2011-05-14, 21:37
Medlem
Hej, jag har ett behov av polska bokstäver på min mac och gick in via 'Systeminställningar > Språk och text > Text' och lade till de bokstäver som inte går att göra på ett enkelt sätt. Under "Symbol- och textersättning" så lade jag till symbolerna. Till exempel é (Shift + Alt + e) = ę men det fungerar inte när jag väl försöker. De är också i kryssade "på", dvs aktiva.

Finns det någon lösning? Har jag missat något uppenbart?
Citera
2011-05-14, 21:44
Medlem
tzjs avatar
Du kan också använda specialtecken, men det är lite bökigare.
Citera
2011-05-14, 22:28
Medlem
systems avatar
Vad är det för språk du vill använda?

Normalt ska det funka att byta språk via de inställningar du angivit, samt att man ser till att använda ett typsnitt som innehåller de tecken som är aktuella.

Jag har själv använt detta för olika öststatsspråk (bl.a. ES, LT, RU) utan problem.
Citera
2011-05-14, 22:37
Medlem
Ja, alltså polska. Men jag skulle helst skippa att behöva byta hela tangentbordets inställningar fram och tillbaka varje gång jag behöver polska. Eftersom jag byter mellan många språk hela tiden så hade det varit bekvämare att ha någon logisk funktion. Så jag skulle helst använda just denna funktionen, som inte verkar fungera.
Citera
2011-05-14, 23:21
Medlem
systems avatar
Är du polack? Isåfall bör du vara tacksam över den enkla övergången som sker i OS X då du byter tangengtbortsuppsättning. (alt. 1)

Är du inte polack, men ändå vill ha tillgång till de polska tecken som finns så löser du det genom att anväda Tangenbordsuppsättning, som finns tillgängligt i tomenyn om du valt detta. (alt. 2)

I mitt arbete skriver jag själv på många språk jag inte förstår, och jag föredrar då alternativ 1. Detta för att hitta konstiga teckan snabbare.

Edit: Att byta språk på tangenbordet är en mycket enkel oparation. Se till att du har valet i menyraden, så byter du med ett enkelt val efter behov.
Citera
2011-05-15, 00:52
Medlem
Kan du beskriva mer detaljerat var jag finner dessa inställningar? Känner mig som världens mest korkade människa just nu, men finner ingen av de inställningarna varken under "Språk och Text" eller "Tangentbord"...
Citera
2011-05-15, 00:59
Medlem
tzjs avatar
Systeminställningar/språk och text.

Välj de språk du vill använda. T ex svenskt (förval) och tyska. En ikon dyker upp i menyraden. Klart.
Citera
2011-05-15, 13:12
Medlem
Jag tror jag har fótt det att fungera nu, vilket inte minst syns pó hur jag nu skrev å^^

TACK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in