Intressant är om folk opponerar sig mot bokens innehåll, och i så fall vad de har att säga. Jag är alltid nyfiken på vad motståndarna har att erbjuda. Att jämföra olika sidors fakta och åsikter brukar oftast innebära att man kommer närmare sanningen.
Trots bokens digra innehåll tycker jag nog att Blum hastar igenom alla händelser lite väl kvickt. Tror nog att hans texter hade vunnit på ett större djup. Samtidigt är det en fröjd att läsa om så stora ämnen i koncentrerad form, så jag ser den som ett referensverk.
Blum uppmanar förresten alla som läst boken (kanske i första hand meningsmotståndare?) att maila honom kommentarer och synpunkter. Har letat runt lite smått efter kritik gentemot Blums bok, men inte hittat något av värde. Smått mystiskt. Det torde tyda på att Blum åtminstone inte är en Michael Moore-typ som vinklar till förbannelse.
Blum figurerar för övrigt också i "CIA:s hemliga krig", dokumentärserien i tre delar som Dokument Utifrån visade för inte så längesedan.
Ytterligare en länk med lite mer info om boken:
http://www.columbia.edu/~lnp3/mydocs/fascism_and_war/william_blum.htm
Och ja, visst vore det bra med litteratur av den här kalibern i skolorna. Även "Det amerikanska folkets historia" av Howard Zinn borde ingå i läroplanen.
Och naturligtvis väl utvalda delar ur "Mein Kampf".