Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Svaret är tveklöst ja på den frågan.
En bekant fick inte sitt lån beviljat från bank 1 efter att även ha gått runt och frågat bank 2, bank 3 och bank 4 för att få det mest fördelaktiga alternativet eftersom alla banker gör en kreditupplysning och antalet tagna kreditupplysningar syns när man gör en kreditupplysning och har man för många så säger banken ifrån. Dessa raderas dock efter en period på några år, tror att det är 3år som gäller i dagsläget.
Kreditupplysnigen försvinner efter 12månader.
Jag har dessutom svårt att tro att din vän blev nekad enbart för han hade många förfrågningar.
Dessutom så borde bank 1,2,3 gett han ett lånelöfte som han kunnde visat för bank1 och istället försöka förhandla om bättre vilkor. Frågan är nog snarare hur hans ekonomi såg ut för övrigt.
Visst påverkar kreditupplysningar men jag tror att det är värre att ha många förfrågningar från mobilabonemang , siba, onoff, kläder osv. Några sådana i kombination men några banklåns kreditupplysningar är säkert till stor nackdel.
Tror även att om man har bra kontakt med sin bank ofta kan påverka även om man har några för många kreditupplysningar.
Själv har jag en irreterande kredit på onOff som jag inte avslutat även om jag inte använt den. Jag har även 3 förfrågningar från min huvudbank om ett bolån. vet inte om detta är mycket men är säker på att jag får förlängt lånelöfte om jag behöver det. Jag pratar med samma kontakt på banken och ringer bara upp han och 15min senare får jag lånelöftet som PDF på min mail.