2011-05-18, 13:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin2161
Håller i skrivande stund på och installerar Windows 7 på laptopen.. Den har 512 MB ram, kommer det ens gå att installera?

Det är ytterst lite för Windows 7. Vilken utgåva och version använder du?
Citera
2011-05-18, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det är ytterst lite för Windows 7. Vilken utgåva och version använder du?

Jo jag vet, men det var liksom nödlösningen då jag inte hittar något annat alternativ. Windows 7 Ultimate, 32 bitars! Då jag enbart kommer använda datorn som server, så tänkte jag att den möjligtvis klarar av att hantera det trots allt?
Citera
2011-05-18, 13:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jo jag vet, men det var liksom nödlösningen då jag inte hittar något annat alternativ. Windows 7 Ultimate, 32 bitars! Då jag enbart kommer använda datorn som server, så tänkte jag att den möjligtvis klarar av att hantera det trots allt?

Nyfiken fråga: Varför då en Windows 7 Ultimate som OS och som ska agerar som en " server "

Men surfar in på Microsofts hemsida och läs med om Windows 7 och om spec.
Citera
2011-05-18, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nyfiken fråga: Varför då en Windows 7 Ultimate som OS och som ska agerar som en " server "

Men surfar in på Microsofts hemsida och läs med om Windows 7 och om spec.

Om du läser hela tråden så är det enda sättet att få servern att läsa min externa hårddisk, vad jag har förstått. På något konstigt vänster så måste den tydligen ha samma operativsystem som på den datorn den först formaterades på, annars hamnar den i GPT mode!

Hade helst velat undvika att installera Windows 7, då jag vet att hårdvaran absolut inte är gjord för det.
Citera
2011-05-18, 15:40
Bannlyst
Då är det mesta fixat. Och hårddisken mountas som den ska!
Verkligen inte optimalt att köra med Windows 7, men det fungerar för mitt ändamål så får köra såhär så länge! Om någon har något tips på ett mer optimalt OS som stödjer min hårddisk så kom med förslag, annars kan mod stänga tråden!
Citera
2011-05-19, 14:38
Medlem
a5thedmcs avatar
Köp en till 512 pinne om du har råd och lust, och/eller högerklicka på my computer/advanced system settings/performance/adjust for best performance.
Citera
2011-07-01, 20:00
Bannlyst
Jag bumpar denna tråden då jag har märkt att detta absolut inte är optimalt!

Om ni inte orkar läsa hela tråden så är mitt problem att mina externa hårddiskar inte mountas i Windows XP, utan enbart i Windows 7!

GPT Protective Partition syns när man kollar hårddiskarna i diskhanteraren! Någon måste väl kunna hjälpa mig?
Citera
2011-07-14, 13:51
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det verkar som att om disken formaterats i Win7 så kan det vara problematiskt att läsa den i WinXP
Om du har möjlighet att kunna spara undan filerna på någon annan disk skulle jag nog rekommendera att formatera den med hjälp av WinXP och då till NTFS

Hoppas det inte är tvärtom sen
Citera
2011-07-14, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hoppas det inte är tvärtom sen

Det hade ju varit ett helvete... Men nu försöker jag fixa det här, då Windows 7 inte är ett alternativ på den datorn jag har de externa hårddiskarna!

Någon som vet hur det är med Xubuntu och liknande? Kommer jag att kunna mounta mina externa där och sedan på ett enkelt sätt komma åt filerna?
Citera
2011-07-18, 19:55
Bannlyst
Det kan väl ändå inte vara så att Flashback inte har svar på mina problem? Har aldrig hänt förr, så snälla slå era kloka hjärnor ihop och hjälp mig!
Citera
2011-07-31, 16:38
Medlem
movsds avatar
Citat:
Det kan väl ändå inte vara så att Flashback inte har svar på mina problem? Har aldrig hänt förr, så snälla slå era kloka hjärnor ihop och hjälp mig!
Jag hade ett liknande problem där vissa usb-diskar helt plötsligt vägrade att dyka upp i Windows men de fungerade fint i Linux. Körde exFAT som filsystem på dem. Löste problemet genom att köra chkdsk på usb-hårddisken från Windows via kommandotolken.

Se till att köra kommandotolken som Administratör och använd /F eller /R variabeln.
Senast redigerad av movsd 2011-07-31 kl. 16:41.
Citera
2011-07-31, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Jag hade ett liknande problem där vissa usb-diskar helt plötsligt vägrade att dyka upp i Windows men de fungerade fint i Linux. Körde exFAT som filsystem på dem. Löste problemet genom att köra chkdsk på usb-hårddisken från Windows via kommandotolken.

Se till att köra kommandotolken som Administratör och använd /F eller /R variabeln.

Det har jag faktiskt inte provat! Men CHKDSK rensar inget från hårddisken va? Kan ju lösa problemet genom att formatera i ett annat filssystem men då filerna på hårddiskerna inte går att flytta och är väldigt viktiga så har jag därför inte gjort detta! Ska prova din tanke när jag har tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in