2011-05-15, 23:57
Bannlyst
Snabb fråga,
Kan en .rar fil eller .zip vara ett virus?
Nu menar jag inte filerna inuti den, utan själva "raren".
Citera
2011-05-16, 00:01
Medlem
Ultimatrixs avatar
Inte vad jag vet, har aldrig råkat ut för det och jag har laddat ner mycket skit i mina dar
Citera
2011-05-16, 00:03
Medlem
Liottas avatar
Man kan trycka in virus i vilken filtyp som helst.
Citera
2011-05-16, 00:04
Bannlyst
ja, samma här.
Men blev lite paranoid nu..
Helt plötsligt kan jag inte logga in på en av mina gubbar på spelet, "fel lösenord", sedan så PMar någon random mig o säger "Jag såg din post på forumet.. anv. denna update för o fixa ditt problem".
Nåja, öppnade nu, inga .exe filer osv. så den var Safe verkar det som, tackar.
Citera
2011-05-16, 00:05
Medlem
Tenakeys avatar
Tvivlar på det, måste inte filen kunna köras för att viruset ska gå igång? T.ex med .exe filer och liknande? Är inte säker hur det fungerar idag, skulle dock inte bli förvånad över att dem kan trycka in virus i precis vad som helst
Citera
2011-05-16, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenakey
Tvivlar på det, måste inte filen kunna köras för att viruset ska gå igång? T.ex med .exe filer och liknande? Är inte säker hur det fungerar idag, skulle dock inte bli förvånad över att dem kan trycka in virus i precis vad som helst

Det är om någon har hittat en lucka i ex winrar eller det program man använder för att zippa upp it. Men har väldigt svårt att tänka mig att en zip fil innehåller skadlig programkod.

För mig det var första realesen av Windows XP som de hade glömt att sätta max buffer för att läsa in JPEG filer vilken gjorde en lucka för att slänga in skadlig programkod.
Citera
2011-05-16, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liotta
Man kan trycka in virus i vilken filtyp som helst.

hmm.. Inte riktigt vilken som helst. ett exempel är är GIF filer. där går inte trycka i ngt
Citera
2011-05-16, 16:23
Medlem
Easterlilys avatar
Virus kan finnas i alla sorters mapp typer t.ex zip rar 7-zip och alla de hundra jag inte nämnt.
Citera
2011-05-16, 21:54
Medlem
R4xx0rs avatar
Så länge du inte kör filen ska det vara safe.
Citera
2011-05-18, 02:26
Bannlyst
Ha för vana att uppdatera programmen. Det händer ofta att säkerhetshål hittas i olika program och zip (de)komprimerarna är inga undantag.
Citera
2011-05-18, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av semiretarded
hmm.. Inte riktigt vilken som helst. ett exempel är är GIF filer. där går inte trycka i ngt
99% säker på att jag såg ett PoC som gick ut på att gömma en fil i just GIF för ett par år sedan.

Det var en lite lustig bild dock.
Citera
2011-05-19, 07:07
Medlem
alla filer skulle kunna vara ett virus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto