2011-05-15, 14:11
Medlem
guyf1570s avatar
Jag har nu lidit av lös avföring i ett och ett halvt år. Det är ibland rinnande men oftast "penn"-tunn avföring som går åt det gula hållet. Ganska ordenligt med gas har jag också.

Jag har varit hos läkaren med detta och han gjorde väl de vanliga testerna men hittade inget särskilt. Han skrev ut Ranitidin vilket inte gjorde någon som helst skillnad. Jag gjorde ett eget test med Losec i två veckor utan någon som helst förbättring.

Det här kanske skulle gå att leva med eftersom jag i övrigt mår rätt bra om det inte vore för att den lösa avföringen gör så att jag får "efterläckage": Jag går på toa och torkar ändan så ren som det bara går men efter att jag rört lite på mig så börjar det klia och det är dags att torka sig igen.
Jag har också gått till kirurg för läckaget och han hittade interna hemorrojder vilka han fixade men utan någon som helst skillnad.

Börjar tröttna på det här nu och läkarna har hittills inte gjort något för att förbättra det hela. Jag hoppas nu att det finns någon där ute som känner igen sig alt. är läkare och vet vad det handlar om.
Citera
2011-05-15, 16:30
Medlem
4l13ns avatar
Vad har du mer för symptom? Ont i magen eller någonting annat?

Edit: Kolla www.webmd.com brukar finnas massor av svar där.
Senast redigerad av 4l13n 2011-05-15 kl. 16:36. Anledning: Kom på någonting mer
Citera
2011-05-15, 17:19
Medlem
Om du har tarmproblem, i synnerhet lös avföring och gaser, och läkarna inte kan förklara det, så finns det all anledning att misstänka candidaöverväxt. Då hjälper inte mer eller mindre hälsovådliga kemikalier, utan det är kostomläggning som gäller. Bort med allt socker/sött och snabba kolhydrater och in med grönsaker och probiotika. Det svälter candidan. Kokosolja i matlagningen och/eller ren kaprylsyra tar död på den. Bikarbonat, en tesked i ett glas vatten dagligen, höjer ph-värdet och skapar en ogynnsam miljö för candidan. Pröva det här några veckor och se om du inte blir bättre.
Citera
2011-05-15, 18:33
Medlem
guyf1570s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4l13n
Vad har du mer för symptom? Ont i magen eller någonting annat?

Edit: Kolla www.webmd.com brukar finnas massor av svar där.

Ska kolla även om jag tycker jag googlat rätt mycket utan att hitta särskilt mycket. Ingen magvärk utan bara en känsla av uppsvullenhet ganska ofta. En sugande känsla i maggropen på kvällarna. Inga sura uppstötar, sover gott om nätterna.

Ibland bråttom till muggen men oftast inga problem.
Citera
2011-05-15, 18:35
Medlem
guyf1570s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Om du har tarmproblem, i synnerhet lös avföring och gaser, och läkarna inte kan förklara det, så finns det all anledning att misstänka candidaöverväxt. Då hjälper inte mer eller mindre hälsovådliga kemikalier, utan det är kostomläggning som gäller. Bort med allt socker/sött och snabba kolhydrater och in med grönsaker och probiotika. Det svälter candidan. Kokosolja i matlagningen och/eller ren kaprylsyra tar död på den. Bikarbonat, en tesked i ett glas vatten dagligen, höjer ph-värdet och skapar en ogynnsam miljö för candidan. Pröva det här några veckor och se om du inte blir bättre.

Vet inte om jag tror på Candida, läkarna verkar väldigt skeptiska men de har ju inte haft rätt hittills så varför inte. Börjar greppa halmstrån nu...Har kört hårt med både matsmältningsenzym och probiotika utan förbättring. Får väl gå och köpa mig lite kokosolja.
Citera
2011-05-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guyf1570
Vet inte om jag tror på Candida, läkarna verkar väldigt skeptiska men de har ju inte haft rätt hittills så varför inte. Börjar greppa halmstrån nu...Har kört hårt med både matsmältningsenzym och probiotika utan förbättring. Får väl gå och köpa mig lite kokosolja.

När det gäller magproblem så är läkarna rent av idioter. Jag har haft magproblem väldigt länge. Blivit diagnosrad IBS och det enda läkarna gör är att ge mig broschyrer och påstår att det ät psykiskt.

Känner igen dina problem väldigt mycket. Du vet att Candida är något som läkarna helst inte vill prata om? Sverige ligger i lä när det handlar om magproblem. Candida i tarmarna är mer acceptabelt inom läkarvården i USA än i Sverige.

Hur ser din kost ut? Vad du ungefär äter under en vecka? Innan magen började krångla för dig, har du använt dig av någon form av antibiotika (pencilin) ?

Det räcker inte bara att köpa cocosolja för att få död på candida.
Senast redigerad av nwo123 2011-05-15 kl. 19:11.
Citera
2011-05-15, 19:08
Medlem
guyf1570s avatar
Ett tillägg: Går normalt en gång om dag för nr 2. Kan variera lite men oftast nästan som ett urverk där det tränger på under förmiddagen.
Citera
2011-05-15, 19:24
Medlem
guyf1570s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Hur ser din kost ut? Vad du ungefär äter under en vecka? Innan magen började krångla för dig, har du använt dig av någon form av antibiotika (pencilin) ?

Kör just nu Pauluns GI-månad: Bara lågt GI, lite fett och ganska mycket protein. Ska erkänna att det bara varit senaste veckan men än har jag inte sett några förbättringar. Ska försöka hålla sockret på ett minimum.

En underlig sak är att jag under hösten drabbades av prostatit och då fick Ciprofloxasin, en antibiotika som slår ut rätt ordentligt bland tarmbakterierna. Just under den kuren blev magen klart bättre, för andra brukar det vara tvärt om, magen går rätt åt skogen.
Magen var som sagt dålig redan innan jag åt antibiotika. Då det här började hade jag inte varit i närheten av antibiotika på länge.
Citera
2011-05-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guyf1570
Kör just nu Pauluns GI-månad: Bara lågt GI, lite fett och ganska mycket protein. Ska erkänna att det bara varit senaste veckan men än har jag inte sett några förbättringar. Ska försöka hålla sockret på ett minimum.

En underlig sak är att jag under hösten drabbades av prostatit och då fick Ciprofloxasin, en antibiotika som slår ut rätt ordentligt bland tarmbakterierna. Just under den kuren blev magen klart bättre, för andra brukar det vara tvärt om, magen går rätt åt skogen.
Magen var som sagt dålig redan innan jag åt antibiotika. Då det här började hade jag inte varit i närheten av antibiotika på länge.

antibiotika slår ut goda magbakterier och nyttar Candida samt andra odörer i mage/tarm, man ska helst kombinera med probiotika under kur. Att du blev bra i magen när du använde dig av antibiotikan kan jag tyvärr inte svara på.

Har du även testat att hålla dig totalt borta från kolhydrater (specielt bröd och snabba kolhydrater) och socker? (Även fruktsocker ska du hålla dig borta från) Testa med det

Jag testade gå på en strikt candida kur (Nollade socker och kolhydrater totalt från kosten, äter bara kött, fisk, fågel, grönsaker osv, samt använde mig av vissa tillskott och bikarbonat , vilket visade sig att det var Candida jag hade, i mage & tarm, (tunntarmen) Kunde även se candidan med blåtta ögat när det kom ut från tarmen. Det kan ta flera månader innan man blir helt fri från den , beroende på hur pass mycket man har. Jag började i början på april och mycket av candidan har försvunnit.

Du kan även göra vissa tester som kan visa sig om du har överflödigt med candida i kroppen.

Har du testat "spotta i glaset" metoden? Eller kollat hur din tunga/mun ser ut?
http://www.youtube.com/watch?v=9IVVxuKm1PQ&feature=player_embedded
Du gör detta test på morgonen när du vaknat, samla saliv i munnen utan att ha haft något annat i munnen.

Har du onormalt större mängd vita fläckar på din tunga kan det vara pga överflödig Candida.
Senast redigerad av nwo123 2011-05-15 kl. 19:42.
Citera
2011-05-15, 20:01
Medlem
guyf1570s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Har du även testat att hålla dig totalt borta från kolhydrater (specielt bröd och snabba kolhydrater) och socker? (Även fruktsocker ska du hålla dig borta från) Testa med det

Ska försöka komma ihåg att spotta i morgon. Kosten du rekommenderar låter som LCHF rakt av...har funderat på att köra den men det får bli efter nästa helg, jag tror inte på att köra Göteborgsvarvet med noll kolhydrater i magen. Jag vet att det finns idrottsmän som klarar det men då får man nog vänja kroppen ett tag först.
Citera
2011-05-15, 20:15
Medlem
guyf1570s avatar
Struntar nog i att spotta i glaset i morgon:

http://www.youtube.com/watch?v=o6iryzPoBow&feature=related

Ska köra LCHF, dock. Skadar inte...
Citera
2011-05-16, 00:54
Medlem
slowmedowns avatar
Skulle vara intressant att höra om dina kostvanor lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in