2011-05-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comeforth
Misstänkte att Å, Ä och Ö skulle få oss att låta ''dumma'', haha.

I vems öron får Å, Ä och Ö oss att låta dumma?? Vårt å-ljud finns väl i nästan alla världens språk, så det får oss garanterat inte att låta dumma. Vårt ö-ljud är heller inte alls ovanligt, finns till exempel i franskan, som många tycker låter vackert, och ett väldigt närliggande ljud finns också i engelskan. För att inte tala om t.ex. tyska, holländska och finska. Vårt ä-ljud är kanske det minst vanliga, men ändå inte alls ovanligt. Det är ju ett väldigt vanligt ljud i engelskan.

Så frågan kvarstår, hur kan något av dessa tre få oss att låta dumma, då alla tre är så vanliga i stora världsspråk?
Citera
2011-05-12, 11:26
Medlem
psaks avatar
Engelsmännen var här på 90-talet och gjorde programmet Bloody foreigners, som med kaxig humor berättade om Europas länder. Där liknade de svenskan vid 'tyska talat under vatten'
Citera
2011-05-12, 11:54
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Senast jag var i Tyskland med några polare så kom det fram en kille och frågade från vilket land vi kom i från eftersom han tyckte att vi pratade ett vackert språk. Blev lite paff jag trodde tyskar kände igen svenska som vi känner igen tyska.

Jag tror också att svenskan uppfattas som ett vackert språk generellt.

Jag är inte så säker på att tyskar överlag vet hur svenska låter. Har flera gånger under min tid i Tyskland blivit frågad var jag kommer ifrån. Dessutom verkar de inte vara så vana vid tyska med svensk brytning heller. 90 % av alla jag träffat tror att jag kommer från Nederländerna, och de gånger nån hört att jag är skandinav har de trott att jag var dansk.

Angående hur svenska låter har flera av mina kompisar sagt att det låter fint, men att uttalet verkar skitsvårt.
Citera
2011-05-12, 12:30
Medlem
Holländsk imitation av svenska.
Citera
2011-05-13, 07:55
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Variation i tonhöjd?
Ja och även att man ligger kvar på vokalerna längre än i tal. Och då kan ju två så olika språk som kinesiska och finska båda mycket väl beskrivas som "sjungande" utan att det säger speciellt mycket.
Citera
2011-05-13, 10:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Ja och även att man ligger kvar på vokalerna längre än i tal. Och då kan ju två så olika språk som kinesiska och finska båda mycket väl beskrivas som "sjungande" utan att det säger speciellt mycket.

Det du säger är att alltför många språk kan karakteriseras som sjungande för att det ska vara en meningsfull beskrivning? Du säger väl inte att det inte finns sjungande och icke sjungande språk eller är det så du menar?

Min egen erfarenhet av andras uppfattning är att svenska låter "styltigt", vilket snarast är en motsats till "sjungande".
Senast redigerad av HerrGickhan 2011-05-13 kl. 11:05.
Citera
2011-05-13, 19:25
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det du säger är att alltför många språk kan karakteriseras som sjungande för att det ska vara en meningsfull beskrivning? Du säger väl inte att det inte finns sjungande och icke sjungande språk eller är det så du menar?
Jag menar nog båda. Det är klart man kan tala om "sjungande" språk på en rent subjektiv individnivå, men det är väldigt svårt att hitta en röd tråd för alla gånger man läst att ett språk eller en dialekt är "sjungande".

Ett exempel:
Citat:
Franskan
Italienskan
Portugisiskan
Ryskan

Samtliga sjungande språk
https://www.flashback.org/sp8016206

Till och med ett så konsonanttätt språk som ryska kan alltså låta sjungande i någons öron.
Citera
2011-05-13, 19:36
Medlem
JagHatarDigs avatar
Svenskan verkar enligt min uppfattning uppfattas som väldigt sjungande, vi har en livlig språkmelodi. Sch-ljuden verkar tydligen exotiska och jag har mött många som tycker att norrlänningarnas insugande (svischande) ljud som de använder istället för "ja" och "jo" som väldigt intressant. De frågar ofta varför vi låter så och vad det betyder. Ja med sitt karaktäristiska "aaa" verkar dra till sig uppmärksamhet.
Jag har själv bott i ett land med annat språk under många år och upplevde svenskan likadant efter ett långt tag utan kontakt med mina landsmän. En intressant upplevelse måste jag säga. Jag skulle nog klassificera språket som lite kantigt (hårt?) men sjungande. Det där är en helt surrealistisk upplevelse förresten, att stå och lyssna på någon som talar ens språk men inte "höra" vad de säger utan bara uppfatta det som ljudande.
Citera
2011-05-13, 20:35
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Att språket är sjungande har jag hört från flera håll, men visst, det är en högst subjektiv uppfattning. Jag upplever inte alls svenska som ett speciellt melodiöst språk. Första gången jag hörde någon tala isländska trodde tyckte jag det lät som svenska ("låtsassvenska") men det upplevde jag inte alls som sjungande.

Australiensare brukar tycka att svenska låter vackert och ibland lite roligt.
Citera
2011-05-13, 21:18
Medlem
JagHatarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Att språket är sjungande har jag hört från flera håll, men visst, det är en högst subjektiv uppfattning. Jag upplever inte alls svenska som ett speciellt melodiöst språk. Första gången jag hörde någon tala isländska trodde tyckte jag det lät som svenska ("låtsassvenska") men det upplevde jag inte alls som sjungande.
Kan hålla med om att isländska är ett mer monotont språk, även om det är ett vackert och intressant språk i mina öron. Vore väldigt intressant att se en ton-kurva på olika språkmelodier förresten, finns detta månne?

Tillägg: Huruvida ett språk är sjungande är ingalunda en subjektiv uppfattning Kalasjnikov.
Citera
2011-05-13, 21:19
Medlem
fraKturs avatar
Hur jänkarna tycker att det låter...
Citera
2011-05-14, 09:55
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarDig
Tillägg: Huruvida ett språk är sjungande är ingalunda en subjektiv uppfattning Kalasjnikov.
Menar du då att alla språk där ton är betydelsebärande per definition är "sjungande", hur radikalt olika de än är inbördes?

Eller finns det, i annat fall, en objektivt sammanställd lista över "sjungande språk"? Eventuellt rangordnade efter graden av "sjungandehet"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in