2011-05-14, 14:03
Medlem
Lesoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkheim
Senaste gången jag fick en kommentar om svenska språket av någon som inte talade språket så fick jag höra att svenska lät som tyska, hårt och argt. Det tyckte jag var intressant, för det var första gången jag hört en sådan liknelse.

+1. De flesta ryssar uppfattar svenska språket som en mjuk variant av tyskan. Men uppfattningen beror ofta på den dialekt man hör. Skånskan låter absolut som tyskan , finlandssvenskan är verkligen sjungande och påminner snarare om finskan.
Citera
2011-05-14, 15:10
Medlem
Comeforths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
I vems öron får Å, Ä och Ö oss att låta dumma?? Vårt å-ljud finns väl i nästan alla världens språk, så det får oss garanterat inte att låta dumma. Vårt ö-ljud är heller inte alls ovanligt, finns till exempel i franskan, som många tycker låter vackert, och ett väldigt närliggande ljud finns också i engelskan. För att inte tala om t.ex. tyska, holländska och finska. Vårt ä-ljud är kanske det minst vanliga, men ändå inte alls ovanligt. Det är ju ett väldigt vanligt ljud i engelskan.

Så frågan kvarstår, hur kan något av dessa tre få oss att låta dumma, då alla tre är så vanliga i stora världsspråk?

Jag reviderar, du har rätt. Men har inte vi en annan betoning på det ordet? Ett renare ljud av Å, Ä och Ö? Dessutom i engelska ord så är det väl att man aldrig börjar med Å, Ä eller Ö?
Citera
2011-05-14, 16:32
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comeforth
Dessutom i engelska ord så är det väl att man aldrig börjar med Å, Ä eller Ö?
Om du bokstavligen menar de svenska tecknen så har du antagligen rätt, men vad gäller själva ljuden så finns det såklart inga särskilda begränsningar i engelskan.

all [ɔl], am [æm] och earn [ɜrn] är tre exempel bland tusentals.
Citera
2011-05-14, 16:41
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Om du bokstavligen menar de svenska tecknen så har du antagligen rätt, men vad gäller själva ljuden så finns det såklart inga särskilda begränsningar i engelskan.

all [ɔl], am [æm] och earn [ɜrn] är tre exempel bland tusentals.
De må vara väldigt lika, men prova att säga ett renodlat å-ljud i all, det ska alltså uttalas exakt som ål. Låter inte särskilt bra, eller hur? Detsamma gäller för de andra.
Citera
2011-05-14, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Comeforth
Jag undrar vad folk från andra länder har för åsikter om svenskan. Hittade ingen tråd om det här, om det gör det så ber jag om ursäkt. Jag vill helst höra om era egna historier när någon som inte är svensk har kommenterat eran svenska.

Fråga:

Är svenskan ett fult eller ett vackert språk? Låter det roligt, konstigt, idiotiskt?

mvh,

Jag ogillar att säga det, men svenskan är ett ganska tungrott språk.

Tänk blonda feta Greta i någon porrfilm från 70-talet.. jaaa!

Det är den svenska synden som kommit att prägla vårt land. Tillsammans med Ingmar Bergmans skitfilmer som fått vårt fädernesland att komma på kartan som självmordsnationen numero 1.
Senast redigerad av krigsmat 2011-05-14 kl. 16:45.
Citera
2011-05-14, 16:48
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
De må vara väldigt lika, men prova att säga ett renodlat å-ljud i all, det ska alltså uttalas exakt som ål. Låter inte särskilt bra, eller hur? Detsamma gäller för de andra.
Nej, det är väl självklart. Att vi skulle ha exakt samma vokalljudsuppsättning som engelskan eller något annat språk har väl ingen påstått?
Citera
2011-05-14, 18:00
Medlem
Wueterichs avatar
Har en tysk väninna som tyckte svenskan lät som ett apspråk...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in