingervisning.

Som sagt så drabbar dagens system också folk. Det är lättare för en flitig skribent att bli utkastad. Är det rättvist?
Citera
2011-05-17, 05:01
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Varför du skulle ändra ditt argument? För att det inte säger något. Det säger bara att du tycker att det är självklart. Det finns folk som inte delar din åsikt. Som framgår ganska tydligt är det här ingen listtråd där man ska vädra sin åsikt, utan en diskussionstråd kring ämnet. Om du inte vill argumentera för din ståndpunkt tangerar du således OT.

Jag är inte ute efter att folk ska stå över reglerna. Absolut inte, men regler har syften, och dessa syften bör man ta hänsyn till både vid formuleringen av reglerna samt vid tillämpningen av dem. Så går det faktiskt till i våra domstolar också.

Personligen tror jag inte att detta kommer att utnyttjas i någon större utsträckning. Jag tror det är väldigt få som kommer att utnyttja möjligheten att skriva några OT-inlägg för att de redan har skrivit så mycket bra.

Dessutom har jag inte sagt att det ska vara skrivet i sten att man ska "ha rätt" till ett visst antal OT, utan bara att moderatorerna bör ta hänsyn till omständigheterna. Det ska alltså inte vara något som en användare kan hävda när han får en varning.

Härligt, men jag håller ändå inte med. Vad är det som säger att folk som postar mycket är mer värda, har bättre åsikter och borde få större chans att fortsätta sprida sina åsikter? Jag vet rätt många storpostare här som inte göra mycket mer än att bara snacka dynga, varför skulle de ha frikort där andra småpostande guldklimpar får smaka på modsens vrede?

Nej, om man nu har spenderat såpass mycket tid på ett forum så är det bara skamligt om man inte lyckats snappa uppreglerna och bryter man mot de då förtjänar man bara straffet extra mycket.

Med din logik borde man ju tex ha överséende med pensionärer som begår brott, de har levt och varit med länge och påverkat vårt samhälle så vi borde se mellan fingrarna om de råkar skjuta någon.

Nej, rättvisan skall vara blind.

(kul för övrigt att du säger att du är emot att belöna folk med många inlägg i en tråd där du undrar varför man inte belönar folk med många inlägg)
Citera
2011-05-17, 05:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag utgår inte från det, men jag vet att det är ett problem. Det är ett problem jag dessvärre inte har någon lösning på. Att räkna antalet tecken blir ju helt otänkbart. Jag är också för det mesta emot att man ska belöna folk med många inlägg, då det tyvärr kan leda till posthoreri.

Dock tror jag ändå att det kan vara ett vettigt sätt att genomföra det på. Även om förhållandet mellan antalet inlägg och antalet regelbrott inte är vattentätt så tror jag ändå att det ger en hyfsat god fingervisning.

Som sagt så drabbar dagens system också folk. Det är lättare för en flitig skribent att bli utkastad. Är det rättvist?
Bla bla, posthoreri, bla bla. Nej det blir mer problem med ditt förslag. Det är inte lättare för en flitig skribent att bli utkastad, det är lättare för en oaktsam skribent att bli utkastad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in