2011-05-13, 21:33
Medlem
knickedickens avatar
Hjälp mig med ett pinsamt problem! Jag har aldrig förstått hur man uttalar naturområdet Nåsten som ligger i utkanten av Uppsala. Det finns säkert någon från Uppsala här som kan tala om. Är det ett långt eller kort å? Kort som i ordet "kosten", fast med ett n i början? Eller låter det mer som blåsten, som när det blåser ute, eller mer som en blå sten, sammansatt till ett ord? Och hur låter slutet på ordet, alltså "sten"? Som i hästen, eller mer betonat som i gatsten?

Det kan vara svårt att beskriva betoning och längd på vokaler på ett korrekt sätt i skriftspråk, men med lite kreativa förslag ska det nog gå att hitta rätt…
Citera
2011-05-13, 21:48
Bannlyst
Säg "nå" tyst för dig själv. Därefter säger du "sten".

Nåsten.
Citera
2011-05-13, 21:52
Medlem
Kryžininkass avatar
Diverse uppteckningar i Ortnamnsregistret talar för att det rimmar på kosten: http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/phpform/ups1.php?socken=%25Hela+riket%25&rubrik=n%E5sten&h aradort=Uller%E5kers+hd
Citera
2011-05-14, 10:37
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Då upptäcker man omedelbart att det blir svårt att säga utan att det låter som två ord. Det är säkert därför frågan om hur det uttalas över huvud taget kommer upp här.

Citat:
Ursprungligen postat av 1st
Säg "nå" tyst för dig själv. Därefter säger du "sten".

Nåsten.
Citera
2011-05-14, 11:52
Medlem
knickedickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Diverse uppteckningar i Ortnamnsregistret talar för att det rimmar på kosten: http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/phpform/ups1.php?socken=%25Hela+riket%25&rubrik=n%E5sten&h aradort=Uller%E5kers+hd
Tack, intressant att se.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Då upptäcker man omedelbart att det blir svårt att säga utan att det låter som två ord. Det är säkert därför frågan om hur det uttalas över huvud taget kommer upp här.

Jo, precis. Om jag säger till en bekant som heter Sten, "Nå, Sten, ska vi ta en promenad i Nåsten" så tvivlar jag starkt på att början och slutet av den meningen kommer att låta likadant (om jag inte säger det på ett ganska tillgjort sätt).
Citera
2011-05-14, 12:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Hjälp mig med ett pinsamt problem! Jag har aldrig förstått hur man uttalar naturområdet Nåsten som ligger i utkanten av Uppsala. Det finns säkert någon från Uppsala här som kan tala om. Är det ett långt eller kort å? Kort som i ordet "kosten", fast med ett n i början? Eller låter det mer som blåsten, som när det blåser ute, eller mer som en blå sten, sammansatt till ett ord? Och hur låter slutet på ordet, alltså "sten"? Som i hästen, eller mer betonat som i gatsten?

Det kan vara svårt att beskriva betoning och längd på vokaler på ett korrekt sätt i skriftspråk, men med lite kreativa förslag ska det nog gå att hitta rätt…
Alla uppsalabor jag känner uttalar det Nåssten, alltså rimmande på kosten, i full enlighet med Ortnamnsregistren.
Citera
2011-05-14, 15:26
Medlem
egon2bs avatar
Många klagar på alla måsten. Nu är korrekt uttal av Nåsten ett av dessa.
Citera
2011-05-16, 00:01
Medlem
Luismis avatar
Jo, jag skulle nog också säga som "kosten" fast med ett n. Kort å alltså.
Citera
2011-05-16, 19:13
Medlem
knickedickens avatar
Tack alla, frågan är avgjord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in