2011-05-11, 23:04
Bannlyst
Hej FB!
För ca två veckor sen drog jag ut visdomständer i högra sidan av munnen, både uppe och nere. Idag har jag varit hos min tandreglerare och han har satt in lila plastpluggar mellan tänderna som ska bereda mina tänder inför tandställningen, en s.k "järnvägsräls". Denna ska in om en vecka, nu på måndag. Men jag har fortfarande en tid i slutet av månaden hos min käkkirurg där jag ska dra ut mina två resterande visdomständer, de i vänstra sidan.
Min fråga till er är följande; Har min tandreglerare gjort en felbedömning, eller är det riskfritt att dra visdomständer om man har den sortens tandställning?

OffT: Ni som inte vet vilken sorts tandställning jag menar, det är inte den som Willy Wonka hade i "Kalla och Chokladfabriken".
Citera
2011-05-12, 18:02
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headpiker
Hej FB!
För ca två veckor sen drog jag ut visdomständer i högra sidan av munnen, både uppe och nere. Idag har jag varit hos min tandreglerare och han har satt in lila plastpluggar mellan tänderna som ska bereda mina tänder inför tandställningen, en s.k "järnvägsräls". Denna ska in om en vecka, nu på måndag. Men jag har fortfarande en tid i slutet av månaden hos min käkkirurg där jag ska dra ut mina två resterande visdomständer, de i vänstra sidan.
Min fråga till er är följande; Har min tandreglerare gjort en felbedömning, eller är det riskfritt att dra visdomständer om man har den sortens tandställning?

OffT: Ni som inte vet vilken sorts tandställning jag menar, det är inte den som Willy Wonka hade i "Kalla och Chokladfabriken".
Den fästes bara bak till 6- årstanden så det är lugnt
Citera
2011-05-12, 19:03
Bannlyst
Tur. Annars hade jag vart illa ute.
Citera
2011-05-13, 19:53
Moderator
ofays avatar
Citat:
Tur. Annars hade jag vart illa ute.
Nä men tandställningen hade varit det! Lycka till, hoppas det går bra.
Citera
2011-05-18, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Nä men tandställningen hade varit det! Lycka till, hoppas det går bra.
Tandställningen sitter inne nu, men det enda jag kan äta är typ fil och pasta.
Hur lång tid tar det innan jag kan börja äta riktig mat? Jag börjar slacka av mig lite på gymmet eftersom jag inte orkar lika mycket längre.
Citera
2011-05-18, 19:23
Medlem
annzoes avatar
Räkna med två dagar innan du kan äta och tugga normalt. Det kan dock variera
lite beroende på hur hårt din tandläkare spänt.

Sen kan du förvänta dig samma smärta (mer eller mindre) efter varje tandläkarbesök framöver.
Räls är ingen höjdare men otroligt värt när det väl är färdigt!
Citera
2011-05-19, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av annzoe
Räkna med två dagar innan du kan äta och tugga normalt. Det kan dock variera
lite beroende på hur hårt din tandläkare spänt.

Sen kan du förvänta dig samma smärta (mer eller mindre) efter varje tandläkarbesök framöver.
Räls är ingen höjdare men otroligt värt när det väl är färdigt!

Jag har haft den inne sen måndags, och jag börjar kunna äta mat nu men bara i små tuggor. Det känns som om alla mina tänder i högra delen och framtänderna både över och under är lösa - är det vanligt? Jag kan liksom inte bita av ordentligt, kommer det dröja flera veckor till dess?
Sen har jag liksom sår på insidan av kinden som gör att jag får ont varje gång jag gapar, skrattar eller på något sätt öppnar munnen stort. Hur lång tid tar det ungefär innan dem är borta?
Citera
2011-05-19, 18:17
Moderator
ofays avatar
Inte lätt att svara på men har du besvär efter två veckor så vänd dig till ortodontikliniken så får dom justera lite.
Citera
2011-05-23, 12:49
Medlem
annzoes avatar
Citat:
Jag har haft den inne sen måndags, och jag börjar kunna äta mat nu men bara i små tuggor. Det känns som om alla mina tänder i högra delen och framtänderna både över och under är lösa - är det vanligt? Jag kan liksom inte bita av ordentligt, kommer det dröja flera veckor till dess?
Sen har jag liksom sår på insidan av kinden som gör att jag får ont varje gång jag gapar, skrattar eller på något sätt öppnar munnen stort. Hur lång tid tar det ungefär innan dem är borta?

Det kan ta några dagar innan du kan tugga ordentligt, helt normalt att de känns lite lösa. Såren kommer du ha ett tag tills munnen vant sig.

Egentligen handlar det bara om att härda ut! Det värsta brukar vara över på några dagar, sen är det bara att börja längta tills nästa gång de spänner, då gör det ont och tänderna blir lösa igen....
Såren i munnen har du dock bara i början, det löser sig på sikt!

Knapra ibupfrofen och paracetamol så ska du se att det du klarar det! Du kommer vara jätteglad att du gjort det när det är färdigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in