Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-14, 16:49
Medlem
Denoms avatar
Tidningsartiklar från Aftonbladet och Expressen är upphovsrättsskyddade. Ändå tycks det dock alltid vara folk som gråter över att de minsann inte vill bidra med ett klick på hemsidan, men ändå vill läsa deras artiklar ( ) och därför ber andra kopiera och klistra in artikeln i tråden.

Jag förstår att det finns många där ute som inte vill stödja Expressen eller Aftonbladet, men varför vill ni ändå läsa deras artiklar? Något värde tycks de alltså ha (om annat skulle ni inte läsa dem).

Att då be folk bryta mot regel 0.08 för att ni har problem med att vara principfasta känns något korkat. De som då klistrar in artiklarna, varför gynna de som gnäller när det bara resulterar i tillsägelser?
Citera
2011-05-14, 18:32
Medlem
epost72s avatar
Fast å andra sidan så är det ju ingen som tvingar någon annan att kopiera in hela artikeln.
En delcitering däremot är nästan ett krav så att man kan få en uppfattning om vad det hela handlar om.

Det blir märkligt med endast en länk till artikeln, så att man måste lämna sidan om man ska få en aning om det hela.
Citera
2011-05-14, 19:05
Medlem
Denoms avatar
Jag syftar alltså inte på trådstarten där mer än en länk och ett citat (oavsett längd) behövs för att tråden ska fylla något syfte ändå. Snarare de som en bit in i tråden skriver någonting i stil med "för er som inte vill stödja AB/Expressen" följt av artikeln.

Vill inte framstå som petig, men det är jävligt segt att till och från behöva gå igenom ett dussin inlägg av småttingar som är rebelliska och minsann ska berätta att de inte vill gå in på deras hemsida och läsa artikeln.
Citera
2011-05-14, 19:41
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Tidningsartiklar från Aftonbladet och Expressen är upphovsrättsskyddade. Ändå tycks det dock alltid vara folk som gråter över att de minsann inte vill bidra med ett klick på hemsidan, men ändå vill läsa deras artiklar ( ) och därför ber andra kopiera och klistra in artikeln i tråden.

Jag förstår att det finns många där ute som inte vill stödja Expressen eller Aftonbladet, men varför vill ni ändå läsa deras artiklar? Något värde tycks de alltså ha (om annat skulle ni inte läsa dem).

Att då be folk bryta mot regel 0.08 för att ni har problem med att vara principfasta känns något korkat. De som då klistrar in artiklarna, varför gynna de som gnäller när det bara resulterar i tillsägelser?
Jag brukar nämna kravet att en trådstart inte ska kräva att man klickar på en länk för att man ska förstå vad den handlar om.
Att citera delar av en artikel, eller förklara vad som står i den, och samma för exempelvis youtube-klipp ser jag som något alla borde göra.

Att klista in hel artikel bryter mot upphovsrätten, men man har rätt att citera delar ur ett verk. Jag har heller inte sett någon regel på hur mycket man får citera egentligen utan att bryta mot upphovsrätten, bara att det inte får vara allt. Så man kan fortfarande citera en betydande andel och bara klippa ur vissa stycken med kallprat som inte kommer med fakta.
Tillsägelser för brott mot upphovsrätten tror jag också är ganska sällsynta, för det mesta brukar de bara raderas med en kommentar om att man inte får göra så.

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag syftar alltså inte på trådstarten där mer än en länk och ett citat (oavsett längd) behövs för att tråden ska fylla något syfte ändå. Snarare de som en bit in i tråden skriver någonting i stil med "för er som inte vill stödja AB/Expressen" följt av artikeln.

Vill inte framstå som petig, men det är jävligt segt att till och från behöva gå igenom ett dussin inlägg av småttingar som är rebelliska och minsann ska berätta att de inte vill gå in på deras hemsida och läsa artikeln.
Småglin som postar sådant tillför inte tråden något och är därmed skyldiga till det straffbara brottet OT.
Citera
2011-05-15, 01:39
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Så man kan fortfarande citera en betydande andel och bara klippa ur vissa stycken med kallprat som inte kommer med fakta.
Nja, jag skulle nog inte satsa allt för mycket pengar på det där. Lagen är visserligen inte mer specifik än att använda begreppet 'god sed', men att plocka bort ett fåtal meningar och citera huvuddelen av en artikel är definitivt inte förenligt med god sed, och därmed ett brott mot 0.08.

Tumregeln som jag går efter är att citatet får vara så pass omfattande att läsaren får ett hum om vad det rör sig om samt kan avgöra ifall det är en artikel han eller hon redan läst. Vi pratar alltså inte om mycket mer än ett par stycken.
Citera
2011-05-15, 09:23
Medlem
Kämpendahls avatar
Kopierandet av hela artiklar är ett jävla oskick och det är bra att regel 0.08 finns. Skapar man en tråd så bör man ju själv stå bakom diskussionen och då duger det inte med att ha kopierat in en artikel från Aftonbladet med den enda egna texten "Vad sägs?". Orkar man inte citera ur en artikel och själv stå för diskussionsunderlaget utan istället måste plagiera artiklar borde man kanske aldrig ens skapat tråden? Det finns flera anledningar för forumet att hålla detta borta, inte bara de upphovsrättsliga utan även ur en kvalitativ synpunkt.
Citera
2011-06-04, 17:12
Medlem
MDMFs avatar
Uppmaning att inte länka aftonbladet i topic.

Vilken forumsdel man än hänger i så ser man hur skribent gång på gång öser skit över aftonbladet, aftonhoran, aftonblaskan etc.
För att i nästa stund länka den som källa i aktuellt ämne, jävligt motsägelsefullt.
Det borde vara förbjudet att länka in AB i sin post, ni som fortfarande uppenbarligen besöker denna skittidning, ge fan i att skriva "enligt aftonhoran *länk*..." - Eller sluta länka.
Det enda vettiga alternativet om ni nu pront ska in där är att citera hela inlägget i er post.

Är vi överrens?
Citera
2011-06-04, 17:14
Medlem
eliras avatar
Japp!
Citera
2011-06-04, 17:15
Medlem
ojns avatar
Självklart, givetvis ska vi genast sluta upp med detta. Skäms på oss! Tack så hjärtligt för att du noterat det så vi kan bättra oss på den punkten.
Citera
2011-06-04, 17:18
Medlem
fredd4ns avatar
http://www.aftonhoran.h-fh.com/ Glömde säga att detta bara är teoretiskt
Senast redigerad av fredd4n 2011-06-04 kl. 17:20.
Citera
2011-06-04, 17:21
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMF
Vilken forumsdel man än hänger i så ser man hur skribent gång på gång öser skit över aftonbladet, aftonhoran, aftonblaskan etc.
För att i nästa stund länka den som källa i aktuellt ämne, jävligt motsägelsefullt.
Det borde vara förbjudet att länka in AB i sin post, ni som fortfarande uppenbarligen besöker denna skittidning, ge fan i att skriva "enligt aftonhoran *länk*..." - Eller sluta länka.
Det enda vettiga alternativet om ni nu pront ska in där är att citera hela inlägget i er post.

Är vi överrens?

Nej ser du, det alternativet finns inte alls. kolla lite på 0.08
Citera
2011-06-04, 17:28
Medlem
SilverTips avatar
Sällsynt korkad idé. Du låter bli att klicka helt enkelt. Vad andra gör ska du ge fan i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in