Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Tidningsartiklar från Aftonbladet och Expressen är upphovsrättsskyddade. Ändå tycks det dock alltid vara folk som gråter över att de minsann inte vill bidra med ett klick på hemsidan, men ändå vill läsa deras artiklar (

) och därför ber andra kopiera och klistra in artikeln i tråden.
Jag förstår att det finns många där ute som inte vill stödja Expressen eller Aftonbladet, men varför vill ni ändå läsa deras artiklar? Något värde tycks de alltså ha (om annat skulle ni inte läsa dem).
Att då be folk bryta mot regel 0.08 för att ni har problem med att vara principfasta känns något korkat. De som då klistrar in artiklarna, varför gynna de som gnäller när det bara resulterar i tillsägelser?
Jag brukar nämna kravet att en trådstart inte ska kräva att man klickar på en länk för att man ska förstå vad den handlar om.
Att citera delar av en artikel, eller förklara vad som står i den, och samma för exempelvis youtube-klipp ser jag som något alla borde göra.
Att klista in hel artikel bryter mot upphovsrätten, men man har rätt att citera delar ur ett verk. Jag har heller inte sett någon regel på hur mycket man får citera egentligen utan att bryta mot upphovsrätten, bara att det inte får vara allt. Så man kan fortfarande citera en betydande andel och bara klippa ur vissa stycken med kallprat som inte kommer med fakta.
Tillsägelser för brott mot upphovsrätten tror jag också är ganska sällsynta, för det mesta brukar de bara raderas med en kommentar om att man inte får göra så.
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag syftar alltså inte på trådstarten där mer än en länk och ett citat (oavsett längd) behövs för att tråden ska fylla något syfte ändå. Snarare de som en bit in i tråden skriver någonting i stil med "för er som inte vill stödja AB/Expressen" följt av artikeln.
Vill inte framstå som petig, men det är jävligt segt att till och från behöva gå igenom ett dussin inlägg av småttingar som är rebelliska och minsann ska berätta att de inte vill gå in på deras hemsida och läsa artikeln.
Småglin som postar sådant tillför inte tråden något och är därmed skyldiga till det straffbara brottet OT.