2011-05-13, 10:30
Medlem
Hej
Jag ska hålla ett tal om jämställdhet om ca en vecka. Och i min skrivning så har jag nu fastnat och vet inte vad jag ska skriva, därför uppskattar jag hjälp från er på FB!
Dem saker jag redan tagit upp:

- Svensk historia om jämställdhet
(mycket om att kninnan ansågs som svaga könet)

- Lönen mellan kvinnor och män

- Jämfört med lönen inom äldrevården och andra jobb

Vad nu?
Tack så mycket på förhand!
Citera
2011-05-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1007
Hej
Jag ska hålla ett tal om jämställdhet om ca en vecka. Och i min skrivning så har jag nu fastnat och vet inte vad jag ska skriva, därför uppskattar jag hjälp från er på FB!
Dem saker jag redan tagit upp:

- Svensk historia om jämställdhet
(mycket om att kninnan ansågs som svaga könet)

- Lönen mellan kvinnor och män

- Jämfört med lönen inom äldrevården och andra jobb

Vad nu?
Tack så mycket på förhand!

Allt som en man förväntas göra för en kvinna?
Citera
2011-05-13, 10:33
Medlem
cammos avatar
Att jämställdhet bara är bra när det gynnar kvinnan.
Citera
2011-05-13, 10:36
Medlem
Tomillidoms avatar
Du kan ju ta upp mer om jobb, inte bara lönen...
Utan om man tittar på marknaden så ser man att det är fler kvinnor som jobbar på dagis, skolor, omsorg. och mer män som jobbar på blablabla...
Titta på statistiska centralbyrån om du hittar några intressanta mönster att ta upp. ^^
Citera
2011-05-13, 10:38
Medlem
tackar så mycket !
Citera
2011-05-13, 10:43
Medlem
ta upp det här med dejter.. Hur fan ska det se ut i framtiden om kvinnor får samma lön, vem ska betala restaurangnotan?
Citera
2011-05-13, 10:44
Bannlyst
Om inte kvinnan har en kuk också fastmonterad på sig likt mannan så är det är manschauvinism. Fråga feministerna, de gör allt för att se ut som gamla sura gubbar.
Citera
2011-05-13, 11:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Problematisera när det gäller lönejämförelsen. Grunden för lika lön borde vara för lika arbete. När feministerna för upp frågan så gör de det med jämförelsen lika lön för olika arbete.

Vården och omsorgen är en offentlig tjänst som är skattefinansierad. Det finns inga tydliga produktivitetsmått där. Löner i offentlig tjänst ska inte vara löneledande. Behovet inom vård och omsorg är att få fler resurser. Ytterligare medel borde alltså läggas på fler anställda inte mer lön för färre.

Summan av detta är att jämställdhet är när alla kan göra det de vill efter sin förmåga. Om de kommersiella företagen ska få fler kvinnor med höga löner måste det ske genom att kvinnor vill och kan ta den platsen, inte den platsen. Om fler män ska vilja arbeta i vården måste det ske genom att pojkar och flickor redan i tidig ålder uppmuntras och motiveras till att bryta gamla förhärskande könsnormer. Det finns alltså bara en väg, stimulans, engagemang och öppenhet. Jämställdhet tar och måste få ta tid. Att försöka gå genvägar genom att bereda plats för kvinnor är bara ett annat sätt att inte ha ett jämställt beteende.
Citera
2011-05-13, 11:48
Bannlyst
Du kan hänvisa till en hitintills hemligstämplad UNESCO-rapport som publicerades på 1970-talet. Det framkom att kvinnor, i relation med kroppskonstitution, hade längre armar än män och därmed mer lämpade att laga mat, ta hand om barnen, städa och göra hushållssysslor.

Så ta upp det faktum att kvinnors armar är mer lämpade för hushållsarbete i hemmet. Blanda gärna in lite evolutionsteori, med Charles Darwin.. I den svenska pajasskolan underkänner dom ändå hans teorier.

Jag glömde den viktigaste saken. Du behöver ju inte hålla dig inom landet. Vi är 9 miljoner svenskar som tror oss veta bäst. Utöver det finns det närmare nio miljarder andra människor med andra förhållanden och familjebildningar som borde vara lika, eller ändå mer intressant att få reda på.

Då min vän, om du är seriös, kommer du få minst VG.

Det finns ett amerikanskt uttryck i betygssystemet: A for effort. Att presentera ett arbete där du har intervjuat en familj i Bilbao. Mamma Costanza, utbildad socionom, men nu hemma med barnen, och pappa Ferdinand som jobbar i supporten på ett it-bolag. Tro mig, Med lite fantasi och socialrealism kommer det stänka MVG så innihelvete!
Senast redigerad av krigsmat 2011-05-13 kl. 12:47.
Citera
2011-05-13, 12:25
Medlem
DanteAlighieris avatar
Tror du kan få en del vettiga svar i forumet "Feminism och jämställdhet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in