2011-05-16, 06:51
Medlem
durtmeisters avatar
min mest avancerade tanke är ett "bevis" för att universum inte är gjort på slump utan att det har ett medvetande.
Jag menar inte gud och jag menar inte att det är ett bevis utan mer sannolikhet svårt att förklara.
Denna tanke har jag endast berättat för 3 personer 2 av dem började även tro som mig.
2011-05-16, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
min mest avancerade tanke är ett "bevis" för att universum inte är gjort på slump utan att det har ett medvetande.
Jag menar inte gud och jag menar inte att det är ett bevis utan mer sannolikhet svårt att förklara.
Denna tanke har jag endast berättat för 3 personer 2 av dem började även tro som mig.
Du har inte lust att berätta den då, skulle nog vara trevligt att höra om den är så säljande att t.o.m 2 av 3 kompisar trodde på den
2011-05-16, 08:28
Avslutad
Mina mest avancerade tankar är 1) den svaga antropiska principen 2) evolutionen 3) idéen om turingmaskinen och turingekvivalens, stopp-problemet 4) den felkorrigerande vetenskapliga metoden som motvikt mot människans fåfänga och kognitiva brister 5) insikten att människan inte kan skapa helt nya saker ex nihilo, hon kan bara apa efter och, i bästa fall, göra intressanta fel i kopieringen.

Jag räknar inte med kvantmekanik, kosmologi, ofullständighetssatsen och allmänt relativitetsteori mfl. eftersom jag inte har en tillräckligt djup förståelse av dem.

Hur intelligent är jag? Inte på långa vägar tillräckligt intelligent. Jag skulle vilja vara minst en storleksordning intelligentare.
2011-05-16, 08:45
Medlem
spyder123s avatar
Att tänka att vi egentligen lever på den medvetandenivå att det finns så mycket mer att tänka på, dvs genom att någon som är smartare (alien elr nåt) ser på oss såsom vi ser på gorillor. Vi tror att vi har en överblick över världen fast vi inte har det. Sålt tänker jag mycket på.

Sedan har jag också börjat ifrågasätta ateister som kritiserar en religion bara för att tanken går utanför deras egen tankeverksamhet. Det är för mycket som forskning inte har ett svar på, och då förstår jag inte varför religion är tjafs enligt dessa. Du tror ej på hu, fine (inte jag heller), men det krävs alltid bevis. Detta kopplar jag lite tillbaks till första paragrafen.
2011-05-16, 09:13
Medlem
BrorGertruds avatar
Vad som finns utanför universum, hur stort det är och hur det expanderar. Går ju dock inte att tänka för mycket på detta eftersom man riskerar att bli galen. Vissa saker tror jag att människan inte ska förstå.
2011-05-16, 09:39
Medlem
Min mest avancerade tanke är att jag kan veta vart och hur den 4dimensionen sitter.
2011-05-16, 09:39
Bannlyst
42
2011-05-16, 09:59
Medlem
Osakasuns avatar
Jag är den störste filosofen i detta forum då jag vet att jag ingenting vet.
2011-05-16, 10:08
Medlem
Trottoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Jag är den störste filosofen i detta forum då jag vet att jag ingenting vet.

...vilket får mig att inse att alla livsåskådningar författade av människor är förkastliga.
2011-05-16, 10:19
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfbacks
Min mest avancerade tanke är att jag kan tänka mig alla rymdtider, membran och alla olika varianter och föreställa mig det som en punkt.

Min minst avancerade tanke är att jag hatar negrer vilkorslöst.

HAha, spottade kaffe över halva skärmen.

Min mest avancerade tanke är... nej, det blir troligtvis den om negrer för mig med.
2011-05-16, 10:22
Medlem
Lassemanbubbelgums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImJustSayin
Din jävla apa!

Min mest avancerade tanke är varför tyskar alltid har stånd.

Svaret är att dom har laglig prostitution!

Min avancerade tanke handlar om människors individuella uppfattning av världen och hur dessa skillnader i världsbild också påverkar hur vi interagerar med andra. Att detta skulle vara skapandet av konflikt och lidande, samt hur man kan motverka detta? Vad ska man göra för att motverka destruktiv kommunikation?

Min näst mest avancerade tanke är huruvida jag ska försöka påbörja dagen nu eller inte.
2011-05-16, 10:25
Medlem
Om ni nu är så intelligenta så kan ni ju förklara hur ni har kommit fram till det som ni har kommit fram till, så att vi som är mindre intelligenta kanske kan lära oss ett och annat.
Alla tjänar på att FB blir smartare

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in