2011-05-31, 07:27
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Det var ju ett "mattmord" på kvilletorget -95 precis intill polishuset där polisen fick en hel del kritik då GM bar ut kroppen invirad i en matta typ 30-40 m från polisens personalingång. Kan det vara det dom pratade om?
Citera
2016-07-06, 22:13
Medlem
hum.by.666s avatar
I maj 1999 anmäldes den 47-åriga Gunilla Westrin försvunnen från sitt hem i södra Stockholm. Fem månader efter försvinnandet, den 4 oktober, hittades hon död i sitt källarförråd. Kroppen var inlindad i en matta, därav myntades "mattmördaren".

Den 11 oktober greps den då 26-åriga Christer Olsson, misstänkt för mordet. Olsson hade under en period inneboende hos Gunilla. Motivet till dådet var att Gunilla Westrin klagat över mannens internetvanor nattetid.

AB, 1999-10-12

2000. Olsson fälldes i TR på samtliga åtalspunkter och dömdes till sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Domen överklagades av Olsson, han överklagade han även det rättspsykiatriska yttrandet med krav på sluten vård. Han insåg under förhandlingen, med advokatens hjälp, att den sannolika påföljden var ett livstidsstraff, och tog tillbaka sitt överklagande. Tingsrättens dom stod därför fast.

Citat:
Anledningen var minst sagt annorlunda och gav genklang i den juridiska världen.
Under hovrättsförhandlingen hade 27-åringen nämligen friskförklarats av socialstyrelsens rättsliga råd, och riskerade således att dömas till fängelse istället för vård av hovrätten. Så innan hovrätten hann avkunna sin dom så förklarade 27-åringen sig nöjd med tingsrättens utslag.

Den bedömning som gjordes då var att 27-åringen skulle kunna begära att bli utskriven från den rättspsykiatriska vården, eftersom socialstyrelsens rättsliga råd hävdat att det inte fanns medicinska skäl att hålla honom inspärrad för vård.
Nu blev det inte så. 27-åringen är alltjämt – eller ska vara – kvar inom den rättspsykiatriska vården.

Mannen har beskrivits som en ”intelligent psykopat” – är känslig för kränkningar och har ett häftigt temperament.

AB, 2007-04-20

2007 – avslöjades för sexövergrepp.

Året före mattmordet våldtog Christer Olsson en 13-årig flicka på en Finlandsfärja. Efter de misstänkta övergreppen tog Olsson kontakt med flickans mamma – och frågade om han fick gifta sig med dottern.

Citat:
Christer Olsson hade bevakad permission från Karsuddens sjukhus. På väg tillbaka bad han sina vårdare om att få gå på toaletten och lyckades då fly. Han kunde gripas i Nyköping sedan han blivit igenkänd från programmet ”Efterlyst”- av kvinnan som åtta år tidigare hade utsatts för våldtäkt på Finlandsfärjan.

Han fick kontakt med flickan genom en teledejting linje.
På hösten samma år bjöd Christer Olsson med henne på kryssning, enligt tingsrätten.
Men resan slutade med att flickan bjöds på öl – och utsattes för grov våldtäkt i en hytt, enligt domen.

Christer Olsson har, i mejl till Expressen före rättegången, kommenterat de nya våldtäktsanklagelserna:
– Jag har inte träffat personen. Jag har inte åkt på en kryssning tillsammans med någon annan än tre killkompisar från högstadiet, och med familjen, när jag var yngre, skrev han då.

I domen skriver tingsrätten nu att det är ”ställt utom allt rimligt tvivel att Christer Olsson gjort sig skyldig till den gärning åklagaren påstått.”

Olsson dömdes för grov våldtäkt till fortsatt rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, dessutom ett skadestånd att betala 155 000 kronor.

Expressen, 2010-03-09
Expressen, 2010-08-25

B7179-10 (TR, B3344-10)‏

(Saknar dom för mordet på Gunilla Westrin.)
Citera
2016-12-10, 18:25
Medlem
AFIs avatar
Han är ute på fri fot,nu.
Citera
2016-12-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AFI
Han är ute på fri fot,nu.

Källa?
Citera
2016-12-10, 21:41
Medlem
AFIs avatar
Jag är själv vittne.
Citera
2016-12-10, 23:03
Medlem
Citat:
Jag är själv vittne.

Berätta mer! Vad gör karln nu? Lever pa sjukersättning?
Citera
2018-01-20, 21:23
Medlem
Någon som vet vad Olsson gör idag? Är han frisläppt?
Citera
2018-02-20, 02:25
Medlem
spunges avatar
Vill också veta vad han gör nu. Hade honom hemma hos mig i mitten av -97, som tur var så ringde mitt ex så Christer gick. Han var sjukt läskig minns jag.
Citera
2018-12-01, 16:28
Medlem
AFIs avatar
"En liten fågel viskade i mitt öra"

Att Christer jobbade fram tills för 2-3 månader sedan i receptionen på ett av Stockholms kommunalägda bolag där han åtminstone till en början var uppskattad även om han verkade lite egen och speciell. Han försvann hux flux och det sannolikt i samband med att hans bakgrund uppdagades. Den officiella förklaringen är att dom som tillhandahöll honom hade missat att informera aktuellt bolags hr-avd. om Christers bakgrund

Efter att detta kom ut så har bolaget naivt försökt att mörka, lägga locket på etc. Ryktet gör gällande att det var i samband med någon slags meningsskiljaktighet/konflikt inom enheten Christer tillhörde som han agerade och/eller sa något som "avslöjade" honom på så sätt att han kollades upp ordentligt. Just denna detalj (om sann) tar ju poängen från dom som hävdat att "han har ju avtjänat sitt straff", "han ska ju vara rehabiliterad" etc.
Citera
2018-12-01, 19:46
Medlem
Citat:
"En liten fågel viskade i mitt öra"

Att Christer jobbade fram tills för 2-3 månader sedan i receptionen på ett av Stockholms kommunalägda bolag där han åtminstone till en början var uppskattad även om han verkade lite egen och speciell. Han försvann hux flux och det sannolikt i samband med att hans bakgrund uppdagades. Den officiella förklaringen är att dom som tillhandahöll honom hade missat att informera aktuellt bolags hr-avd. om Christers bakgrund

Efter att detta kom ut så har bolaget naivt försökt att mörka, lägga locket på etc. Ryktet gör gällande att det var i samband med någon slags meningsskiljaktighet/konflikt inom enheten Christer tillhörde som han agerade och/eller sa något som "avslöjade" honom på så sätt att han kollades upp ordentligt. Just denna detalj (om sann) tar ju poängen från dom som hävdat att "han har ju avtjänat sitt straff", "han ska ju vara rehabiliterad" etc.

Du verkar ju veta en hel del om denne figur. Är han inneboende idag - kanske med kvinnlig hyresvärd?
När skrevs han ut?
Citera
2018-12-01, 22:19
Medlem
ArthurMorgans avatar
Var ju ett mattmord i Norrtälje också, artikel år 2003.
Citera
2020-04-21, 21:19
Medlem
AFIs avatar
Nu är fadern till mördarsonen död,
vad ska härnäst ske?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...in-brollopsdag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto