2011-05-13, 22:39
Medlem
Hej!

Vi har 2 katter som är 7 år sedan innan. Och nu ska vi försöka ta hand om min systers katter som är 1,5 år under 1 år. Första veckan gick det jätte bra, sen plötsligt hände nåt. Den ena 1,5 åring började flyga på och slåss men den ena 7 åringen.

Nu har 7 åringen fått så dåligt självförtroende eller nåt så han han vågar inte ens vara framme. Han ligger och trycker under vår säng hela tiden. Och så fort han kommer fram flyger den unga katten på honom. Och då försvarar han sig inte utan han fräser bara och springer så fort han kan tillbaka in under sängen bara. Vilket resulterar i att han bli jagad och påhoppad om han inte hinner undan! Vi har alltid sett den här katten som den tuffa som slåss och härjar mot andra katter. Nu har även den andra 1,5 åringen börjat slåss med med honom så fort han vågar sig fram.
Han äter och så utan större problem, bara han får vara ifred, helst instängd.

Den andra 7 åringen slår ju tillbaka när de går på honom. Så där är det inte lika stort problem.

Problemet är att vi är sista utvägen för min syster. Kan de inte vara här så måste hon sälja 1,5 åringarna.

Så nu är frågorna:
Hur blev det så här?
Går det att hjälpa 7 åringen på nåt sätt?
Hur får vi dem att sluta slåss?
Finns det nåt hopp eller ska vi avblåsa försöket?

Är evigt tacksam för alla åsikter och råd. Det känns som om vi provat massor redan, men provar gärna mer!
Citera
2011-05-13, 22:42
Medlem
RAAxels avatar
Har du försökt att prata med katterna?

Sry har tråkigt..

Har ingen större erfarenhet av att ha flera katter, men du kanske skulle skaffa en till lite äldre katt, rätt stor, också låter du den nya katten och din äldre katt bli riktigt bra kompisar, sen så kan han backa upp honom osv?
Citera
2011-05-13, 22:50
Medlem
ganglere2s avatar
Det finns visst hopp.
De brukar sluta självmant med tiden. Dock vet jag att man kan få dela på dom. Känner några som gjorde det.
Citera
2011-05-13, 22:57
Medlem
Dorss avatar
Omg låter som rena cirkusen. Vi hade det så i flera år, kattmamman misshandlade sina barn. Allt slutade när vi skaffade en hund. Nu är hunden spottkoppen istället men det fattar inte hon. Hon tror att katterna leker med henne.

Mitt tips är att försöka hålla katterna på var sin sida av lägenheten. Det är synd att den äldre katten blir utsatt när han är så gammal. Han behöver lung och ro.

Kanske är det bäst för ungkatterna att komma till ett annat hem? Att ha fyra katter är ganska mycket. Vi har tre stycken på över 300 kvm + nästan obegränsad uteplats, ändå slåss kattjävlarna om sitt revir.

Fan vad trött jag är på katterna...
Citera
2011-05-13, 23:19
Medlem
Mymzs avatar
är de katterna som slåss hanar? är de isf kastrerade?
Citera
2011-05-13, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dors
Kanske är det bäst för ungkatterna att komma till ett annat hem? Att ha fyra katter är ganska mycket. Vi har tre stycken på över 300 kvm + nästan obegränsad uteplats, ändå slåss kattjävlarna om sitt revir.
Jag håller tyvärr med. Katter brukar respektera de äldre. Något verkar inte stå rätt till när den unge mobbar er pensionärskatt. Hoppas verkligen jag har fel..Att göra sig av med ett husdjur är fan inte kul, men den äldre förtjänar en lugnare vardag.
Citera
2011-05-14, 09:50
Medlem
1,5 åringar är tonåringar och fruktansvärt jobbiga, är inte katten kastrerad så gör det GENAST.

Det kan ta upp till 6 månader innan det lugnar ner sig helt en del blir aldrig bästa vänner. Har dom inte slagits så blodet sprutar så skulle jag endå ge det en chans. Trots jag är emot så separering så är det väl en teknik men det blir ju nya möten varje gång de ses då och kanske värre, men då låter man dom byta rum så lukterna blandas i s f kan ni sätta upp nätdörrar och skilja den utsatta katten från terroristen för en tid, då matar man vid gallret och leker med dom.
Det finns även hos djuraffärer och vissa veterinärer Feliway som man sätter i kontakten som utsöndrar lugnande lukter.
Men att kastrera samtliga katter är ett måste.
Citera
2011-05-14, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dors
Omg låter som rena cirkusen. Vi hade det så i flera år, kattmamman misshandlade sina barn. Allt slutade när vi skaffade en hund. Nu är hunden spottkoppen istället men det fattar inte hon. Hon tror att katterna leker med henne.

Mitt tips är att försöka hålla katterna på var sin sida av lägenheten. Det är synd att den äldre katten blir utsatt när han är så gammal. Han behöver lung och ro.

Fan vad trött jag är på katterna...

Inte ovanligt kattmammor misshandlar sina barn då det naturliga är att dom flyttar när dom är mogna för det, spara en unge funkar fungerar inte alltid nej.
Citera
2011-05-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mymz
är de katterna som slåss hanar? är de isf kastrerade?

Japp de är kastrerade hanar alla 4!
Citera
2011-05-14, 12:20
Medlem
Ok vad bra men det borde fungera då , min katt va extremt bråkig tills han va lite mer än 1,5 och terririserade min honkatt, nu jäklas han bara ibland men då stup i kvarten, just den åldern ÄR jobbig. Jag skulle ge de en chans och ev mata den äldre i fred samt sätta ut iaf en extra kattlåda (borde vara minst 3 iaf).
Citera
2011-05-14, 12:25
Medlem
runds avatar
köp en hund och utrusta den med ett par skyddsglasögon , sedan kan hunden visa vart skåpet ska stå .
Citera
2011-05-14, 12:30
Medlem
partygniiids avatar
Min katt är sådär mot en honkatt, han är en kastrerad hankatt.. Min kille har en hund som är väldigt ofta hos mig, dom bråkar mindre då, förmodligen därför flockdynamiken har ändrats. Förmodligen är din katt understimulerad och använder den äldre som en leksak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in