Citat:
Ursprungligen postat av samosloga
Det har du rätt i, dock är det inte min mening att provocera någon eller att gå OT. Men det är liksom en vital del i hela "förvirringen" kring deras egna språk och allt som hör där till.
Okej, då förstår jag; vad som helst är berättigat att tas upp, så länge det besvarar frågeställningen.
Citat:
Jag vet faktiskt inte hur jag ska förklara det, angående flaggan måste man dock påpeka att majoriteten utav dom inte verkar "välja" den, utan mer eller mindre accepterar den konstgjorda och politiskt korrekta flaggan i "standard" sammanhang men lyfter fram den turkiska eller "liljani" flaggan när känslorna tar över, ett inslag som frekvent syns på Bosniens hemmamatcher i flertalet sporter, inte minst fotboll.
Nja, de föredrar nog inte flaggan; egentligen vill de nog ha kvar den gamla flaggan, men eftersom de väljer att ingå i den här unionen med serber och kroater väljer de också bort möjligheten att kunna leva under egen nationalflagga. Inte är det liljorna som svajar vid regeringsbyggnader i Sarajevo, utan trekanten och stjärnorna; den nya, neutrala och intetsägande flaggan står som representant för bosniakerna i internationella sammanhang. Jag menar, hur många svenskar skulle kunna tänka sig att byta ut sin egen älskade flagga mot någon ful nymodighet? Visst, situationerna är inte att jämföras, men ändå.
Citat:
Mig veterligen så har jag vidare aldrig hört talas om något liknande fall, så kanske är dom unika här? Något jag finner mycket intressant inom detta är hursomhelst att jag aldrig hört en bosniak ta upp detta, och då har jag träffat en hel del IRL och även läst mycket här på fb. Att dom motsätter sig den historiska "artificialiteten" och anonymiteten kring dom kan jag självklart förstå, men att förneka att benämningen på deras språk låter totalt korkad, artificiell och osammanhängande går nog inte. Kanske därför ingen någonsin reflekterat öppet över detta.
Ja, de verkar vara unika här. Men angående språket och identiteten: det finns bevisligen ingen bosnisk etnicitet, inte ens i Bosnien & Hercegovina. Däremot väljer bosniaker ofta att kalla sig bosnier här i Sverige och i andra länder. Varför vill de inte uppge sin etnicitet utomlands?
När jag har tagit upp det här med språkbenämningen tidigare på forumet, har bosniaker ofta svarat med att de helt enkelt inte vet; de erkänner alltså det absurda i benämningen på språket. Det bosniska språket antyder att det är hela Bosniens språk, vilket inte stämmer; det talas uteslutande av bosniaker, och borde således också heta bosniakiska, om folkgruppen bosniaker skall ha ett eget språk.
Citat:
En annan förklaring på frågorna
Hur förklarar du mer ingående att bosniaker än i dag medvetet väljer bort ett eget språk, en egen stat och med tillhörande egen flagga? Finns det några andra möjliga förklaringar än denna?
är nog ett klassiskt fall av "bosniakiskt kappvänderi". Man behåller patriotismen ganska så diskret intill sig själv, och gömmer sig bakom neutralare etiketter som "bosnier" som pratar "bosniska" osv. Anledningen till att man gör detta är för att ett "bosniakien" mer eller mindre vore omöjligt att upprätthålla då ungefär hälften utav landets befolkning är serber och kroater, med kraftiga allierade både öster och väster om Bosnien. Man sväljer stoltheten och gör det man tjänar på mest för tillfället, precis som man gjort så många gånger tidigare. Att sälja sin själ när den överlägsne turken kom var nemas problemas medan deras icke-muslimska landsmän blev våldtagna, förslavade och mördade, något man frekvent gillar att skratta åt idag. Att alliera sig med nazister var inget problem det heller, det var ju det mest fördelaktiga man kunde göra på den tiden och på den geografiska platsen.
Jag anar också lite av det du skriver om, fast jag hade uttryckt det annorlunda. Det förekommer en hel del påklistrade etiketter, särskilt i internationella sammanhang, för att på något sätt gömma sig bakom sina serbiska och kroatiska landsmän; de kallar sig bosnier och kallar sitt språk bosniska, nästan som om de vill undvika att pekas ut som bosniaker och allt vad det innebär.
Visst, man kan kalla det käppvänderi; jag kallar det pragmatism. Personligen hade jag antagligen konverterat till islam på direkten om jag hade levt på den tiden, men då var förstås folk i allmänhet mer religiösa och trogna sin tro (eller i alla fall vissa). Och angående samarbetet med nazisterna, var det förstås alla sidor i kriget som gjorde det, förutom partisanerna.
Men precis som du skriver, så önskar bosniakerna inte en egen nationalstat; de vill inte ha ett eget land. De har haft möjligheten under krigsförhandlingarna under 90-talet, möjligheten att dela Bosnien & Hercegovina efter etniska gränser, men har negerat idén om en egen nationalstat.
Man kan nästan tro att bosniakerna till varje pris är ute efter att ingå i en statsbildning med serber och kroater, där de också hoppas att kunna bli majoritetsbefolkning och herrar över sina kristna landsmän, som under turkens tid. Priset är den egna identiteten, som i pragmatisk anda gärna hade gjorts om till bosnisk, och språket som gärna kallas bosniska.
Förstår du mig, eller är jag helt ute och cyklar? Vi kanske har att göra med historiens mest pragmatiska folk, någonsin.