2011-05-15, 12:19
Medlem
Kommer börja jobba i höst och kommer då behöva spara pengar, 3000/ månad kan jag inte ta några risker alls med (typ) men vill ändå se dem växa. dessa pengar ska plockas ut månadsvis under 2013/2014. Ytterligare 3000/mån kommer jag att spara på något längre sikt. Vad är era tips? fonder? aktier? Har tidigare haft skitsummmor i div fonder som nordea förvaltat, vissa har vuxit med runt 20-30% under ca två år men så utgår från att det kommer sakta in så småningom. Så hur placerar jag mina 3000kr plus 3000kr?
Citera
2011-05-15, 13:44
Medlem
Sparkonto är det som gäller för de första 3000 kr, se http://www.compricer.se/sparande/ för de som erbjuder högst ränta.

För månadssparande av några tusen är det enklare med fondsparande än aktier. Det blir också lätt höga courtage-kostnader att handla aktier för småsummor månadsvis så vill du köpa och äga aktier är det bättre att du säljer av lite fonder när du månadssparat ett tag och fått ihop lite mer pengar. Fördela de 3000 kronorna på några olika fonder för att få lite riskspridning.

Än så länge är det i de flesta fall fördelaktigast att ha fonderna/aktierna placerade i en avgiftsfri kapitalförsäkring, men kapitalförsäkringar ser dock ut att få ändrade regler och höjda skatter från årsskiftet.
Citera
2011-05-15, 13:56
Medlem
Resolutios avatar
Aktier: Långsiktigt

Sparkonto: Kortsiktigt

3000 spänn på OMXStockholm /mån eller ngt är ju rätt ok. Om 30-40 år så har du en hel del cash. Om inte systemet rasar.
Citera
2011-05-15, 14:14
Medlem
Kortsiktiga 3000 på sparkonto med hög ränta, t ex www.gccab.com. De har fria insättningar och uttag samt 3,10% ränta vilket nog är den högsta räntan på marknaden för denna kontotyp.

Långsiktiga 3000 tycker jag du ska dela upp på ca tre olika fonder. Se till att kolla avgifterna på fonderna innan du bestämmer dig, håll dig under 1% i årlig avgift. Avanza Zero är en helt avgiftsfri indexfond som skulle kunna passa för ändamålet.
Citera
2011-05-15, 17:48
Medlem
Blocket.ses avatar
Som redan har sagts, 3000kr på något bra sparkonto, inte under 3% ränta.

Dom andra 3000kr som är långsiktiga hade jag nog kört på aktier. Hitta några bra bolag du gillar och köp.
Citera
2011-05-15, 18:53
Medlem
Tack för informationen. Får nog bli sparande hos danskebank, och tre olika "mellanrisk-fonder".
Citera
2011-05-15, 22:01
Medlem
Blocket.ses avatar
Kör på Avanza och Sparkontoplus ist
Citera
2011-05-15, 23:02
Medlem
annanmedlems avatar
Sparar du 3000 i månaden på väldigt lång sikt och inte bryr dig alltför mycket borde du ju kunna köra en aktiefond typ avanza zero för hela slanten vad som än händer. Fortsätter du så kommer du ju köpa både billigt och dyrt men på längre tid borde det ju bli ok. Vill du minska landsrisken kan du väl köra något globalt.

Ur ett kortare tidsperspektiv känns ju räntesparande mer rätt.

Jag vet inte om man kanske kan månadsspara i brummer & partners multi-strategy redan från 1.000 kr även i deras vanliga depå, isåfall kanske det kan vara ett alternativ till sparkonto eller räntefond beroende på vilken ränta du kan få.

Att köra KF och deras andra fonder istället för typ Avanza zero ur ett längre tidsperspektiv vet jag inte om det är lönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in