2011-05-12, 18:01
Medlem
Cradings avatar
Hej! Jag har ett litet bekymmer med min ekonomi. Jag har dock en lösning som jag hoppas fungerar, det är alltså lösningen jag vill ha synpunkter på, om det överhuvudtaget fungerar eller om jag får komma på något annat sätt att lösa det på.

Problem:
Jag har tidigare studerat på Komvux och då inte klarat av kurserna på grund av motivationsbrist. Detta ledde till att jag fick en skuld på 9806kr varav 798kr är ränta.

Jag fick idag ett brev från CSN där det stod "Du får avslag på din ansökan om en betalningsplan för din återkravsskuld." och "Detta beslut får inte överklagas.".

De vill att jag skall betala dessa 9806kr innan den 20 maj. Jag har inga pengar eller inkomst för jag får inte ta studielån eller ens få studiebidrag förens jag klarat av minst 100p på Komvux.

Jag läser idag 350p och jag kommer få minst VG i samtliga ämnen jag läser. Sen kommer jag att fortsätta att läsa 200p under sommaren vilket innebär 100% studietakt och jag kommer då bli berättigad att få ta lån och studiebidrag från CSN på 8216kr i månaden totalt, från och med juni.

Eftersom att jag inte kan betala förens någon gång i juni (då jag får mitt första studiemedel) så kommer CSN skicka detta vidare till kronofogden och det kan medföra problem för mig att kunna få ta lån av CSN och därmed få ännu mer problem med ekonomin.

Lösning
Jag har funderat på om jag skulle kunna gå till en bank och ta en lån för att betala av skulden på 9806kr. Jag kan då kanske fixa en garanti på att jag kommer att få pengar av CSN via lån och bidrag, detta kan jag visa banken och sedan betala av banklånet på bara två månader eftersom att jag inte har några andra utgifter.
Senast redigerad av Crading 2011-05-12 kl. 18:03.
Citera
2011-05-12, 18:09
Medlem
Qss avatar
Detta kanske är en dum fråga, men har du talat personligen med CSN? Alltså ringt in och förklarat din situation för en handläggare?
Enligt min erfarenhet så brukar de vara väldigt medgörliga.
Citera
2011-05-12, 18:16
Medlem
Cradings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qs
Detta kanske är en dum fråga, men har du talat personligen med CSN? Alltså ringt in och förklarat din situation för en handläggare?
Enligt min erfarenhet så brukar de vara väldigt medgörliga.

Ja jag har haft ganska många samtal med dem om liknande saker. Dock fick jag brevet idag och jag läste det ungefär 6 min efter att deras telefontider stängde. Så jag skall givetvis ringa in dit imorgon och höra mer.

Det jag undrar mest är möjligheten i mitt fall att kunna ta ett banklån för att betala av csn skulden om de nu skulle vara helt oresonliga.

Tack för svaret
Citera
2011-05-12, 18:30
Medlem
Förmodligen till 99% säkerhet är de resonliga och kommer ge dig en avbetalningsplan.

För det andra är det rätt så dumt att ta banklån för att betala av en CSN-skuld. Tror det är nästan lägsta räntan på lån som finns där ute.
Citera
2011-05-12, 18:35
Medlem
Cradings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlomKruka
Förmodligen till 99% säkerhet är de resonliga och kommer ge dig en avbetalningsplan.

För det andra är det rätt så dumt att ta banklån för att betala av en CSN-skuld. Tror det är nästan lägsta räntan på lån som finns där ute.

Okej, tack för svaret!
Citera
2011-05-12, 18:51
Medlem
Flippkids avatar
Har du ingen familj eller släkt du kan låna pengar av så länge?
Citera
2011-05-12, 19:51
Medlem
Cradings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flippkid
Har du ingen familj eller släkt du kan låna pengar av så länge?

Ingen som har den summan att låna ut iaf. Kom på nu att jag kan sälja av alla min ägodelar och förhoppningsvis skrapa ihop ungefär 5000kr. Borde gå att göra en deal med CSN att man betalar 5000kr först och resten nästa månad.
Citera
2011-05-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crading
Ingen som har den summan att låna ut iaf. Kom på nu att jag kan sälja av alla min ägodelar och förhoppningsvis skrapa ihop ungefär 5000kr. Borde gå att göra en deal med CSN att man betalar 5000kr först och resten nästa månad.

Om jag inte missminner mig totalt. Så brukar de väl först skicka ut ett krav på hela summan, sedan är man själv tvungen att kontakta dem för att få en avbetalningsplan. Så jag tror det kommer lösa sig. Du ska nog inte behöva vara orolig. De vinner på om du får möjlighet att betala av detta utan att hamna i skuld.
Citera
2011-05-17, 09:53
Medlem
Resolutios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlomKruka
Om jag inte missminner mig totalt. Så brukar de väl först skicka ut ett krav på hela summan, sedan är man själv tvungen att kontakta dem för att få en avbetalningsplan. Så jag tror det kommer lösa sig. Du ska nog inte behöva vara orolig. De vinner på om du får möjlighet att betala av detta utan att hamna i skuld.

Ja det är precis så det är. Jag gjorde det senast i höstas.

Tro mig om jag fick en chock när jag såg att hela beloppet på 25000kr skulle vara betalt i slutet av månaden ( vilket var 8 dagar kvar då)
Citera
2011-05-17, 10:51
Medlem
Crading, hur gick det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här