Citat:
Ursprungligen postat av Camileon
Jag har en annan syn på detta. Jag själv tycker att man kan rå för tankar, jag tycker heller inte att man ska acceptera sådana där tankar eftersom du skadar dig själv då. Och tankar är inte bara tankar, utan tankar skapar. (Sitter du t ex och tänker att du är deprimerad hela tiden, så ska du se att du blir deprimerad) Och även om han inte tappar förståndet är det inge kul att gå runt och må dåligt över detta. Jag tycker absolut att när denna "tankeform" kommer upp inom dig, ska du vända den till något positivit (t ex vi har varandra nu, och vi älskar varandra). Ha de bra!
Jag tror inte riktigt du har förstått hur jag menar dock. Hur som det haver, håller du inte med om att du har jobbiga tankar så är det oerhört svårt om inte omöjligt att trycka bort dessa? Om inte, att du kan välja exakt vad du tänker, grattis till att ha det förmodligen starkaste psyket i världen. I vilket fall så är det en mänsklig aspekt att inte kunna påverka exakt vad man tänker.
Din parallell med att man sitter och tänker på att man är deprimerad så blir man ännu mer deprimerad, ja det kan stämma om det är allt man tänker på. MIN poäng var dock att det gäller att acceptera att man har dessa tankar, inte provocera fram dom när man INTE har dom. Tex: "Jaha, nu fick jag dessa jobbiga tankar om att hon kommer vara otrogen." Det du INTE ska göra då är att försöka trycka bort dessa tankar. Lite senare kanske du tänker "Neej jag kan lita på henne fullt ut hon säger ju att hon älskar mig" så blir du lugn en stund (en sk tröstetanke). En liten stund senare blir det "Men... Tänk OM? Hon var ju lite distansierad när vi pratade sist". Känns det igen? Det blir ett mönster som blir värre och värre ju mer man tänker på det, därför är det BÄST att stoppa det negativa mönstret i början av tankespiralen och försöka hålla kvar den första negativa tanken och helt enkelt acceptera att man har den, DÅ kan man börja vägen till att bli fri från det jobbiga tänkandet.
Detta är en väldigt beprövad metod inom acceptance and commitment therapy och KBT, jag har själv gått hos KBT terapeut och detta har hjälpt mig mycket.
För ärligt, är du rädd för en tanke och vill absolut inte ha den och gör allt för att undvika den, vad händer då? JO tankarna kommer som på beställning.