2011-05-15, 21:52
Medlem
WhiteShadowss avatar
Hej! Hur ska man bära sig åt för att återställa skicket på luckan så bra som möjligt? Som ni ser på bilden finns lite bucklor, räcker det att man tar en hammare och knackar ut lite försiktigt men bestämt? Eller typ en träkloss på bucklan och en hammare att slå med (inifrån såklart)?

Annars finns det inte någon märkvärdig buckla på bilen, det är bara skuffluckan som är värst, och jag vill gärna ställa iordning den.

Bild:
http://forumbilder.se/images/615201194432P1e6f.jpg
Citera
2011-05-15, 21:55
Medlem
Prelooks avatar
Jag skulle kört på träklossen, Men måste fan fråga, Hur fan har du fixat till det dära ?
Citera
2011-05-15, 21:57
Medlem
zepofans avatar
Skaffa en ny lucka i stället, lackering åker du ju på i vilket fall som helst.
Citera
2011-05-15, 22:03
Medlem
WhiteShadowss avatar
Det är inte jag som ställt till det där, det är någon tidigare idiot till ägare som inte vet hur man tar hand om en bil.

Om jag slår ut bucklorna, kommer lacken spricka och åka av? I så fall är det ju skitsamma, blir ju dyrt att lacka om. Ska jag ha en ny lucka så måste den vara i rätt skick och rätt färg, och det är ju ett rent helvete att hitta, dessutom till en bil som inte används. Alla delar man vill ha finns ju i Kiruna eller Skåne, bara för att man bor i Dalarna...
Citera
2011-05-15, 22:10
Medlem
winterwabbits avatar
Knacka försiktigt innifrån, håll något emot på utsidan som "motlägg" kan vara bra ibland.
En glidhammare kan du skaffa om du vill.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Chassi/Glidhammare/

Frågan är om plåten fått "stretch" skador i de större bulorna, då krävs det plåt-skills för att det ska bli bra.

Bildelsbasen.se, där kan du kolla om det finns en beg men rak lucka till dig
Citera
2011-05-15, 22:25
Medlem
TeEsErs avatar
Bulorna längst ut till höger och vänster ser ut att vara för skarpa för att få ut med knackning. Så skarpa former i plåten måste ha sträckt plåten. Även du hamrar i timtal kommer plåten alltid att se knutig ut. Det går aldrig att få bort utan spackel och lack.

Hur ser det ut på insidan av luckan? Är det inte dubbel plåt och veck och fanskap där inne?

/T
Citera
2011-05-15, 22:38
Medlem
WhiteShadowss avatar
Tack för länken och tipsen!

Vet ej hur det ser ut på insidan, har inte kollat så noga. Här är bucklorna från en annan vinkel, inte så jätteskarpa egentligen:

http://img339.imageshack.us/img339/9562/bucklor.jpg

Dekalerna är också böjda med bucklorna.
Citera
2011-05-15, 23:05
Medlem
nisse2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Skaffa en ny lucka i stället, lackering åker du ju på i vilket fall som helst.

håller med på denna...
Citera
2011-05-15, 23:16
Medlem
WhiteShadowss avatar
Ni får gärna hjälpa mig att hitta en lucka i fint skick, mörkgrön metallic.
Citera
2011-05-16, 00:19
Medlem
Kalle-Dussins avatar
var bor du? Kolla på returbilen.se
Citera
2011-05-16, 00:37
Medlem
INTPs avatar
Sånt ska knackas/dras ut, spacklas och lackas. En frisk lucka kostar väl knappt mer än spacklet som skulle gå åt, så det är en ren arbetsbesparing att byta luckan.

Annars man du försöka trycka ut dom försiktigt inifrån, är plåten tillräckligt tunn kan man komma långt med bara tummarna (använder du något hårt spetsigt/kantigt skapar du nya bucklor, så låt bli det). Men resultatet kommer aldrig bli i närheten av bra utan spackel, så vill du ha bilen fin är det bara att bita i det sura äpplet. Kanske finns något gymnasium med fordonsutbildning som kan ordna lackering för materialkostnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in