2011-05-16, 21:09
Medlem
Eirene

1: Du sitter och tjatar om att kvinnor har bttre utbildning.
Ge mig klla p att det skulle vara sant.
Sen beror det p vad du menar med bttre utbildning.
Bttre betyg? Eller ha de valt bttre linjer?
Eller vad fan yrar du om?
Jag ser inte varfr det skulle vara sant.

2: Varfr skulle bttre utbildning leda till hgre ln?
Jag har sjlv inget jobb (r 16 r) men s vitt jag vet s fr man ln efter hur bra man gr jobbet?
D spelar fan inte utbildningen roll? utbildningar spelar bara roll till att bli anstlld sen efter det har utbildningen fan inget med jobbet att gra. Gr man jobbet bra fr man vl lne hjning gr man jobbet dligt fr man vl lne minskning eller sparken?

3: Jag r vldigt skeptiskt till att kvinnor tjnar mindre ln bara fr att de r kvinnor. Kan inte se framfr mig chefen sitta och frdela lnerna: "30k till denna anstllda, oj nej vnta det var en kvinna hon har ingen snopp. hon fr 27k"
Det gr inte ihop i mitt huvud. Jag tror inte p det. Generellt stt s utfr kvinnor smre arbete? Och kvinnor klagar mera? Om en kvinna fr dlig ln s skriker hon ut "DET R FR ATT JAG R KVINNA" hon tnker inte p att hon kanske inte r lika duktiga som sina medarbetare.

4: Jag frstr inte varfr feminister finns kvar i vissa i-lnder. De behvs inte, visst blir knen olikt behandlade. Men det r fr att vi inte fungerar lika dant vi har olika kn! Mn blir ocks orttvist behandlade. Men mn klagar inte lika mycket som kvinnor. Drfr uppmrksammas det inte.
Citera
2011-05-16, 22:22
Medlem
Eirenes avatar
Det hr mnet har helt ballat ur och r fullstndigt off topic. Jag har besvarat grundfrgestllningen i trden samt motiverat min stndpunkt bde i mitt ursprungsinlgg och utvecklat detta ytterligare vid uppmaning. Ingen verkar heller bemda sig om att lsa trden utan riktar frgor till mig (trevligt att vcka debatt, frsts, det gynnar ju oss alla) som jag redan besvarat samt varit tvungen att terhnvisa till ett antal gnger.
Feminism r ingen kontroversiell politisk falang, jag har ingen aning om vilken bubbla ni lever i nr t.o.m. bla blocket som oftast inte ens ser ver egna hcken och in till grannen erknner att diskriminering p knsbasis i allra hg grad existerar. Sledes ser jag ingen mening med att dissekera det hr vedertagna samhllsproblemet p atomniv, det knns ungefr lika betydelsefullt som en debatt mot kreationister om evolutionens varande och icke-varande. Mnniskor ser det de vill se och jag har inget "rdda vrlden"-behov utan kan leva med tanken att vissa mnniskor r totalt vrldsfrnvnda. Tycker oftast att diskussioner med oliktnkande r stimulerande - och en del tankar i den hr trden r inte helt tokiga faktiskt, t.ex. Hugh.Hefners inlgg - men jag r inte rtt person fr jobbet, jag r helt enkelt inte tillrckligt mycket av en eldsjl fr att frska "omvnda" mnniskor.
Jag r sker i mina egna vrderingar och sikter och det duger alldeles utmrkt fr mig. Att sedan bra med sig i bakhuvudet att Flashbackanvndare i det stora hela inte r representativa fr det svenska folket, med tanke p bl.a. den skeva kns- samt ldersfrdelningen, r en aning betryggande. Hade folk i allmnhet resonerat som gemene Flashbackmedlem skulle inte detta samhlle vara s (frhllandevis) bra som det r. Den tanken r bra nog fr mig!
Citera
2011-05-16, 22:26
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eirene
Att sedan bra med sig i bakhuvudet att Flashbackanvndare i det stora hela inte r representativa fr det svenska folket, med tanke p bl.a. den skeva kns- samt ldersfrdelningen, r en aning betryggande.

Intressant, dela grna med dig av den statistiken.
Citera
2011-05-16, 22:56
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Det hr mnet har helt ballat ur och r fullstndigt off topic. Jag har besvarat grundfrgestllningen i trden samt motiverat min stndpunkt bde i mitt ursprungsinlgg och utvecklat detta ytterligare vid uppmaning. Ingen verkar heller bemda sig om att lsa trden utan riktar frgor till mig (trevligt att vcka debatt, frsts, det gynnar ju oss alla) som jag redan besvarat samt varit tvungen att terhnvisa till ett antal gnger.
Feminism r ingen kontroversiell politisk falang, jag har ingen aning om vilken bubbla ni lever i nr t.o.m. bla blocket som oftast inte ens ser ver egna hcken och in till grannen erknner att diskriminering p knsbasis i allra hg grad existerar. Sledes ser jag ingen mening med att dissekera det hr vedertagna samhllsproblemet p atomniv, det knns ungefr lika betydelsefullt som en debatt mot kreationister om evolutionens varande och icke-varande. Mnniskor ser det de vill se och jag har inget "rdda vrlden"-behov utan kan leva med tanken att vissa mnniskor r totalt vrldsfrnvnda. Tycker oftast att diskussioner med oliktnkande r stimulerande - och en del tankar i den hr trden r inte helt tokiga faktiskt, t.ex. Hugh.Hefners inlgg - men jag r inte rtt person fr jobbet, jag r helt enkelt inte tillrckligt mycket av en eldsjl fr att frska "omvnda" mnniskor.
Jag r sker i mina egna vrderingar och sikter och det duger alldeles utmrkt fr mig. Att sedan bra med sig i bakhuvudet att Flashbackanvndare i det stora hela inte r representativa fr det svenska folket, med tanke p bl.a. den skeva kns- samt ldersfrdelningen, r en aning betryggande. Hade folk i allmnhet resonerat som gemene Flashbackmedlem skulle inte detta samhlle vara s (frhllandevis) bra som det r. Den tanken r bra nog fr mig!
ett fantasiskt lngt inlgg som egentligen bara sger: "Jag vet bst (tror jag iaf.) och alla som inte tycker som mig har fel trots att jag egentligen inte vet vad jag pratar om"
Citera
2011-05-16, 23:49
Medlem
Citat:
Mnniskor ser det de vill se och jag har inget "rdda vrlden"-behov utan kan leva med tanken att vissa mnniskor r totalt vrldsfrnvnda. Tycker oftast att diskussioner med oliktnkande r stimulerande - och en del tankar i den hr trden r inte helt tokiga faktiskt, t.ex. Hugh.Hefners inlgg - men jag r inte rtt person fr jobbet, jag r helt enkelt inte tillrckligt mycket av en eldsjl fr att frska "omvnda" mnniskor.

Varfr skulle mnniskor ens behva "omvndas" ? De senaste tiotals ren brjar ta rejl skruv nu och det kommer inte sluta snurra p ett bra tag. Alla stackars frlorade sjlar som inte delar din vrldsbild kommer f leva med resultatet vare sig de vill eller inte. Var glad fr det. Evangelistiska eldsjlar brukar annars bara behvas om man ska tjata hl i huvudet p folk. Vi som inte kper din vrldsbild rakt av vlkomnar frmst glasklara fakta som hller fr en rejl kritisk granskning. Tex nr det gller pstdd svensk lne- och knsdiskriminering. Alla pressar dig inte bara fr att jvlas.
Citera
2011-05-17, 10:56
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
Intressant, dela grna med dig av den statistiken.

"Statistik, statistik, STATISTIK! Ge mig statistiiiiiik!!!" skrek den typiske flashbackaren. Han var, precis som de flesta andra flashbackare och folk verlag, en ganska normalbegvad individ som lg och guppade med ett IQ p runt 100.Inget fel med det - problemet var bara att han ansg sig s mycket smartare n alla andra, och han hade ftt hra att man anses kunnig om man ber om kllor p saker som diskuteras. Precis som de flesta andra flashbackare hade han dock ingen som helst koll p nr detta r lmpligt och rimligt. S fort en sikt han inte hll med om yttrades hrdes ropen p statistik skalla. Var det en egen sikt som vdrades behvdes ingen statistik - d var det bara "knt fakta". "Statistik! Statistik! Ge mig STATISTIK!" hrdes det eka ver forumet.

Och om ingen har stoppat honom n s hller han p n idag.
Citera
2011-05-17, 12:25
Medlem
Citat:

Men innan du sticker kan du inte bara besvara dessa vldigt enkla frgor:

1:Vad menar du med bttre utbildning?
2:Vad har bra utbildning med lnen att gra? Det r vl nd arbetet som rknas?
Citera
2011-05-18, 10:57
Medlem
Citat:
Kvinnor r bttre utbildade n mn och har trots det smre ln, men det r ju allmnt erknt, s s lngt br du rimligtvis vara med.
SCB hittar du skert till, dr finns statistiken som backar upp ovanstende pstende - men det visste du vl redan, du som r s plst!

Statistik kan man inte g efter om man inte frstr hur frvrngd statistik kan vara d man inte vet underliggande orsaker till att tex kvinnor tjnar mindre n mn.

En studie gjord i USA visar klart och tydligt varfr kvinnor tjnar mindre n mn.
Gissar p att detta stmmer i Sverige ocks.

http://www.youtube.com/watch?v=Cb_6v...eature=related (flera avsnitt)

Kvinnor och mn prioriterar olika, kvinnor vljer livskvalit framfr vlbetalda jobb medans mn vljer det senare av dom tv.

Det r fr vrigt olagligt att betala mer eller mindre ln pga kn eller etnicitet i sverige, mn frhandlar upp sina lner medans kvinnor inte gr det.

S snlla kvinnor, sluta gnll och gr ngot t saken istllet.
Citera
2011-05-22, 17:35
Medlem
Jag skulle helst se att vi istllet dpte om Internationella kvinnodagen till Internationella mnniskodagen. Istllet fr att kra med knsapartheid.
Citera
2011-05-22, 18:04
Medlem
Avskaffa kvinnodagen istllet!
Citera
2011-05-22, 18:40
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Vrda en egen dag? Vrda?! Du r helt ute och cyklar, tror jag! Kvinnodagen r ingenting man "firar" fr att vi kvinnor r "vrda" att bli "firade". r du en sdan som sger grattis till alla kvinnor du mter den ttonde mars ocks? Grattis till vad, liksom? Till tiotusentals r av patriarkat? Till lgre ln?

Kvinnodagen r till fr att uppmrksamma hur vi genom tiderna systematiskt missgynnats och att vi inte r njda frrn jmstlldhet uppntts. Drfr existerar ingen mansdag, och br sledes inte gra det heller.

Mnnen r absolut vrda en egen dag! Jag som kvinna och fr jmstlldhet stller mig bakom detta frslag! Om vi kvinnor har en egen dag, s ska sjlvklart mnnen ocks f ha det.
Citera
2011-05-22, 20:00
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effiestonem
Trd finns redan. Och nej, jag sjlv (som r kvinna dock) anser inte att en mansdag behvs. Istllet borde kvinnodagen tas bort, den fyller ingen funktion.

I detta instmmer jag till fullo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in