2011-05-12, 17:23
Medlem
Har sett att en del skriver om det men förstår tyvärr inte riktigt varför det ska ha betydelse!
Så fort jag ansöker om autogiro tex så gör dom ju en kreditupplysning på dig och det har jag flera av isf.
Skaffade nytt teleab nyligen och där gjordes en koll tex. Jag tog en kredit på 10.000 i höstas för en resa som jag kunde betala tillbaka på 2 månader och även där gjordes en koll.
Sen har jag suttit på nätet och "lekt" och kollat lånelöfte på olika banker för hus och då görs ju också en koll innan svar! Ska alla dessa upplysningar verkligen påverka min bolåneansökan när jag kommer på banken?
Isf ligger jag ju risigt till även om jag inte har en enda anmärkning där!!??
Citera
2011-05-12, 17:38
Medlem
Hermansssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luttan65
Har sett att en del skriver om det men förstår tyvärr inte riktigt varför det ska ha betydelse!
Så fort jag ansöker om autogiro tex så gör dom ju en kreditupplysning på dig och det har jag flera av isf.
Skaffade nytt teleab nyligen och där gjordes en koll tex. Jag tog en kredit på 10.000 i höstas för en resa som jag kunde betala tillbaka på 2 månader och även där gjordes en koll.
Sen har jag suttit på nätet och "lekt" och kollat lånelöfte på olika banker för hus och då görs ju också en koll innan svar! Ska alla dessa upplysningar verkligen påverka min bolåneansökan när jag kommer på banken?

Man tycker ju att de borde bedöma allvarlighetsgraden av ansökningarna. T.ex. tre ansökningar om blankolån borde ju vara värre vid ansökan om ett bolån än om du har tecknat tre autogiron. Men vad vet jag, den typen av information kanske inte låneinstituten har tillgång till. Vore ju trist om man blev nekad på grund av att man skaffade autogiro på allt för ett halvår sedan x)
Citera
2011-05-12, 17:42
Medlem
van.hoogstratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luttan65

När det gäller autogiro så gör dom en kreditupplysning om det gäller avbetalning, inte för vanliga räkningar.
Citera
2011-05-12, 17:49
Medlem
Fris avatar
Vadsomhelst påverkar kreditvärderingen. Allt som det går att sätta siffror på har stoppats in i deras regressionsmodeller. Det kan vara din ålder, ditt postnummer och antalet tidigare kreditupplysningar.

Men UC uppdaterar väl sina rapporter bara den 20:e varje månad (kolla deras hemsida eller ring dem för att ta reda på om det stämmer). Så ansökningar mellan den 21:a till den 19:e nästa månad syns i så fall inte av de som tar kreditupplysningar av UC. Det hela är alltså inte baserat på riktigt förnuftig finansiell logik, utan på number crunching av de nuffror som råkar finnas tillgängliga för de som har att fatta besluten.

Olika potentiella långivare använder olika regressionsmodeller. Så gott som alla kanske registrerar en UC-upplysning, men jag tror att de inte syns förrän efter typ den nästa 20:e en månad.
Senast redigerad av Fri 2011-05-12 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in