Beror på vilken typ av bolag det är. Olönsamma bolag på smålistor tex, där är kapitalanskaffning skillnad mellan en fortsatt existens och konkurs. Så där kan det finnas incitament att ge sken av att bra saker är på G genom insiderköp, för att pumpa kursen. I sådana bolag är försäljningar mer viktiga att lyfta på ögonbrynen över, samt om optionsprogram finns, där de kan pumpa kursen, sälja av aktier och köpa tillbaka billigare genom teckning av optioner.
Om någon orkar skumma genom tex MyFc historik på börsen och alla NE och optionsprogram, med den Vd de hade, kan man nog hitta ett bra exempel på sådant mumbojumbo där... Björn blev nog mångmiljonär på dessa skönmålande NE prospekt och hittepå.
(FB) myFC Holding - MYFC
Jag varnade länge för att detta bolag var ren bluff, då jag har expertis från den bransch de verkade i, blev bla utesluten från aktiegruppen aktieraketer av den anledningen..
En annan sak jag funderat över, är om deltagare till riktade NE, där kursen uppenbart blir rabatterad, ges dessa möjlighet att låna aktier innan nyheter om sådan sker, som de kan sälja (blanka) och sedan köpa tillbaka när kursen dumpar till teckningskursen, vilket den ju oftast gör vid sådana händelser?
Tänker de som har informationsförsprång där innan NE nyhet släpps, skulle ju i princip kunna blanka aktien, eller sälja warranter innan nyhet, man vet att kursen blir 10-20% rabatterad, sedan täcker man bara.. Borde vara en safe trade rent generellt.