2011-05-12, 18:39
Medlem
Heyaoa!

Köpte för ett tag sedan en iPhone4. Betalade med kort över nätet så pengarna drogs direkt. Med telefon och tillbehör blev det drygt 6.000:-

Såg några dagar senare att mitt konto hade drygt 6.000:- mer än vad jag räknat med men det kopplade inte direkt vart pengarna kom ifrån. Det syntes ingen insättning eller något så jag blev lite fundersam. Jag sände ett mail till min bank och frågade om dom kunde se vart pengarna kom ifrån och dom uppgav dom tre senaste "större" insättningarna. Alla dessa var jag helt klar över och frågade om det "bara var pengar jag glömt att jag hade eller om risken finns att jag blir återbetalningsskyldig?" Dom sa att det inte finns några spår av någon insättning så det var antagligen mina pengar.

Efteråt kopplade det att summan som kommit in var väldigt lik summan som telefonköpet gick på och jag kollade om det syntes att det dragits några pengar för telefonen. Det hade det inte! Eller, de hade alltså kommit tillbaka, jag vet att dom drogs när jag köpte den.

Nu sitter jag här med en gratis iPhone som jag även har beställningsbekräftelse, betalningsbekräftelse, mottagsbekräftelse och kvitto på.

Så.. Har detta hänt någon annan? Finns det nån risk att jag måste betala igen?
Citera
2011-05-12, 18:48
Medlem
Pengarna har varit reserverade, vilket bara får ske en viss tid. När reservationen släpps så får du tillbaka pengarna, dock endast tillfälligt. När telefonen levereras kommer pengarna att dras igen. Så se till att ha täckning på ditt konto.
Citera
2011-05-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deejam
Pengarna har varit reserverade, vilket bara får ske en viss tid. När reservationen släpps så får du tillbaka pengarna, dock endast tillfälligt. När telefonen levereras kommer pengarna att dras igen. Så se till att ha täckning på ditt konto.
Den har levererats. Har nästan räknat med att jag inte får behålla dom men det vore ju kul om det skulle ske.
Citera
2011-05-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellhem
Den har levererats. Har nästan räknat med att jag inte får behålla dom men det vore ju kul om det skulle ske.
Vilket tyder på glapp i rutinerna hos din leverantör. Pengarna är fortfarande reserverade, men dom ligger på ditt konto i stället för hos leverantören. När dom anger i sina system att telefonen är levererad kommer pengarna att dras igen.

Bakgrunden är att dom får inte hålla på dina pengar hur länge som helst utan att leverera varan. Makes sense.
Citera
2011-05-13, 09:09
Medlem
Var med om exakt samma sak, och tro mig. Dessa pengar kommer att dras,

Jag "fick" tillbaka 7800kr för ett busskort, men de drogs sedan vid nästa månadsskifte istället.

Så spendera inte alla pengarna.
Citera
2011-05-13, 13:25
Medlem
Ducken11s avatar
Just apple har tidigare varit kända för att fucka upp försändelser ganska duktigt så det är verkligen inte omöjligt att du kommer få behålla pengarna, dock bör du spara de ett tag för att ha täckning ifall de nu skulle justera det i efterhand.

Har bland annat en polare som för något år sedan skickade sin ipod på reparation och fick meddelat att det inte var värt att reparera den så de skickade en ny, en vecka efter att den nya kom så fick han även den gamla reparerad så de sluta med att han satt med 2st ipod.

Även hört andra dilemman med folk som beställt saker från apple och fått sina beställda produkter två gånger i olika paket.
Senast redigerad av Ducken11 2011-05-13 kl. 13:28.
Citera
2011-05-13, 14:59
Medlem
Pengarna har dragits igen... Jævla fredag den trettonde!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in