2011-05-15, 01:15
Medlem
Corrans avatar
Hej!

Spela en fotbollsmatch i Torsdags. Jag rusa för att nicka en hög boll, men från sidan kommer en annan i full fart och ska nicka den samma.

Hans panna träffar min högra tinning...ganska långt fram, mot ögonbrynet. Jag faller ihop och blir liggandes i gräset och hjälpt av planen. Får bryta matchen, vilket är första gången på mååånga år.

Jag blev lite borta i några sekunder, men aldrig illamående. Först kändes sidan av huvet avdomnat, sen börja de göra mer ont efter ett tag. Jag kände dock att synen var lite småskum.

Nu Lördag kväll är jag fortfarande öm och lite svullen på samma sida. Känslan i ögat är verkligt svår att beskriva....men, de känns väl lite, som att man är väldigt trött i de. Som att man precis vaknat, men bara höger öga. Kollar jag i en spegel så öppnar sig inte höger öga lika mycket som vänster.

Kan det vara så att det är lite svullet även på insidan? Och att både de svullna på ut och insidan trycker lite mot ögat och de runt om. Så att de inte öppnas lika mycke...vilket i sin tur leder till den skumma känslan.

Om jag verkligen spärrar upp ögonen så är det först då bägge öppnas helt. Men på själva ögat kan jag inte se nåt konstigt. Jättesvårt att säga över nätet, de förstår jag. Men vad tror ni? Kan det va nån svullnad som går över på ett par dagar? Eller nåt allvarligare man bör söka upp. Är inte den som orkar åka till sjukhus i onödan...men när de kommer till ens syn blir man ju lättare nojig!
Citera
2011-05-15, 01:55
Medlem
Jag är inte den som åker in till sjukhus för saker men all slags våld mot huvudet brukar jag ta rätt allvarligt och om något känns konstigt så kan det vara värt mödan att få träffa en läkare på akuten eller dylikt.

Antagligen är det ingen fara men man kan ju inte säga till någon grad av säkerhet.
Varför ögat inte öppnar sig helt vet jag ej, antagligen fick någon nerv en ordentlig omrustning alt klämdes och det också är detta som orsakar olust känslan. Men som sagt - jag skulle ta huvudskada på allvar.
Citera
2011-05-15, 04:41
Medlem
Håller med ovanstående, kolla med läkare. Antagligen är det ingen fara. Tinningen påverkar mycket och troligtvis har en svullnad uppstått som ger tryck mot ögat.
Citera
2011-05-23, 17:22
Medlem
Corrans avatar
Den konstiga känslan runt ögat försvann efter ca. 2 dar.

Men ett område vid tinningen känns fortfarande bortdomnat. Känns väldigt märkligt när man för ett finger lätt över området.

Är inte de minsta öm längre...och har inte haft ont alls på över 10 dagar.

Det var ju en ganska våldsam smäll, kan nån nerv skadats eller så? Den lilla synliga svullnad jag hade var ju borta på ett par dar. Och nu har de väl gått runt 18 dar.
Citera
2011-05-23, 18:15
Medlem
nerdrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Den konstiga känslan runt ögat försvann efter ca. 2 dar.

Men ett område vid tinningen känns fortfarande bortdomnat. Känns väldigt märkligt när man för ett finger lätt över området.

Är inte de minsta öm längre...och har inte haft ont alls på över 10 dagar.

Det var ju en ganska våldsam smäll, kan nån nerv skadats eller så? Den lilla synliga svullnad jag hade var ju borta på ett par dar. Och nu har de väl gått runt 18 dar.

Tycker att du ska åka in till sjukhuset så att en läkare får ta och kolla på skallen. Väldigt farligt att få slag mot tinningen då benet är som tunnast på just den punkten och du har en artär som går precis under benet. Och om du skadar den artären får du en blödning som kan trycka så hårt på hjärnan att du blir medvetslös och får hjärnskador.

Att du har tappat känseln kan bero på nerven har blivit skadad. Men det behöver du inte oroa dig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in