Citat:
Ursprungligen postat av
victuuurk
Behöver liknande hjälp som TS.
Har fått en dator av en polare pga min nuvarande är rent åt helvete. Men grafikkortet i min nuvarande dator är helt okej om jag förstod det rätt (kan ej märke osv) och den nya datorn saknar grafikkort.
Så min tanke är att helt enkelt ta ut grafikkortet från min nuvarande dator och sätta i det i den nya. Enligt tutorials på nätet ska det var relativt enkelt rent praktiskt. Men hur är det med drivrutiner osv?
Vad ska jag göra på den nya datorn när jag väl satt in grafikkortet? Känner den av och installerar nya drivrutiner från insatta grafikkortet? För har ingen aning varken om grafikkoortet har ngn installationsdisk eller dyl.
Ps. En till fråga. Om jag nu bara sätter in grafikkortet i den nya datorn, riskerar man eventuellt att förstöra grafikkortet när man startar datorn pga det är ej anpassat osv? Ds.
Enda möjligheten du har att förstöra grafikkortet är om du med våld pressar i det i en slot där den inte ska in. Installerar du det korrekt, dvs inte med våld kommer du inte förstöra det, däremot kanske det inte funkar riktigt som det ska utan drivisar.
Så, det du måste göra är att ta reda på vad för grafikkort det är (kolla i enhetshanteraren i kontrollpanelen i din nuvarande dator under grafikkort, där lär det stå) och se till att du kan få tag på rätt drivisar för det.
Sedan är det bara att avinstallera drivisarna för det andra kortet, stänga av datorn och skruva i det nya kortet (görs ALLTID med systemet i strömlöst läge) och sedan starta datorn och när windows är igång och har hittat det nya kortet, installera de drivisar du har fått tag på.
Btw, din dator kan inte gärna sakna grafikkort, då hade du inte sett något alls någonstans....